Er det muligt at gendanne slettede fotos fra et Nikon-kamera, efter at jeg trykkede på Slet?

Jeg kom ved et uheld til at trykke på slet på mit Nikon-kamera og fjernede billeder, som jeg virkelig har brug for, før jeg fik lavet en sikkerhedskopi. Jeg søger hjælp til at gendanne slettede billeder fra et Nikon-kamera fra hukommelseskortet og vil gerne vide, hvilke trin der er sikrest for at undgå at gøre situationen værre.

Jeg gjorde dette med et Nikon-kort for noget tid siden, og billederne var ikke væk med det samme.

Når du trykker på Slet på de fleste kameraer, markerer kortet som regel pladsen som ledig. Fotodataene bliver ofte liggende der, indtil nye billeder bliver skrevet ovenpå. Så det første skridt er enkelt. Stop med at bruge kameraet nu. Test det ikke med endnu et billede. Jeg lavede den fejl engang med et andet kort og mistede en del af en serieoptagelse.

Tag SD-kortet ud. Brug en kortlæser og tilslut kortet til din computer på den måde. Jeg ville springe over at forbinde Nikon-kameraet via USB, hvis du har en anden mulighed. Mange Nikon-kameraer vises via MTP/PTP, og gendannelsesværktøjer fungerer som regel bedre, når de ser kortet mere direkte.

Hvis du ikke allerede har kopieret filerne et andet sted hen, er gendannelsessoftware det næste, jeg ville prøve. Af det, jeg har brugt, føltes Disk Drill som det mindst irriterende. Det læser Nikon NEF-filer og JPEG’er, og jeg behøvede ikke rode rundt i menuer i ti minutter for at finde scanningsmuligheden.

Det gjorde jeg:

1. Installer Disk Drill på din computer, ikke på SD-kortet.
  2. Sæt Nikon SD-kortet i via en kortlæser.
  3. Vælg kortet inde i appen.
  4. Kør Universal Scan.
  5. Vent på, at scanningen bliver færdig, og forhåndsvis derefter, hvad den finder.
  6. Gendan filerne til din computer eller et andet drev. Skriv dem ikke tilbage til det samme SD-kort.

Forhåndsvisningstrinnet betyder mere, end folk tror. Hvis et billede åbner i forhåndsvisning, plejer jeg at tage det som et godt tegn på, at selve filen stadig kan bruges.

En lille ting, der er værd at vide: På Windows er der en gratis gendannelsesgrænse på 100 MB. Det er ikke nok til en kæmpe optagelse, men det er nok til at teste, om kortet stadig har læsbare billeder, før du bruger penge.

Hvis video er en del af rodet, er der også en tilstand til Advanced Camera Recovery. Den ville jeg gemme til senere. Universal Scan er den hurtigere første gennemgang, og i mit tilfælde fandt den de manglende stillbilleder uden ekstra gravearbejde. Til større videofiler er den anden tilstand et forsøg værd.

Hæng dig ikke i grimme gendannede navne som file000123.nef. Jeg ser folk gå i panik over det. Navnet og mappestrukturen forsvinder ofte under gendannelse, især når softwaren henter filer ud fra signatur i stedet for den gamle filtabel. Selve billedet kan stadig være helt fint.

Det samme gælder NEF-filer, der først ser ud til at være ødelagte. Windows er dårlig til at åbne nogle RAW-formater, medmindre den rigtige codec eller app er installeret. Jeg har oplevet, at NEF-filer så døde ud i Stifinder, men åbnede fint i RAW-software et minut senere.

Før du bruger en time på at scanne, så tjek også de kedelige steder:

1. Din computers sædvanlige importmappe.
  2. SnapBridge, hvis du bruger det.
  3. Enhver cloudsynkroniseringstjeneste, der er knyttet til din telefon eller computer.
  4. Gamle eksterne drev, som du havde glemt var tilsluttet sidste måned.

Hvis kortet blev hurtigformateret, virker gendannelse stadig ofte. Det samme gælder ved en almindelig sletning. Det vigtigste er, hvad der skete efter tabet. Hvis du fortsatte med at tage billeder på det samme kort, falder chancerne for gendannelse hurtigt, fordi nye data begynder at erstatte gamle blokke.

Et sted, hvor jeg ikke ville eksperimentere, er fysisk skade. Hvis SD-kortet er revnet, opfører sig ustabilt, eller din computer slet ikke registrerer det, ville jeg stoppe dér. Det er der, et gendannelseslaboratorium giver mere mening. Gentagne gør-det-selv-forsøg på et svigtende kort kan nogle gange gøre det helt færdigt.

Så den korte version:

1. Stop med at bruge kortet.
  2. Tag det ud af kameraet.
  3. Kig efter sikkerhedskopier først.
  4. Scan det med en kortlæser og gendannelsessoftware.
  5. Gem gendannede filer et andet sted.

Slet betyder ikke altid væk. Hvis kortet stort set lå urørt efter det skete, har du stadig en rimelig chance for at få de fleste af billederne tilbage.

2 Likes

Ja, slettede Nikon-fotos kan ofte gendannes, hvis du stoppede med at tage billeder kort efter. Sletning på et Nikon fjerner normalt filposten, ikke fotodataene med det samme. Din risiko stiger hurtigt, hvis du fortsatte med at tage billeder eller optage video på det samme kort.

Jeg er enig i det meste af det, @mikeappsreviewer sagde, men jeg vil tilføje én ting først. Hvis billederne betyder meget, så lav et komplet image af SD-kortet, før du scanner det. Værktøjer som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller ddrescue hjælper med dette. Kør derefter gendannelse på imaget, ikke på det aktive kort. Det tager længere tid, men det mindsker risikoen, hvis kortet begynder at opføre sig mærkeligt midt under scanningen. Folk springer dette trin over og fortryder det bagefter.

Et par Nikon-specifikke ting at tjekke:

1. Hvis dit kamera har dobbelte kortpladser, så sørg for, at Slot 2 ikke optog sikkerhedskopier.
  2. Tjek, om RAW blev gemt på det ene kort og JPEG på det andet.
  3. Hvis du brugte SnapBridge, så kig på din telefon efter nedskalerede overførsler.
  4. Nikon-kamerahuse kan nogle gange beskytte filer mod sletning i kameraet, men kun hvis du markerede dem på forhånd. Hvis ikke, er der ingen hjælp dér.

Hvis kortet monteres fint, er gendannelsessoftware stadig det praktiske valg. Disk Drill er et solidt valg til gendannelse af Nikon NEF og JPG. Jeg ville først sortere scanningsresultaterne efter filtype og dato, fordi gendannede mappenavne ofte er et rod. Hvis én scanningstilstand ikke finder NEF-filer, så prøv en dybere scanning. Nogle Nikon RAW-filer vises uden forhåndsvisninger og kan stadig åbnes senere i Lightroom eller Capture NX, så kassér dem ikke for hurtigt.

Hvis kortet beder om at blive formateret, når det sættes i din computer, så stop. Klik ikke på formater. Lav først et image, eller gå til et laboratorium, hvis filerne ikke kan erstattes.

For alle, der leder efter flere tips til gendannelse af Nikon-fotos fra SD-kort, er denne Nikon-fotogendannelsestråd på forummet nyttig:
gendan slettede fotos fra et SD-kort, løsninger og værktøjer

Kort version. Stop med at bruge kortet. Tjek for skjulte sikkerhedskopier. Lav et image af kortet, hvis billederne betyder meget. Scan derefter med Disk Drill, og gendan til din computer, ikke tilbage til Nikon-kortet. Hvis kortet er ustabilt, så bliv ikke ved med at rode med det.

Ja, som regel. At trykke på Delete på et Nikon ødelægger ikke straks fotodataene. Det fjerner for det meste kortets indeksopføring, så gendannelse er ofte mulig, indtil nye data overskriver det.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @waldgeist, men jeg er lidt mindre overbevist om, at folk altid behøver at gå direkte til fuld imaging af kortet først. Hvis SD-kortet er sundt og læsbart, kan det være overkill ved en simpel utilsigtet sletning. For uerstattelige bryllups-/kundeoptagelser, sikkert, lav et image af det. Ved en almindelig ups-fejl? Ofte kan du bare gendanne filerne direkte og være færdig med det.

Et par ekstra ting, jeg ville tjekke, som de ikke rigtig kom ind på:

• Kig i kameraets afspilningsmenu efter Retouch eller RAW-behandlingsoutput i kameraet. Nogle gange tror folk, at originalen er væk, men der findes stadig en konverteret JPEG.
  • Hvis du har optaget i RAW + JPEG, kan den ene version være blevet slettet, mens den anden overlevede afhængigt af workflow og slotindstillinger.
  • Tjek DCIM-undermapperne manuelt. Nogle Nikon-kameraer ruller over i mærkelige mappenumre, og import springer dem over.
  • Hvis din computer viser kortet, men siger, at der er fundet fejl, så kør ikke reparationsværktøjer først. Når Windows ‘retter’ et filsystem, kan det gøre gendannelsen mere rodet.

Hvis du har brug for software, er Disk Drill en fornuftig mulighed til gendannelse af Nikon-fotos, fordi det håndterer NEF, JPG og almindelige sletningstilfælde på SD-kort uden en masse bøvl. Jeg ville også verificere eventuelle gendannede NEF-filer i Nikon-software eller Lightroom, før du går i panik over mærkelige miniaturebilleder.

For alle, der finder dette senere, er dette grundlæggende processen for gendannelse af slettede filer fra et SD-kort i et digitalkamera.

Min version af den sikreste rækkefølge er:

1. Stop med at bruge kortet.
  2. Lås SD-kortet, hvis det har en skrivebeskyttelseskontakt.
  3. Tjek sikkerhedskopier og alternative kopier.
  4. Scan fra en kortlæser.
  5. Gendan til et andet drev.

Hvis kortet er fysisk beskadiget eller tilfældigt afbryder forbindelsen, så spring gør-det-selv-løsninger over, før du gør det værre. Den del bliver dyr rigtig hurtigt.