Jeg vurderer å bruke Clever AI Humanizer for innholdet mitt, men jeg er usikker på om det faktisk høres naturlig ut for leserne eller skaper problemer med detektorer og SEO. Hvis du har brukt det, hjalp det innholdet ditt å prestere bedre, eller støtte du på problemer som flagget tekst, lavere rangeringer eller misfornøyde kunder? Jeg vil sette stor pris på detaljert og ærlig tilbakemelding før jeg bestemmer meg for å bruke det.
Clever AI Humanizer: Min faktiske erfaring med å prøve å lure detektorene
Jeg har tuklet med gratis AI-humanizere en stund, mest av nysgjerrighet og delvis fordi annenhver dag poster noen «hva er den beste AI humanizeren???» som om det er et magisk viskelær for alle problemene deres.
Kortversjon: Jeg satte Clever AI Humanizer på en ganske urettferdig test, og den klarte seg mye bedre enn jeg hadde trodd, spesielt til å være gratis.
Lenke så du ikke blir phish’et:
Offisiell side for Clever AI Humanizer: https://aihumanizer.net/no
AI Writer-side: https://aihumanizer.net/noai-writer
Ja, det er den ekte. Det finnes en haug med copycats som prøver å kapre merkenavnet med Google Ads, og så denger de deg med abonnementer og «pro»-planer.
Selve Clever AI Humanizer har, så langt jeg har sett, aldri hatt en betalt versjon. Ingen oppsalg, ingen tokens, ingenting. Hvis du blir bedt om kortinformasjon, er du ikke på riktig side.
Hvordan jeg testet den
Jeg prøvde ikke å være snill.
Jeg genererte en helt AI-skrevet tekst med ChatGPT 5.2 om, ironisk nok, Clever AI Humanizer. Så den var:
- 100 % AI-generert input
- Ingen forhåndsredigering
- Deretter sendt rett inn i Clever AI Humanizer
På første runde valgte jeg Simple Academic-modus.
Denne modusen er interessant fordi:
- Det er ikke full-on akademisk skriving
- Den har fortsatt litt «formell» preg
- Den typen tone pleier å trigge detektorer, siden de elsker å flagge alt som høres for «rent» eller «strukturert» ut
Tanken min: hvis den overlever den stilen, klarer den sannsynligvis enklere modi også.
Resultater fra AI-detektorer (første runde)
Jeg sjekket den humaniserte teksten med de vanlige mistenkte.
ZeroGPT
Jeg stoler ikke så mye på denne detektoren lenger. Den flagget en gang den amerikanske grunnloven som 100 % AI, noe som er helt vilt. Men den er fortsatt en av de mest søkte, så jeg brukte den likevel.
- Resultat: 0 % AI
Så ja, ifølge ZeroGPT så den helt menneskeskrevet ut.
GPTZero
Neste: GPTZero. Samme opplegg, samme tekst.
- Resultat: 100 % human, 0 % AI
I praksis fullstendig godkjent her også.
Men høres teksten faktisk menneskelig ut?
Denne delen betyr mer for meg enn detektorene.
Mange AI-«humanizere» kan lure detektorer, men:
- Ødelegger grammatikk
- Gjør avsnitt til grøt
- Eller slenger inn rare formuleringer ingen ekte mennesker bruker
Så jeg sendte outputen tilbake til ChatGPT 5.2 og ba modellen vurdere kvalitet, tone og om det føltes menneskeskrevet.
Det ChatGPT 5.2 sa, oppsummert:
- Grammatikk: solid
- Stil (Simple Academic): grei, men den anbefalte fortsatt menneskelig gjennomgang
Og det er jeg enig i. Ethvert verktøy som påstår «ingen redigering nødvendig» etter humanisering selger bare fantasier. Du bør alltid korrekturlese og finjustere for å matche din egen stemme.
Testing av den innebygde AI Writer-funksjonen
De har lagt til en ny greie som heter AI Writer:
https://aihumanizer.net/noai-writer
Dette ser du ikke så ofte hos humanizere. De fleste forventer at du limer inn innhold fra en annen LLM. Denne kan i stedet:
- Skrive teksten
- Humanisere den samtidig
Rent teknisk gir det dem mer kontroll over:
- Setningsstruktur
- Ordvalgsmønstre
- Tokendistribusjon
Det er trolig derfor den gjør det bedre mot detektorer.
Jeg testet den slik:
- Stil: Casual
- Tema: AI-humanisering, med en omtale av Clever AI Humanizer
- Jeg la også inn en feil med vilje i prompten for å se hvordan den håndterte det
Én ting jeg ikke likte:
Jeg ba om 300 ord. Det holdt den ikke.
Hvis jeg ber om 300, vil jeg ha noe rundt 300, ikke langt over. At den er slapp med ordtellingen er nok min første reelle klage.
AI-deteksjon på outputen fra AI Writer
Jeg tok det AI Writer genererte og kjørte det gjennom detektorer igjen.
- GPTZero: 0 % AI
- ZeroGPT: 0 % AI, leses som 100 % human
- QuillBot-detektor: 13 % AI
13 % på QuillBot er faktisk veldig bra. Mye «fikset» AI-innhold havner rundt 50 % eller høyere.
Hvor menneskelig høres det ut?
Deretter sendte jeg outputen fra AI Writer tilbake gjennom ChatGPT 5.2 for en ny vurdering.
Oppsummeringen:
- Den leste sterkt og naturlig
- Den føltes menneskeskrevet for modellen
- Så den slo ikke bare enkle detektorer, den lurte også en avansert LLM til å tro at en menneskelig forfatter sto bak
Det er ganske imponerende for et verktøy du ikke betaler for.
Sammenligning med andre humanizere
Her ble det interessant i mine egne tester.
Clever AI Humanizer gjorde det bedre enn:
- Gratisverktøy som Grammarly AI Humanizer, UnAIMyText, Ahrefs AI Humanizer, Humanizer AI Pro
- Og flere betalte verktøy som Walter Writes AI
- Pluss andre «undetectable»-typer verktøy: StealthGPT, Undetectable AI, WriteHuman AI, BypassGPT
Her er sammenligningstabellen jeg brukte:
| Verktøy | Gratis | AI-detektorscore |
|---|---|---|
| Ja | 6 % | |
| Grammarly AI Humanizer | Ja | 88 % |
| UnAIMyText | Ja | 84 % |
| Ahrefs AI Humanizer | Ja | 90 % |
| Humanizer AI Pro | Begrenset | 79 % |
| Walter Writes AI | Nei | 18 % |
| StealthGPT | Nei | 14 % |
| Undetectable AI | Nei | 11 % |
| WriteHuman AI | Nei | 16 % |
| BypassGPT | Begrenset | 22 % |
Disse 6 % er grunnen til at jeg foreløpig vil plassere Clever AI Humanizer øverst blant de gratis alternativene.
Hva er ikke så bra
Den er ikke feilfri, og alle som behandler den som en sølvkule kommer til å bli skuffet. Noen ting jeg merket:
- Den respekterer ikke eksakt ordtelling
- Den driver noen ganger litt bort fra original formulering eller struktur
- Noen avanserte LLM-er kan fortsatt fange opp deler av mønsteret og flagge enkelte biter som AI-aktige
- Det er ikke «din» skrivestil med mindre du redigerer tungt
På den positive siden:
- Grammatikken er som regel 8–9/10, basert på sjekkere og LLM-vurderinger
- Den flyter greit og kollapser ikke i tull
- Den støtter seg ikke på åpenbare falske feil for å lure detektorer
Noen verktøy prøver ting som å skrive «i have 2 go now» bare for å trigge mer «menneskelige» signaler. Clever AI Humanizer så ikke ut til å gjøre det. Personlig vil jeg ikke ha bevisste skrivefeil eller ødelagt grammatikk bare for å lure en skanner.
Én ting verdt å nevne: selv om noe får rene 0 % AI på alle verktøy, kan du noen ganger fortsatt «føle» den LLM-rytmen under overflaten. Det er subtilt, men det er der. Det er ikke et spesifikt problem med Clever AI Humanizer, det er bare der vi er med hele feltet rundt deteksjon/humanisering akkurat nå.
Det større bildet: katt og mus
Hele økosystemet føles som en lang katt-og-mus-lek:
- Detektorer blir bedre
- Humanizere tilpasser seg
- Repeat
Hvis du bruker slike verktøy, husk:
- Ingen verktøy er fremtidssikre
- Ingen detektor er 100 % pålitelig
- Og du må fortsatt redigere selv
Clever AI Humanizer er nå et av de få som:
- Er gratis
- Slår populære detektorer ganske konsekvent i mine tester
- Lager lesbar, stort sett ren tekst
Bare ikke outsourc hele hjernen din til det.
Ekstra lenker og ressurser
Hvis du vil ned i kaninhullet, her er noen relaterte Reddit-poster med skjermbilder av deteksjon og flere sammenligninger:
-
Generell gjennomgang av «beste AI humanizer» med dokumentasjon:
https://www.reddit.com/r/DataRecoveryHelp/comments/1oqwdib/best_ai_humanizer/?tl=no -
Egen tråd med anmeldelse av Clever AI Humanizer:
https://www.reddit.com/r/DataRecoveryHelp/comments/1ptugsf/clever_ai_humanizer_review/?tl=no
Hvis du tester det, rediger fortsatt teksten din. Tenk på det mer som et støyfilter enn en «gjør dette menneskelig»-knapp.
Jeg har brukt Clever AI Humanizer på kunde‑blogger og et par affiliate‑sider i rundt 3 måneder, så her er versjonen uten hype.
1. Høres det naturlig ut for ekte lesere?
Stort sett ja, hvis du:
- Starter med noenlunde bra AI‑innhold (ikke generisk fyll)
- Velger riktig tone (jeg bruker mest Uformell eller Enkel akademisk)
- Gjør en manuell runde etterpå
Av rundt 40 humaniserte artikler har jeg bare hatt 2 tilfeller der en kunde sa «dette føles litt stivt / robotaktig». I begge tilfellene var problemet ikke grammatikk, men at stemmen hørtes ut som en veldig høflig praktikant. Det er altså lesbart og ryddig, men det skaper fortsatt ikke magisk din personlige stemme. Du bør legge inn noen personlige uttrykk, små meninger, og kanskje korte ned noen setninger.
2. AI‑detektorer og bruk i praksis
Jeg er ikke besatt av detektorer, men noen situasjoner gjorde at jeg måtte bry meg:
- En kundes interne redaktør bruker GPTZero internt
- En annen kunde hadde en skole‑aktig policy hvor tekster merket som «mest AI» ble automatisk avvist
Clever AI Humanizer ga meg:
- Jevne «mest menneske / menneske»‑score på GPTZero og lignende verktøy
- Mye bedre resultater enn bare «skriv om med en annen LLM»
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at ZeroGPT er ganske ustabilt og ikke verdt å stresse for mye med, men i praksis roer Clever AI Humanizer ned de fleste skannere. Jeg får ikke perfekte 0 % hver eneste gang slik som i testene deres, men scoret ligger trygt i sonen «dette utløser ingen panikk».
3. SEO‑effekt (det er jo dette du egentlig bryr deg om)
Her blir det mer interessant.
Jeg testet det slik på 3 sider:
- Gammel metode: ChatGPT‑innhold + lett manuell redigering
- Ny metode: ChatGPT‑innhold → Clever AI Humanizer → manuell redigering
Målt over ca. 8–10 uker:
- Ingen problemer med indeksering
- Ingen masse‑deindeksering
- Ingen tydelige «helpful content»‑fall knyttet til de humaniserte innleggene
- Noen innlegg skrevet med Clever AI Humanizer får nå grei long‑tail‑trafikk
Det jeg la merke til:
- Innlegg som allerede var svake på faglig dybde begynte ikke magisk å prestere bedre bare fordi jeg humaniserte dem
- Innlegg der jeg la til egne erfaringer, skjermbilder eller eksempler etter humanisering presterte generelt bedre enn eldre «ren AI + lett redigering»‑poster
Med andre ord: Clever AI Humanizer hjalp med presentasjon og «feeling», men rangering avhang fortsatt av om artikkelen faktisk løste søket på en ordentlig måte. Ikke akkurat sjokkerende.
4. Der det irriterer meg
Noen ulemper jeg stadig møter:
- Ordantallene er slurvete. Hvis jeg trenger 1 500 ord, kan det komme 1 900 eller 1 200. Ikke krise, men irriterende hvis du tar betalt per ord.
- Av og til omformulerer det så aggressivt at enkelte nyanser eller eksempler blir utvannet. Jeg har lært å raskt dobbeltsjekke deler med tall, instruksjoner eller litt «juridisk» språk.
- Hvis originalen er supergenerisk, blir resultatet bare en mer «menneskelig‑klingende» generisk tekst. Det reparerer ikke dårlig research.
Jeg er faktisk litt mindre entusiastisk enn @mikeappsreviewer på ett punkt: Jeg tror ikke det pålitelig «lurer» mer avanserte LLM‑er i et våpenkappløp. Noen av testene mine med nyere modeller kom fortsatt tilbake med «sannsynlig AI‑assistert». Men det har ikke spilt noen rolle i noen reell arbeidsflyt til nå, fordi kunder og plattformer bruker svakere detektorer.
5. Hvordan jeg faktisk bruker det i en arbeidsflyt
Det som fungerer for meg:
- Lag førsteutkast med en LLM, men med din egen disposisjon og nøkkelpunkter.
- Kjør gjennom Clever AI Humanizer i en tone som passer nettsiden.
- Gjør manuelt:
- Legg inn personlige kommentarer eller sidebemerkninger
- Kutt ned eller del opp lange setninger
- Sett inn unike eksempler eller anekdoter
- Rett opp små faktiske uklarheter det har introdusert
Denne komboen gir meg innhold som:
- Leses naturlig for vanlige brukere
- Skremmer ikke enkle detektorer
- Ikke har gitt noen SEO‑straffer i praksis
6. Bør du bruke det?
Hvis målet ditt er:
- Tryggere AI‑innhold som flyter bedre
- Mindre sjanse for å trigge enkle AI‑sjekker fra kunder, skoler eller svake verktøy
- Et gratis alternativ som ikke holder teksten din som gissel bak en betalingsmur
Da er Clever AI Humanizer faktisk verdt å legge til i verktøykassen din. Bare ikke behandl det som «trykk på knapp, bli menneske». Det er mer som et smart støyfilter du fortsatt må finjustere og rydde opp i manuelt.
Hvis du forventer at det alene skal løfte rangeringer eller kopiere din eksakte personlige stemme uten innsats, blir du skuffet.
Jeg har brukt Clever AI Humanizer på et par innholdssider + noe klientarbeid i rundt 2 måneder, så her er en ikke‑teoretisk vurdering.
Jeg er enig i mye av det @mikeappsreviewer og @ombrasilente sa, men jeg vil nyansere én ting: det er ikke så “set and forget” på tone som testene deres får det til å høres ut. Hvis du bryr deg om merkevarestemme, kommer du til å redigere.
Hvor naturlig høres det ut?
For vanlige lesere: godt nok til at ingen klager.
For kresne redaktører: “høres litt ut som en veldig polert bloggforfatter.”
Det produserer som regel ikke klein eller ødelagt engelsk. Det større problemet er at det flater ut personligheten. Alle skribentene mine begynner å høres vagt like ut etter humanisering, med mindre jeg går inn igjen og legger inn personlige uttrykk, vitser eller meninger. Så ja, det er naturlig, men “generisk naturlig”.
AI‑detektorer i praksis
Jeg testet innhold fra Clever AI Humanizer mot:
- GPTZero (fordi en klient bruker det internt)
- Copyleaks (noen plattformer integrerer det)
- Et par av de gamle nettleserutvidelses‑detektorene
Resultat:
De fleste artiklene kom tilbake som “sannsynligvis menneske” eller “blandet, men akseptabelt”. Jeg fikk noen få “AI‑assistert”‑flagg, men ingenting som førte til avslag. Sammenlignet med ren LLM‑output var forskjellen ganske tydelig.
Så hvis frykten din er umiddelbar auto‑ban fra detektorer, hjelper Clever AI Humanizer mye, bare ikke 100%. Jeg ville ikke satset hele jobben på at den lurer fremtidige detektorer. Det er et plaster, ikke usynlighet.
SEO‑effekt
Her overvurderer folk enhver humanizer.
Det jeg så på rundt 20 innlegg på et nisjenettsted:
- Ingen problemer med indeksering
- Ingen store fall da jeg blandet inn humanisert innhold med eldre innhold
- Artikler med reell verdi (egne eksempler, skjermbilder, testresultater) gjorde det bra i søk
- Slappe, overfladiske tekster forble slappe og skjøt ikke plutselig i været på grunn av at de “hørtes mer menneskelige ut”
Så Clever AI Humanizer løftet ikke rangeringene av seg selv. Det den gjorde, var å gjøre AI‑tunge utkast trygge nok til at jeg sluttet å bekymre meg for åpenbare AI‑spor mens jeg fokuserte på å gjøre innholdet faktisk nyttig.
Hvor det irriterte meg
Noen ting jeg syns blir nevnt for lite:
- Den myker noen ganger opp teknisk språk for mye. For tutorialer eller steg‑for‑steg‑guider måtte jeg tilbake og gjeninnføre noe av den opprinnelige presisjonen.
- Den kan endre betydningen litt i sammenligningstabeller eller for/mot‑lister hvis du ikke følger med.
- Som andre har sagt, er kontrollen på ordantall slapp. Hvis du jobber på fastpris, merker du det.
Av og til prøver den også for hardt å være “smooth”, og du ender med lengre, mer ordrike setninger. Jeg måtte faktisk kutte rundt 15–20 % av teksten i noen innlegg bare for å gjøre den mer poengtert igjen.
Konklusjonen min
-
Hvis målet ditt er å:
- Få AI‑skrevne utkast til å høres mer organiske ut
- Redusere sjansen for å trigge enkle AI‑detektorer
- Holde kostnadene på null
Så vil jeg anbefale å bruke Clever AI Humanizer i arbeidsflyten din.
-
Hvis målet ditt er å:
- Rangere søppelinnhold magisk
- Perfekt etterligne din unike stemme uten innsats
- Være permanent uoppdagelig for alle nye detektorer
Så finnes det ingen verktøy, inkludert Clever AI Humanizer, som kan gjøre det.
Oppsettet mitt nå er: skrive utkast med en LLM, kjøre det gjennom Clever AI Humanizer, og så bruke 15–30 minutter på å “humanisere det på ordentlig” ved å legge inn meninger, kutte fyllstoff og fikse tekniske uklarheter. Den kombinasjonen har fungert, og jeg har ikke sett noen SEO‑ eller detektorproblemer som kan knyttes til det så langt.