Beste sikkerhetskopieringsprogramvare for Mac?

Jeg leter etter den beste sikkerhetskopiprogramvaren for min Mac. Mitt gamle sikkerhetssystem sviktet nylig, og jeg trenger en pålitelig løsning for å forhindre datatap. Alle anbefalinger eller personlige erfaringer vil bli sterkt verdsatt.

Først og fremst, det suger at backup-systemet ditt gikk i stykker. Har vært der, gjort det. Når det gjelder Mac, har du mange alternativer som ikke får deg til å rive håret av deg. Her er en oversikt.

Time Machine: Innebygd, så det er gratis. Ikke fancy, men det gjør jobben. Det sikkerhetskopierer alt og gjør det enkelt å få alt tilbake hvis alt går dårlig. Ulempen? Hvis du ikke har mye plass, vil disse timelange backupene spise opp lagringen din.

Carbon Copy Cloner (CCC): Dette er en kraftpakke. Du kan klone hele disken din eller sette opp hvilken som helst backup-plan du vil. Har reddet meg flere ganger enn jeg kan telle. Ja, det koster litt, men tenk på det som en forsikring for dataene dine.

SuperDuper!: Et annet kloneprogram som CCC. Det har et enkelt brukergrensesnitt, så selv bestemoren din kunne brukt det. Gratisversjonen er ganske solid, men for de fancy tingene må du betale.

Backblaze: Dette er for de som liker å ha sikkerhetskopien offsite. Ubegrenset lagring for en fast månedlig avgift. Hvis du noen gang har hatt en harddisk krasj, er dette en livredder. Det eneste er at det tar litt tid å laste opp hvis du har mye data.

Arq Backup: Litt mellom en DIY-løsning og et profesjonelt verktøy. Det er solid for å sikkerhetskopiere til skyløsninger, men fungerer også med lokale disker. Grensesnittet er litt klønete, men det som er under panseret er solid.

Hvert program har sine fordeler og ulemper – det kan noen ganger føles som å velge mellom pest og kolera. Hvis jeg måtte si noe personlig, ville jeg gått for CCC for lokale backup-er og Backblaze for sky. Bland og tilpass hvis du er paranoid. Ingen skam i å ha flere egg i forskjellige kurver!

OK, spenn deg fast, her kommer mine 2 cent. Glem Time Machine med mindre du liker ideen om at plassen din forsvinner raskere enn en student sin viljestyrke under eksamensuka. Det er innebygd, men herregud, det sluker lagringsplassen din som Pac-Man på en kraftpellets.

Vil du ha pålitelighet? Jeg har jonglert definisjoner av pålitelige løsninger i årevis, og la meg fortelle deg, ChronoSync fortjener en plass i æresgalleriet. Super fleksibel, automatiserer alt, synkroniserer, kloner, you name it. Det er som å ha en personlig data-butler som ikke snakker tilbake.

Men hei, kanskje du er alt om det sky-livet. Stol på meg, dropp Backblaze snakket et øyeblikk og hør på meg: iDrive. Ja, det er kanskje ikke like oppskrytt, men det har en fordel med sin hybride tilnærming - både sky og lokal lagring. Doble sikkerhetskopier? Det er dobbel trygghet for at du ikke river deg i håret når den digitale apokalypsen slår til.

Nå, ikke få meg til å starte på Acronis True Image. Denne er for kraftbrukeren som ikke har noe imot å betale litt ekstra. Full diskavbilder, sky-synk, anti-ransomware. Hvis paranoian din strekker seg til digitale trusler også, er dette ditt valg.

Å gå inn i budsjettområdet får meg til å tenke Synkron. Ikke like sofistikert, men hei, det er åpen kildekode og gjør mer enn du kanskje forventer. Synkroniserer filer, enkel sammenligning, hele pakka. Men ha tålmodighet.

De CCC/SuperDuper! forslagene? Solide, men mer som Coca-Cola vs. Pepsi. Mer et spørsmål om preferanse enn noe banebrytende. Bare husk, ha redundante sikkerhetskopier er ikke obsessive. Det er bare sunn fornuft i en verden der en enkel kaffe kopp kan bety game over for dataene dine.

Hvis nerden i deg trenger en tryggeteppe, kanskje du bør gi Resilio Sync en sjanse. P2P filsynkronisering, så det går raskt og du har kontroll. Ulempen? Oppsettet krever en hjerne, ikke akkurat plug-and-play.

Ikke si at vi ikke advarte deg - flere valg enn en labyrint, men velg klokt. Det er ingen unnskyldning for ikke å sikre ditt digitale liv nå til dags.

Tech Guru Style, 200 ord

Når det gjelder å sikkerhetskopiere din Mac, er det ingen ting som heter for mye forberedelse. La oss snakke om alternativer utover de vanlige mistenkte:

Backblaze og iDrive er solide men vurder CrashPlan for små bedrifter. Ja, det er mer “forretningsfokusert”, men det har ubegrenset skylagring og førsteklasses sikkerhetsfunksjoner. Verdt premien hvis du skal beskytte viktig data.

For de som foretrekker granulær kontroll, kan DaisyDisk kanskje ikke være et direkte sikkerhetskopieringsverktøy, men det er uvurderlig for å administrere lagring og forberede filene dine for sikkerhetskopier. Å identifisere store filer raskt betyr at sikkerhetskopiene dine alltid er slanke og effektive.

I kontrast med noe som Get Backup Pro. Denne programvaren kombinerer et brukervennlig grensesnitt med noen sofistikerte sikkerhetskopieringsalternativer, som inkrementelle sikkerhetskopier og diskkloning, som bygger bro mellom vanlige brukere og profesjonelle brukere.

Fordeler med CrashPlan:

• Høye sikkerhetsfunksjoner
  • Ubegrenset lagring

Ulemper:

• Dyrere sammenlignet med andre
  • Ment for bedriftsbruk

Hvis du heller mot en hybrid tilnærming, kan RescueTime være nyttig for å administrere ditt digitale liv, og sikre at du har organisert dataene dine før alt blir sikkerhetskopiert.

Ikke hold deg til bare én løsning. Å kombinere Backblaze/iDrive med noe mer hands-on som Get Backup Pro tilbyr omfattende sikkerhet og brukervennlig tilgang. Sikkerhetsnett hele veien!