Gendan slettede billeder fra Canon-kamera, er det stadig muligt?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Canon-kamera, før jeg nåede at lave en sikkerhedskopi, og jeg prøver at finde ud af, om gendannelse stadig er mulig. Billederne er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til den bedste måde at gendanne slettede billeder fra et Canon-kamera på uden at gøre situationen værre.

Jeg gjorde dette én gang på et Canon-kort efter et forkert tryk på en knap, og det første skridt er enkelt. Stop med at bruge kameraet nu. Tag ikke ét billede mere. Optag ikke video. Tag SD-kortet ud. Hvis kortet har en låseknap, så skub den til skrivebeskyttet.

Grunden er kedelig, men vigtig. På de fleste Canon-kameraer sletter sletning og hurtig formatering ikke fotodataene med det samme. Kameraet markerer pladsen som ledig. Dine filer ligger ofte stadig på kortet, indtil nye billeder bliver skrevet ovenpå. Canon giver dig ikke en papirkurv på kameraet, så når nye data overskriver de gamle blokke, er det slut. Hold kortet ude, indtil gendannelsen er færdig.

Før du installerer noget, så tjek de nemme ting.

Hvis du brugte image.canon på din telefon, så kig der først. Jeg har set folk glemme, at den gemte kopier i skyen i op til 30 dage. Hvis filerne blev fjernet på din computer efter import, så tjek Papirkurv i Windows eller Papirkurv i macOS. Det lyder dumt, men sparer tid.

Hvis der ikke findes nogen backup, så brug gendannelsessoftware på en computer med en SD-kortlæser. Jeg ville ikke forbinde kameraet via USB til dette. I mange tilfælde viser kameraet kortet gennem en overførselstilstand, som gendannelsesapps ikke scanner særligt godt. En direkte kortlæser virker bedre.

Blandt de værktøjer, jeg har prøvet, gav Disk Drill mig færrest problemer med kamerakort. Det læser Canon RAW-formater som CR2 og CR3 samt JPEG og video, og forhåndsvisningen reddede mig fra at gendanne ubrugelige filer, jeg ikke havde brug for. På Windows får du også en lille gratis gendannelsesgrænse, hvilket hjælper, hvis du vil have bevis, før du betaler.

Hvis dit budget er nul, er PhotoRec det gamle forumsvar af en grund. Det er gratis, open source og godt til at hente billeddata fra beskadigede eller formaterede kort. Hagen er brugerfladen. Det kører i et tekstvindue, og det lægger gendannede filer i store mapper med omdøbte filer, så sorteringen bagefter er et rod. Recuva er nemmere at se på i Windows, men da jeg testede det på kort med mange RAW-filer, missede det ting, jeg forventede, det ville finde.

Gendannelsestrinene er stort set de samme, uanset hvilken app du vælger.

1. Installer gendannelsesappen på din computer, ikke på SD-kortet.
  2. Indsæt SD-kortet med en kortlæser, vælg kortet i appen, og kør derefter en dyb scanning. Store kort tager tid.
  3. Gem de gendannede filer på din computer eller et andet drev. Skriv dem ikke tilbage til det samme SD-kort.

Hvis scanningen viser forhåndsvisninger af dine billeder, er det et godt tegn. Jeg ville gendanne de vigtigste filer først og så sortere resten senere.

Når du har fået dine billeder tilbage, så tag backup af dem et andet sted, før du rører kortet igen. Til fremtidige optagelser ville jeg formatere kortet i kameraet, efter du har kopieret alt væk, i stedet for at slette billederne ét efter ét. Mine kort opførte sig bedre, efter jeg begyndte at gøre det. Håber du er heldig, det var jeg.

2 Likes

Ja, gendannelse er stadig mulig, hvis kortet ikke er blevet overskrevet. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i den store hovedregel: stop med at bruge kortet. Jeg er dog lidt uenig på ét punkt. Jeg ville ikke bruge meget tid på først at tjekke cloud-synkronisering, hvis disse billeder haster. Hvert minut bruges bedre på at lave et fuldt image af SD-kortet på din computer, så du arbejder fra en kopi, ikke originalen. Det giver dig en mere sikker chance for gendannelse.

Min rækkefølge ville være:

1. Fjern SD-kortet.
  2. Sæt det i en kortlæser.
  3. Opret først et byte-for-byte-image af kortet.
  4. Scan imaget, ikke kortet, med gendannelsessoftware.

Hvorfor image først? Hvis kortet er ved at fejle, gør gentagne scanninger det værre. Et kort-image holder de rå data frosset. På Linux eller macOS fungerer dd eller ddrescue. På Windows fungerer USB Image Tool eller lignende fint. Det lyder nørdet, men det redder folk fra at gøre en dårlig situation værre.

Hvad angår software, er Disk Drill et solidt valg, fordi det håndterer CR2, CR3, JPEG og mange Canon-videoformater godt, og forhåndsvisninger hjælper dig med at undgå at gendanne skrammel. Hvis Disk Drill finder filnavne og mappestruktur, så gendan dem først. Hvis det kun finder filer ud fra signatur, kan dine billeder stadig reddes, men sorteringen bliver irriterende bagefter.

Endnu en ting, folk overser. Hvis kortet blev formateret i kameraet, er chancerne for gendannelse ofte stadig rimelige efter en hurtig formatering. Hvis du kørte en lavniveauformatering, falder chancerne kraftigt.

Hvis du vil have en kort gennemgang, hjælper dette:
hvordan man gendanner slettede billeder fra et SD-kort

Hvis der ikke dukker noget op i softwaren, er et professionelt laboratorium næste skridt. Stop der, og bliv ikke ved med at genscanne det 10 gange.

Ja, det er stadig muligt, men jeg vil tilføje én ting til det, som @mikeappsreviewer og @himmelsjager sagde: tjek, om billederne faktisk blev slettet fra kortet, eller bare skjult af en katalog-/importapp. Jeg har set Canon-brugere tro, at filer var væk, når Lightroom, EOS Utility eller endda en ustabil kortlæser var det virkelige problem. Sæt kortet i en anden læser, og kig i DCIM-mapperne, før du antager total katastrofe.

Hvis dette også var RAW+JPEG, viser gendannelsesapps nogle gange kun det ene sæt først, medmindre du filtrerer efter filtype. Folk overser det og tror, at halvdelen af optagelsen er forsvundet.

Jeg er for det meste enig i at lave et image af kortet først, men hvis nogen ikke er trygge ved at gøre det, kan fumlen med dd-kommandoer blive sin egen katastrofe lol. For de fleste almindelige brugere er en solid app som Disk Drill på en computer den praktiske løsning. Den har en tendens til at finde Canon CR2/CR3, JPEG og video ret godt, og forhåndsvisningen hjælper rigtig meget.

Én ting mere: hvis kortet begynder at bede om at blive formateret, så stop. Klik ikke ja. Det er dér, folk gør en dårlig dag værre.

Relateret eksempel her, hvis du vil have et virkeligt eksempel: Succeshistorie om gendannelse af Canon-billeder efter et hukommelseskort-uheld

Hvis gendannelsessoftware ikke finder noget, ville jeg stoppe gør det selv-forsøg, fordi gentagen roden rundt kan sænke dine chancer.