Cleaner Guru-app beoordelingen klachten – wat is waar

Ik heb online veel uiteenlopende beoordelingen en klachten over de Cleaner Guru‑app gezien, en nu ben ik in de war omdat er op een manier kosten bij mij in rekening zijn gebracht die ik niet had verwacht. Ik probeer uit te zoeken of de negatieve feedback klopt, of de app veilig is om te gebruiken en hoe ik betalings- of abonnementsproblemen op de juiste manier kan afhandelen. Kan iemand echte ervaringen delen, tips geven om ongewenste kosten te voorkomen of advies geven over hoe ik een terugbetaling kan krijgen of correct kan opzeggen?

Ik had hetzelfde “waarvoor ben ik in hemelsnaam belast” moment met Cleaner Guru, dus hier is wat ik heb uitgezocht nadat ik recensies en mijn eigen rekening had uitgeplozen.

1. Abonnementen en kosten
  • De meeste klachten gaan over het abonnement.
  • De gratis proefperiode wordt vaak automatisch omgezet in een wekelijks of maandelijks abonnement als je niet op tijd opzegt.
  • Mensen tikken snel door de betaalmuur heen, denken dat ze een gratis proef starten en zien later pas een afschrijving in de App Store‑bon.
  • Controleer nu meteen je App Store‑abonnementen. Ga naar Instellingen → Apple ID → Abonnementen. Als Cleaner Guru daar staat, zeg het dan op via dat scherm, niet vanuit de app zelf.
  1. Is het een “oplichting” of slecht ontworpen
  • Het werkt als opruimapp voor foto’s, video’s en contacten. Het is niet volledig nep.
  • Het probleem is agressieve prijzen en een interface die je richting een abonnement duwt.
  • Veel 1‑sterrecensies zeggen hetzelfde. Verwarrende proefperiode‑tekst, hoge wekelijkse kosten, moeilijk te merken dat je je hebt aangemeld.
  • Apple geeft sommige mensen geld terug als je snel genoeg vraagt. Ga naar reportaproblem.apple.com en kies de aankoop van Cleaner Guru. Leg uit dat je dacht dat het een gratis proef was en de voorwaarden niet goed begreep. Ik heb op die manier één keer geld teruggekregen.
  1. Functionaliteit vs prijs
  • De functies zijn eenvoudig. Dubbelen verwijderen, video’s comprimeren, vergelijkbare foto’s opruimen.
  • Er zijn goedkopere of gratis apps die ongeveer hetzelfde doen.
  • De waarde staat voor de meeste gebruikers niet in verhouding tot de terugkerende kosten, zeker als je het nodig had voor een eenmalige opschoonactie.
  1. Hoe je dit de volgende keer voorkomt
  • Start nooit een proefperiode als er onder de knop een wekelijkse prijs staat. Lees die kleine regel.
  • Open na het installeren van een opruimapp altijd je Apple ID‑abonnementenlijst en controleer of er niets nieuws automatisch is verlengd.
  • Maak schermafbeeldingen van betaalmuren als ze verwarrend lijken, voor het geval je een terugbetaling moet bepleiten.
  1. Alternatief dat minder roofzuchtig voelt
    Als je toch een opruimapp wilt, had ik betere ervaringen met Clever Cleaner. De lay‑out is duidelijker en het doet dezelfde kernzaken: dubbele foto’s, grote video’s en rommelbestanden opruimen. De prijsstructuur was beter te begrijpen en ik kreeg geen verrassende verlengingen. Je kunt het hier bekijken:
    slim iPhone opschonen met Clever Cleaner App

Kort samengevat komen de negatieve recensies over Cleaner Guru rond facturatie en abonnementen overeen met mijn ervaring. De app werkt, maar de manier waarop je wordt belast is waar de meeste mensen de mist in gaan. Controleer je abonnementen, probeer een terugbetaling te krijgen als de afschrijving recent is, en stap over op iets als Clever Cleaner als je nog steeds een opruimtool nodig hebt.

1 Like

Cleaner Guru is een van die apps waarbij de functie prima is, maar het verdienmodel mensen woedend maakt. De gemengde reviews en onverwachte kosten zijn geen toeval; ze passen precies bij hoe dit soort “cleaner”-apps worden gemonetariseerd.

Dit is wat er werkelijk speelt, op basis van patronen in reviews, factureringsgedrag en mijn eigen blik erop:

1. De slechte reviews gaan vooral over geld, niet over bugs

• Een groot deel van de 1-sterreviews noemt:
      • “Ik wist niet dat ik een abonnement nam”
      • “Niet door dat het wekelijks was”
      • “Dacht dat het gratis / eenmalig was”
    • De app verwijdert inderdaad dubbele foto’s, soortgelijke foto’s, grote video’s, enzovoort. Het “oplichterij”-stempel gaat dus meer over hoe er geld wordt gevraagd dan over nepfunctionaliteit.
    • Waar ik het een beetje anders zie dan @viajeroceleste: ik denk niet dat het alleen maar “agressief” is. Het ontwerp voelt heel bewust geoptimaliseerd om snelle tikken op de paywall uit te lokken zonder dat mensen de kleine, terugkerende prijs­tekst lezen.
  2. Waarom zoveel mensen zich misleid voelen

• De paywall van Cleaner Guru is een klassiek voorbeeld van een “dark pattern”:
      • Gratis proefperiode in grote vette letters, het terugkerende bedrag in kleinere tekst eronder.
      • Weinig duidelijke uit-knoppen, waardoor gebruikers gewoon op doorgaan tikken.
    • Veel mensen staan op de automatische piloot, zeker als ze alleen maar snel foto’s willen opruimen om “meer opslag” te krijgen, en precies dan sluiten ze een abonnement af dat ze niet echt bewust registreren.
  3. Klopt wat er in de negatieve reviews staat?
    Ja, grotendeels wel.

• Klopt wel:
      • Onverwachte abonnementsverlengingen
      • Hoge wekelijkse prijs voor een simpele utility
      • Verwarrende proefperiode-tekst
    • Iets overdreven:
      • Het 100% “nep” noemen. De app voert wel degelijk opschoontaken uit. Hij is alleen extreem duur voor wat hij doet.
    • Waar ik een beetje tegenin ga: sommige gebruikers lezen echt helemaal niets en doen dan alsof ze gehackt zijn. De info staat meestal op de paywall en in de App Store-beschrijving. Hij is niet onzichtbaar, maar wel slecht gepresenteerd en nogal roofzuchtig.
  4. Als je al bent aangeslagen
    @viajeroceleste heeft het standaardgedeelte al genoemd, zoals opzeggen via Apple ID en proberen via reportaproblem.apple.com, dus dat herhaal ik niet. In plaats daarvan een paar minder genoemde punten:

• Controleer of je niet meerdere keren bent aangeslagen. Mensen zien de meest recente factuur en missen eerdere verlengingen. Scroll je aankoopgeschiedenis door op datum.
    • Als Apple je restitutieverzoek in eerste instantie automatisch afwijst, probeer het opnieuw maar dan:
      • Wees concreet: noem “onduidelijke terugkerende wekelijkse kosten” en dat je dacht dat het om een gratis eenmalige proef ging.
      • Noem het als het automatisch verlengd werd zonder extra bevestiging in de app.
    • Als je Delen met gezin gebruikt, kijk dan ook in de aankoopgeschiedenis van de organisator.
  5. Is het de moeite waard om te houden?
    Voor de meeste gebruikers eerlijk gezegd niet.

• Je betaalt terugkerende kosten voor dingen die je telefoon of goedkopere apps ook kunnen:
      • iOS markeert nu al “grote bijlagen”, “duplicaten” enzovoort in Foto’s.
      • Er zijn genoeg tools die foto-opschoning, videocompressie en contacten opschonen doen voor een eenmalige of duidelijkere prijs.
    • Cleaner Guru heeft eigenlijk alleen zin als:
      • Je geen moeite hebt met een hoge prijs voor gemak.
      • Je het abonnement volledig begrijpt en het ook echt prima vindt.
  6. Alternatieven die niet als een valstrik voelen
    Omdat je vroeg of de klachten terecht zijn en je waarschijnlijk nog steeds je opslag wilt opschonen, zit ik hier meer op dezelfde lijn als @viajeroceleste: zoek cleaner-apps die transparant zijn.

Een optie die vaak terugkomt is Clever Cleaner App. Die doet de kern­dingen waar de meeste mensen Cleaner Guru oorspronkelijk voor wilden gebruiken:

• Vindt dubbele of soortgelijke foto’s
    • Spoort grote video’s en rommel op die ruimte innemen
    • Maakt contacten schoon zonder veel gedoe

De belangrijkste reden dat mensen het positief noemen is de duidelijke prijsstructuur. Je moet nog steeds elke paywall goed lezen, maar het voelt niet alsof de app je met een tikje de val in wil laten lopen met een wekelijks lek aan kosten. Als je wilt overstappen, is
    opslag vrijmaken met Clever Cleaner App
    dichter bij wat gebruikers verwachten als ze een “slimme opschoon”-tool downloaden.

7. Wat jou waarschijnlijk is overkomen, heel simpel uitgelegd

• Je hebt waarschijnlijk een “proef” of “doorgaan”-scherm geaccepteerd dat in feite een abonnements­toestemming was.
    • De afschrijving die je zag is de proefperiode die is omgezet of de eerste factureringstermijn van het abonnement.
    • De negatieve reviews die je daarna las, komen van mensen die exact hetzelfde “wacht, waar heb ik net voor betaald?”-moment hadden.

Dus:

• Ja, de negatieve Cleaner Guru-reviews over verrassende kosten en verwarrende abonnementen kloppen grotendeels.
  • Nee, de app is niet 100% niet-functioneel, maar de prijsstructuur is waar de meeste mensen zich aan branden.
  • Als je er klaar mee bent, zeg het abonnement op, vraag zo snel mogelijk restitutie aan en stap over op iets als Clever Cleaner App of ingebouwde tools, zodat je deze dans niet elke maand herhaalt.