Jeg kom ved et uheld til at formatere et HFS-drev og har nu brug for at gendanne vigtige filer, der var gemt på det. Jeg har ikke skrevet mange nye data til drevet, men jeg er ikke sikker på, hvilke gendannelsesmuligheder der faktisk virker til HFS-filgendannelse efter formatering. Hvilke værktøjer eller trin bør jeg prøve først?
Jeg var ude for noget lignende med et gammelt eksternt Mac-drev efter ved en fejl at have slettet en masse filer. Det vigtigste er at stoppe med at røre drevet med det samme. Kopiér ikke noget til det, formatér det ikke igen, og bliv ikke ved med at prøve tilfældige løsninger. Slettede eller formaterede data kan ofte stadig være der, men nye skrivninger kan overskrive de dele, du prøver at gendanne.
Tjek først de nemme ting. Kig i Papirkurv, og hvis du bruger Time Machine, så se, om der er en sikkerhedskopi fra før filerne forsvandt. Hvis det ikke hjælper, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware i stedet for at rode med diskreparationsværktøjer.
Jeg brugte Disk Drill til HFS/HFS+-gendannelse, fordi det håndterede Mac-filsystemet godt og ikke gjorde processen alt for forvirrende. Det grundlæggende forløb var:
- Installer Disk Drill.
- Vælg HFS/HFS+-drevet.
- Klik på Søg efter mistede data. Til et eksternt drev brugte jeg Universal Scan, så det kunne prøve alle tilgængelige gendannelsesmetoder.
- Lad scanningen blive færdig, og åbn derefter Gennemgå fundne elementer.
- Forhåndsvis alt vigtigt, før du gendanner det.
- Vælg de filer, du vil have, og klik på Gendan.
- Gem de gendannede filer på et andet drev, ikke på det samme HFS-drev.
Hvis drevet blev formateret, kan det stadig muligvis gendannes. En hurtig formatering fjerner som regel filsystemoplysningerne mere, end den straks ødelægger hver enkelt fil. Så hvis du ikke har skrevet meget ny data til disken, giver en scanning tidligere dig en bedre chance.
Med et eksternt drev, der opfører sig mærkeligt, ville jeg være mere forsigtig. Hvis det afbryder forbindelsen, giver læsefejl eller virker ustabilt, så lav først et diskbillede, hvis gendannelsesværktøjet understøtter det. Scan derefter billedet i stedet for at belaste det faktiske drev igen og igen.
Hvis drevet ikke vises i Diskværktøj, klikker eller skurrer, bliver ved med at afbryde forbindelsen, eller scanningen ikke kan fuldføres på grund af alvorlige læsefejl, så er det dér, jeg ville stoppe med gør det selv-gendannelse. På det tidspunkt er en professionel gendannelsesservice mere sikker, fordi software kun kan hjælpe til en vis grad, og hvert ekstra forsøg kan gøre tingene værre.
Kør ikke First Aid, fsck eller nogen reparationsmulighed på det HFS-drev, før du har lavet et image eller forsøgt gendannelse fra en anden disk. Disse værktøjer er beregnet til at gøre en diskenhed monterbar, ikke til at bevare slettede katalogposter, og de kan ændre metadata, som du stadig kan få brug for. @mikeappsreviewer har ret i, at en hurtig formatering kan efterlade meget, men hold forventningerne realistiske: Hvis det gamle HFS-katalog er beskadiget eller erstattet, kan software som Disk Drill muligvis gendanne filindholdet, men ikke altid de oprindelige navne og mapper. Hvis filerne er værdifulde, skal du først klone eller lave et image af drevet og derefter scanne klonen. Hvis det blot er besværligt at miste dem, er det hurtigere, men mere risikabelt, at scanne drevet direkte.
Slettetypen og det nye format betyder meget her. At have formateret et HFS-drev kan betyde en hurtig sletning tilbage til Mac OS Extended, eller det kan betyde, at drevet blev konverteret til APFS, exFAT eller noget andet. Det er ikke det samme set fra et gendannelsesperspektiv.
Hvis det var en almindelig hurtig sletning, og du næsten ikke har brugt disken siden, så ja, gendannelse er stadig mulig. Fildataene kan stadig ligge der. Den irriterende del er, at HFS/HFS+ gemmer vigtig mappe- og filnavneinformation i katalogstrukturer, og formatering kan beskadige eller erstatte dem. Så du kan få en pæn mappestruktur tilbage, eller du kan få en bunke filer navngivet efter type og nummer. Begge dele tæller som gendannet, men kun den ene er behagelig at sortere igennem.
Jeg er enig i rådet ovenfor om ikke at reparere diskenheden. Jeg ville være endnu strengere: bliv ikke ved med at montere den i Finder, hvis du kan undgå det, især hvis macOS beder om at initialisere, reparere eller bruge den til noget som helst. Finder og Spotlight kan skrive små mængder metadata, og selv om det måske ikke ødelægger alt, er det præcis den slags unødvendig aktivitet, du ikke ønsker på en disk, du prøver at gendanne fra.
En detalje, folk ofte overser: installer ikke gendannelsesappen på det samme drev, du gendanner fra. Hvis dette var et eksternt HFS-drev, så installer Disk Drill eller hvilket som helst værktøj, du vælger, på din Macs interne drev, og gendan til en separat disk. Hvis dette var Macens interne drev, så stop med at bruge den Mac normalt. Start fra et andet drev, Target Disk Mode, en anden Mac eller et gendannelsesmiljø, hvis du ved hvordan. Download af apps, browsercache, systemlogfiler og opdateringer kan alle overskrive data, der ellers kunne gendannes.
Disk Drill er et rimeligt første forsøg til denne type tilfælde, men jeg ville bedømme det ud fra forhåndsvisningsresultater, ikke ud fra hvor mange filer det påstår at have fundet. Gendannelsesværktøjer elsker at vise enorme tal. Det nyttige spørgsmål er, om de specifikke filer, du har brug for, kan forhåndsvises korrekt og har fornuftige størrelser. Hvis et foto kan forhåndsvises, er det et godt tegn. Hvis et dokument er listet, men åbner som noget ubrugeligt eller er 0 KB, så regn det ikke som gendannet endnu.
Hvis drevet blev omformateret til APFS, ville jeg sænke forventningerne lidt. Det kan stadig gendanne filer ved at scanne rå data, men den gamle HFS-mappestruktur kan være sværere at genskabe. Hvis drevet blev slettet sikkert, krypteret og krypteringsmetadataene/nøglen er væk, eller fyldt med nye data efter formatering, så har software til gendannelse måske ikke meget at arbejde med. Jeg har ikke skrevet mange nye data er godt, men selv en lille mængde ny skrivning kan ramme de forkerte områder.
For en praktisk rækkefølge af handlinger ville jeg gøre dette:
- Skaf et andet drev med nok ledig plads til de gendannede filer, helst mere end størrelsen på det, du mistede.
- Hvis den oprindelige disk er sund, så scan den skrivebeskyttet, hvis værktøjet understøtter det.
- Hvis disken er ustabil, så lav først et image/en klon af den og scan imaget i stedet.
- Forhåndsvis de vigtigste filer, før du gendanner et gigantisk rod.
- Gendan kun til en anden disk.
- Efter gendannelse skal du åbne et udvalg af de gendannede filer, før du antager, at arbejdet er færdigt.
Den hurtigere, men mindre perfekte løsning er at scanne drevet direkte og gendanne det, der kan forhåndsvises. Det er fint, hvis filerne ikke er livsvigtige, og disken opfører sig normalt. Den sikrere løsning er at lave et image først, men det kræver mere plads og tid.
Så ja, det er stadig muligt, især efter en hurtig formatering med lidt ny brug. Du skal bare ikke behandle drevet kan monteres igen som målet. Målet er at få filerne ud, før noget andet ændrer sig på den disk.
Hvis dette var en SSD, så sænk dine forventninger. HFS-gendannelse efter en hurtigformatering er meget bedre på en gammel ekstern harddisk med roterende plader, mens TRIM på en SSD kan gøre de slettede blokke reelt væk hurtigt. Disk Drill kan stadig scanne den, men hvis de vigtige filer ikke kan forhåndsvises, vil gentagne scanninger sandsynligvis ikke forbedre situationen.