Gjenopprett slettede bilder fra Canon-kamera, er det fortsatt mulig?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg prøver å finne ut om gjenoppretting fortsatt er mulig. Bildene er virkelig viktige, og jeg trenger hjelp med den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra et Canon-kamera på uten å gjøre situasjonen verre.

Jeg gjorde dette én gang på et Canon-kort etter et feil trykk på en knapp, og det første steget er enkelt. Slutt å bruke kameraet nå. Ikke ta ett bilde til. Ikke ta opp video. Ta SD-kortet ut. Hvis kortet har en låsebryter, skyv den til skrivebeskyttet.

Grunnen er kjedelig, men viktig. På de fleste Canon-kameraer sletter ikke sletting og hurtigformatering fotodataene med en gang. Kameraet markerer plassen som ledig. Filene dine ligger ofte fortsatt på kortet til nye bilder havner oppå dem. Canon gir deg ikke en papirkurvmappe på kameraet, så når nye data overskriver de gamle blokkene, er det slutt. Hold kortet ute til gjenopprettingen er ferdig.

Før du installerer noe, sjekk de enkle tingene.

Hvis du brukte image.canon på telefonen, se der først. Jeg har sett folk glemme at den lagret kopier i skyen i opptil 30 dager. Hvis filene ble fjernet på datamaskinen etter import, sjekk Papirkurv på Windows eller Papirkurv på macOS. Høres dumt ut, sparer tid.

Hvis ingen sikkerhetskopi finnes, bruk gjenopprettingsprogramvare på en datamaskin med en SD-kortleser. Jeg ville ikke koblet til kameraet med USB for dette. I mange tilfeller eksponerer kameraet kortet gjennom en overføringsmodus som gjenopprettingsapper ikke skanner godt. En direkte kortleser fungerer bedre.

Av verktøyene jeg har prøvd, ga Disk Drill meg minst bryderi for kamerakort. Det leser Canon RAW-formater som CR2 og CR3, pluss JPEG og video, og forhåndsvisningen reddet meg fra å gjenopprette søppelfiler jeg ikke trengte. På Windows får du også en liten gratis gjenopprettingskvote, noe som hjelper hvis du vil ha bevis før du betaler.

Hvis budsjettet ditt er null, er PhotoRec det gamle forumsvaret av en grunn. Det er gratis, åpen kildekode, og godt til å hente bildedata fra skadede eller formaterte kort. Haken er grensesnittet. Det kjører i et tekstvindu, og det spytter ut gjenopprettede filer i store mapper med omdøpte filer, så sorteringen etterpå blir et rot. Recuva er lettere å se på i Windows, men da jeg testet det på kort med mye RAW, gikk det glipp av ting jeg forventet at det skulle finne.

Gjenopprettingstrinnene er stort sett de samme uansett hvilken app du velger.

1. Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen, ikke på SD-kortet.
  2. Sett inn SD-kortet med en kortleser, velg kortet i appen, og kjør deretter et dypt skann. Store kort tar tid.
  3. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen eller en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme SD-kortet.

Hvis skanningen viser forhåndsvisninger av bildene dine, er det et godt tegn. Jeg ville gjenopprettet de viktigste filene først, og deretter sortert resten senere.

Etter at du har fått bildene tilbake, sikkerhetskopier dem et annet sted før du rører kortet igjen. For fremtidige opptak ville jeg formatert kortet i kameraet etter at du har kopiert alt ut, i stedet for å slette bilder ett etter ett. Kortene mine oppførte seg bedre etter at jeg begynte å gjøre det. Håper du har flaks, det hadde jeg.

Ja, gjenoppretting er fortsatt mulig hvis kortet ikke har blitt overskrevet. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om den viktigste regelen, slutt å bruke kortet. Jeg er imidlertid litt uenig på ett punkt. Jeg ville ikke brukt mye tid på å sjekke skysynkronisering først hvis disse bildene haster. Hvert minutt brukes bedre på å lage et fullstendig image av SD-kortet på datamaskinen din, slik at du jobber fra en kopi, ikke originalen. Det gir deg én tryggere sjanse til gjenoppretting.

Min rekkefølge ville være:

1. Fjern SD-kortet.
  2. Sett det i en kortleser.
  3. Opprett først et byte-for-byte-image av kortet.
  4. Skann imaget, ikke kortet, med gjenopprettingsprogramvare.

Hvorfor image først? Hvis kortet er i ferd med å svikte, gjør gjentatte skanninger ting verre. Et kortimage holder rådataene frosset. På Linux eller macOS fungerer dd eller ddrescue. På Windows fungerer USB Image Tool eller lignende fint. Det høres nerdete ut, men det redder folk fra å gjøre en dårlig situasjon verre.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg fordi det håndterer CR2, CR3, JPEG og mange Canon-videoformater godt, og forhåndsvisninger hjelper deg med å unngå å gjenopprette søppel. Hvis Disk Drill finner filnavn og mappestruktur, gjenopprett disse først. Hvis det bare finner filer etter signatur, kan bildene dine fortsatt reddes, men sorteringen blir irriterende etterpå.

En ting til som folk overser. Hvis kortet ble formatert i kameraet, er sjansene for gjenoppretting ofte fortsatt ganske gode etter en hurtigformatering. Hvis du kjørte en lavnivåformatering, synker sjansene kraftig.

Hvis du vil ha en kort gjennomgang, hjelper dette:
hvordan gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort

Hvis ingenting dukker opp i programvaren, er et profesjonelt laboratorium neste steg. Stopp der og ikke fortsett å skanne det om igjen 10 ganger.

3 Likes

Ja, det er fortsatt mulig, men jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @himmelsjager sa: sjekk om bildene faktisk ble slettet fra kortet, eller bare skjult av en katalog-/importapp. Jeg har sett Canon-brukere tro at filer var borte når Lightroom, EOS Utility eller til og med en ustabil kortleser egentlig var problemet. Sett kortet i en annen leser og se i DCIM-mappene før du antar full katastrofe.

Hvis dette også var RAW+JPEG, viser gjenopprettingsapper noen ganger bare ett sett først med mindre du filtrerer etter filtype. Folk overser det og tror at halvparten av fotograferingen forsvant.

Jeg er stort sett enig i å lage et bilde av kortet først, men hvis noen ikke er komfortable med å gjøre det, kan det å fomle med dd-kommandoer bli sin egen katastrofe lol. For de fleste vanlige brukere er en solid app som Disk Drill på en datamaskin den praktiske løsningen. Den pleier å finne Canon CR2/CR3, JPEG og video ganske godt, og forhåndsvisningen hjelper veldig mye.

En ting til: hvis kortet begynner å be om å bli formatert, stopp. Ikke klikk ja. Det er der folk gjør en dårlig dag verre.

Relatert eksempel her hvis du vil ha et virkelighetsnært tilfelle: Suksesshistorie om gjenoppretting av Canon-bilder fra et minnekortuhell

Hvis gjenopprettingsprogramvare ikke finner noe, ville jeg stoppet gjør-det-selv-forsøk fordi gjentatt tukling kan redusere sjansene dine.