Er det mulig å gjenopprette slettede bilder fra et Nikon-kamera etter at jeg trykket på Slett?

Jeg trykket ved et uhell på slett på Nikon-kameraet mitt og fjernet bilder jeg virkelig trenger før jeg rakk å ta sikkerhetskopi av dem. Jeg ser etter hjelp til å gjenopprette slettede bilder fra Nikon-kameraet fra minnekortet og vil vite hvilke trinn som er tryggest for å unngå å gjøre situasjonen verre.

Jeg gjorde dette med et Nikon-kort for en stund siden, og bildene var ikke borte med en gang.

Når du trykker på Slett på de fleste kameraer, markerer kortet vanligvis plassen som ledig. Bildedataene blir ofte liggende der til nye bilder lagres oppå dem. Så det første du bør gjøre er enkelt. Slutt å bruke kameraet nå. Ikke test det med ett bilde til. Jeg gjorde den feilen en gang med et annet kort og mistet deler av en bildeserie.

Ta ut SD-kortet. Bruk en kortleser og koble kortet til datamaskinen på den måten. Jeg ville droppet å koble Nikon-kameraet til med USB hvis du har et annet alternativ. Mange Nikon-kameraer vises via MTP/PTP, og gjenopprettingsverktøy fungerer som regel bedre når de ser kortet mer direkte.

Hvis du ikke allerede har kopiert filene et annet sted, er gjenopprettingsprogramvare det neste jeg ville prøvd. Av det jeg har brukt, føltes Disk Drill minst irriterende. Det leser Nikon NEF-filer og JPEG-er, og jeg slapp å rote rundt i menyer i ti minutter for å finne skannealternativet.

Dette gjorde jeg:

1. Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på SD-kortet.
  2. Sett inn Nikon SD-kortet via en kortleser.
  3. Velg kortet i appen.
  4. Kjør Universal Scan.
  5. Vent til skanningen er ferdig, og forhåndsvis det den finner.
  6. Gjenopprett filene til datamaskinen eller en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme SD-kortet.

Forhåndsvisningen er viktigere enn folk tror. Hvis et bilde åpnes i forhåndsvisning, pleier jeg å ta det som et godt tegn på at selve filen fortsatt kan brukes.

En liten ting som er verdt å vite, på Windows er den gratis gjenopprettingsgrensen på 100 MB. Det er ikke nok for en stor fotografering, men det er nok til å teste om kortet fortsatt har lesbare bilder før du bruker penger.

Hvis video også er en del av rotet, finnes det også en Advanced Camera Recovery-modus. Jeg ville ventet med den. Universal Scan er den raskere første gjennomgangen, og i mitt tilfelle fant den de manglende bildene uten ekstra graving. For større videofiler er den andre modusen verdt et forsøk.

Ikke heng deg opp i stygge gjenopprettede navn som file000123.nef. Jeg ser folk få panikk over det. Navnet og mappestrukturen forsvinner ofte under gjenoppretting, spesielt når programvaren henter filer etter signatur i stedet for den gamle filtavellen. Selve bildet kan fortsatt være helt fint.

Det samme gjelder NEF-filer som virker ødelagte først. Windows er dårlig til å åpne noen RAW-formater med mindre riktig kodek eller app er installert. Jeg har opplevd at NEF-filer så døde ut i Filutforsker, men åpnet helt fint i RAW-programvare et minutt senere.

Før du bruker en time på å skanne, sjekk de kjedelige stedene også:

1. Datamaskinens vanlige importmappe.
  2. SnapBridge, hvis du bruker det.
  3. Enhver skysynkroniseringstjeneste knyttet til telefonen eller skrivebordet ditt.
  4. Gamle eksterne disker du hadde glemt var koblet til forrige måned.

Hvis kortet ble hurtigformatert, fungerer gjenoppretting fortsatt ofte. Det samme gjelder en vanlig sletting. Det som betyr mest er hva som skjedde etter tapet. Hvis du fortsatte å fotografere på det samme kortet, faller sjansen for gjenoppretting raskt fordi nye data begynner å erstatte gamle blokker.

Ett sted jeg ikke ville tuklet med, er fysisk skade. Hvis SD-kortet er sprukket, oppfører seg ustabilt, eller datamaskinen ikke oppdager det i det hele tatt, ville jeg stoppet der. Det er da et gjenopprettingslaboratorium gir mer mening. Gjentatte gjør det selv-forsøk på et sviktende kort kan noen ganger fullføre ødeleggelsen.

Så den korte versjonen:

1. Slutt å bruke kortet.
  2. Ta det ut av kameraet.
  3. Se etter sikkerhetskopier først.
  4. Skann det med en kortleser og gjenopprettingsprogramvare.
  5. Lagre gjenopprettede filer et annet sted.

Slett betyr ikke alltid borte. Hvis kortet stort sett lå urørt etter at det skjedde, har du fortsatt en grei sjanse til å få tilbake de fleste bildene.

Ja, slettede Nikon-bilder kan ofte gjenopprettes hvis du sluttet å ta bilder kort tid etterpå. Sletting på et Nikon-kamera fjerner vanligvis filoppføringen, ikke bildedataene med en gang. Risikoen øker raskt hvis du fortsatte å ta bilder eller filmet video på det samme kortet.

Jeg er enig i det meste @mikeappsreviewer sa, men jeg vil legge til én ting først. Hvis bildene betyr mye, lag et fullstendig image av SD-kortet før du skanner det. Verktøy som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller ddrescue hjelper med dette. Kjør deretter gjenoppretting på imaget, ikke på det aktive kortet. Det tar lengre tid, men reduserer risikoen hvis kortet begynner å oppføre seg rart midt under skanningen. Folk hopper over dette trinnet og angrer senere.

Noen Nikon-spesifikke ting å sjekke:

1. Hvis kameraet ditt har doble kortspor, må du sjekke at spor 2 ikke tok opp sikkerhetskopier.
  2. Sjekk om RAW ble lagret på ett kort og JPEG på det andre.
  3. Hvis du brukte SnapBridge, se på telefonen din etter nedskalerte overføringer.
  4. Nikon-kameraer kan noen ganger beskytte filer mot sletting i kameraet, men bare hvis du markerte dem på forhånd. Hvis ikke, hjelper ikke det.

Hvis kortet monteres fint, er gjenopprettingsprogramvare fortsatt det praktiske valget. Disk Drill er et solid valg for gjenoppretting av Nikon NEF- og JPG-filer. Jeg ville sortert skanneresultatene etter filtype og dato først, fordi gjenopprettede mappenavn ofte er et rot. Hvis én skannemodus ikke finner NEF-filer, prøv en dypere skanning. Noen Nikon RAW-filer vises uten forhåndsvisning og kan fortsatt åpnes senere i Lightroom eller Capture NX, så ikke forkast dem for raskt.

Hvis kortet ber om å bli formatert når det settes inn i datamaskinen din, stopp. Ikke klikk på formater. Lag et image først, eller lever det til et laboratorium hvis filene ikke kan erstattes.

For alle som ser etter flere tips om gjenoppretting av Nikon-bilder fra SD-kort, er denne tråden i Nikon bildegjenopprettingsforum nyttig:
gjenopprett slettede bilder fra et SD-kort, løsninger og verktøy

Kortversjon. Slutt å bruke kortet. Se etter skjulte sikkerhetskopier. Lag et image av kortet hvis bildene betyr mye. Skann deretter med Disk Drill og gjenopprett til datamaskinen din, ikke tilbake til Nikon-kortet. Hvis kortet er ustabilt, ikke fortsett å rote med det.

Ja, vanligvis. Å trykke på Delete på et Nikon-kamera makulerer ikke fotodataene umiddelbart. Det fjerner for det meste kortets indeksoppføring, så gjenoppretting er ofte mulig til nye data overskriver det.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @waldgeist, men jeg er litt mindre overbevist om at man alltid må hoppe rett til full kortavbildning først. Hvis SD-kortet er friskt og lesbart, kan det være overkill ved en enkel utilsiktet sletting. For uerstattelige bryllups-/kundeopptak, ja, ta en avbildning. For et vanlig uhell? Ofte kan du bare gjenopprette filene direkte og være ferdig med det.

Noen ekstra ting jeg ville sjekket som de ikke egentlig gikk inn på:

• Se i kameraets avspillingsmeny etter Retusjering eller utdata fra intern RAW-behandling. Noen ganger tror folk at originalen er borte, men en konvertert JPEG finnes fortsatt.
  • Hvis du fotograferte i RAW + JPEG, kan den ene versjonen ha blitt slettet mens den andre overlevde, avhengig av arbeidsflyt og sporinnstillinger.
  • Sjekk DCIM-undermappene manuelt. Noen Nikon-kameraer havner i rare mappenumre, og importeringer kan overse dem.
  • Hvis datamaskinen din viser kortet men sier at det er funnet feil, ikke kjør reparasjonsverktøy først. At Windows fikser et filsystem kan gjøre gjenoppretting mer rotete.

Hvis du trenger programvare, er Disk Drill et rimelig alternativ for gjenoppretting av Nikon-bilder fordi det håndterer NEF, JPG og vanlige slettetilfeller på SD-kort uten masse fikling. Jeg ville også verifisert eventuelle gjenopprettede NEF-filer i Nikon-programvare eller Lightroom før du får panikk over rare miniatyrbilder.

For alle som søker etter dette senere, er dette i praksis prosessen for å gjenopprette slettede filer fra et SD-kort i et digitalkamera.

Min versjon av den tryggeste rekkefølgen er:

1. Slutt å bruke kortet.
  2. Lås SD-kortet hvis det har en skrivebeskyttelsesbryter.
  3. Sjekk sikkerhetskopier og alternative kopier.
  4. Skann fra en kortleser.
  5. Gjenopprett til en annen disk.

Hvis kortet er fysisk skadet eller kobler fra tilfeldig, dropp gjør-det-selv før du gjør det verre. Den delen blir veldig dyr veldig fort.