Jeg formaterte ved et uhell en HFS-stasjon og må nå gjenopprette viktige filer som var lagret på den. Jeg har ikke skrevet mye nye data til stasjonen, men jeg er ikke sikker på hvilke gjenopprettingsalternativer som faktisk fungerer for gjenoppretting av HFS-filer etter formatering. Hvilke verktøy eller trinn bør jeg prøve først?
Jeg opplevde noe lignende med en gammel ekstern Mac-disk etter å ha slettet en haug med filer ved en feil. Det viktigste er å slutte å bruke disken med en gang. Ikke kopier noe til den, ikke formater den på nytt, og ikke fortsett å prøve tilfeldige løsninger. Slettede eller formaterte data kan ofte fortsatt være der, men nye skrivinger kan overskrive delene du prøver å gjenopprette.
Sjekk først de enkle tingene. Se i Papirkurven, og hvis du bruker Time Machine, sjekk om det finnes en sikkerhetskopi fra før filene forsvant. Hvis det ikke hjelper, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare i stedet for å rote med diskreparasjonsverktøy.
Jeg brukte Disk Drill for HFS/HFS+-gjenoppretting fordi det håndterte Mac-filsystemet godt og ikke gjorde prosessen for forvirrende. Den grunnleggende fremgangsmåten var:
- Installer Disk Drill.
- Velg HFS/HFS+-disken.
- Klikk på Søk etter tapte data. For en ekstern disk brukte jeg Universell skanning slik at den kunne prøve alle tilgjengelige gjenopprettingsmetoder.
- La skanningen fullføres, og åpne deretter Gå gjennom funne elementer.
- Forhåndsvis alt viktig før du gjenoppretter det.
- Velg filene du vil ha og klikk på Gjenopprett.
- Lagre de gjenopprettede filene på en annen disk, ikke den samme HFS-disken.
Hvis disken ble formatert, kan den fortsatt være mulig å gjenopprette. En hurtigformatering fjerner vanligvis filsysteminformasjonen mer enn den umiddelbart ødelegger hver fil. Så hvis du ikke har skrevet mye nye data til disken, gir det deg en bedre sjanse å skanne den så snart som mulig.
For en ekstern disk som oppfører seg merkelig, ville jeg vært mer forsiktig. Hvis den kobler fra, gir lesefeil eller virker ustabil, lag et diskbilde først hvis gjenopprettingsverktøyet støtter det. Skann deretter bildet i stedet for å belaste den faktiske disken om og om igjen.
Hvis disken ikke vises i Diskverktøy, klikker eller skraper, fortsetter å koble fra, eller skanningen ikke kan fullføres på grunn av alvorlige lesefeil, er det der jeg ville stoppet med gjør-det-selv-gjenoppretting. På det tidspunktet er en profesjonell gjenopprettingstjeneste tryggere, fordi programvare bare kan hjelpe så mye og hvert ekstra forsøk kan gjøre ting verre.
Ikke kjør First Aid, fsck eller noe reparasjonsalternativ på den HFS-disken før du har hentet ut et image eller prøvd gjenoppretting fra en annen disk. Disse verktøyene er laget for å gjøre et volum monterbart, ikke for å bevare slettede katalogoppføringer, og de kan endre metadata du fortsatt kan trenge. @mikeappsreviewer har rett i at en hurtigformatering kan etterlate mye, men hold forventningene realistiske: hvis den gamle HFS-katalogen er skadet eller erstattet, kan programvare som Disk Drill gjenopprette filinnholdet, men ikke alltid de opprinnelige navnene og mappene. Hvis filene er verdifulle, klon eller lag først et image av disken, og skann deretter klonen. Hvis det bare er upraktisk å miste dem, er det et raskere sjansespill å skanne disken direkte.
Slettetypen og det nye formatet betyr veldig mye her. «Formatterte en HFS-disk» kan bety en rask sletting tilbake til Mac OS Extended, eller det kan bety at disken ble konvertert til APFS, exFAT eller noe annet. Dette er ikke det samme sett fra et gjenopprettingsperspektiv.
Hvis det var en vanlig rask sletting og du knapt har brukt disken siden, ja, da er gjenoppretting fortsatt mulig. Fildataene kan fortsatt ligge der. Den irriterende delen er at HFS/HFS+ lagrer viktig mappe- og filnavninformasjon i katalogstrukturer, og formatering kan skade eller erstatte disse. Så du kan få tilbake en fin mappestruktur, eller du kan få en haug med filer navngitt etter type og nummer. Begge regnes som gjenopprettet, men bare én er hyggelig å sortere gjennom.
Jeg er enig i rådet ovenfor om å ikke reparere volumet. Jeg ville vært enda strengere: ikke fortsett å montere det i Finder hvis du kan unngå det, spesielt hvis macOS ber om å initialisere, reparere eller bruke det til noe som helst. Finder og Spotlight kan skrive små biter med metadata, og selv om det kanskje ikke ødelegger alt, er det akkurat den typen unødvendig aktivitet du ikke vil ha på en disk du prøver å gjenopprette fra.
En detalj folk ofte overser: ikke installer gjenopprettingsappen på samme disk som du gjenoppretter fra. Hvis dette var en ekstern HFS-disk, installer Disk Drill eller hvilket verktøy du enn velger på Macens interne disk og gjenopprett til en separat disk. Hvis dette var Macens interne disk, slutt å bruke den Macen normalt. Start fra en annen disk, Target Disk Mode, en annen Mac eller et gjenopprettingsmiljø hvis du vet hvordan. Nedlasting av apper, nettleserbuffer, systemlogger og oppdateringer kan alle skrive over data som ellers kunne vært gjenopprettet.
Disk Drill er et rimelig første forsøk for denne typen tilfelle, men jeg ville vurdert det ut fra forhåndsvisningsresultater, ikke ut fra hvor mange filer det hevder å ha funnet. Gjenopprettingsverktøy elsker å vise enorme tall. Det nyttige spørsmålet er om de spesifikke filene du trenger kan forhåndsvises riktig og har fornuftige størrelser. Hvis et bilde kan forhåndsvises, er det et godt tegn. Hvis et dokument er oppført, men åpnes som søppel eller er på 0 KB, bør du ikke regne det som gjenopprettet ennå.
Hvis disken ble omformatert til APFS, ville jeg senket forventningene litt. Det kan fortsatt være mulig å gjenopprette filer ved å skanne rådata, men den gamle HFS-mappestrukturen kan være vanskeligere å bygge opp igjen. Hvis disken ble sikkert slettet, kryptert og krypteringsmetadataen eller nøkkelen er borte, eller fylt med nye data etter formatering, har programvare for gjenoppretting kanskje ikke mye å jobbe med. «Jeg har ikke skrevet mye ny data» er bra, men selv en liten mengde ny skriving kan treffe feil områder.
For en praktisk rekkefølge på fremgangsmåten ville jeg gjort dette:
- Skaff en annen disk med nok ledig plass til gjenopprettede filer, helst mer enn størrelsen på det du mistet.
- Hvis den opprinnelige disken er frisk, skann den skrivebeskyttet hvis verktøyet støtter det.
- Hvis disken er ustabil, lag et image eller en klone av den først og skann imaget i stedet.
- Forhåndsvis de viktigste filene før du gjenoppretter et gigantisk rot.
- Gjenopprett bare til en annen disk.
- Etter gjenoppretting, åpne et utvalg av de gjenopprettede filene før du antar at jobben er gjort.
Den raskere men mindre perfekte ruten er å skanne disken direkte og gjenopprette det som kan forhåndsvises. Det er greit hvis filene ikke er livsviktige og disken oppfører seg normalt. Den tryggere ruten er å lage et image først, men det tar mer plass og tid.
Så ja, det er fortsatt mulig, spesielt etter en rask formatering med lite ny bruk. Bare ikke behandle «disken monteres igjen» som målet. Målet er å få filene ut før noe annet endrer seg på den disken.
Hvis dette var en SSD, senk forventningene dine. HFS-gjenoppretting etter et hurtigformat er mye bedre på en gammel ekstern harddisk med roterende plater, mens TRIM på en SSD kan gjøre de slettede blokkene effektivt borte raskt. Disk Drill kan fortsatt skanne den, men hvis de viktige filene ikke kan forhåndsvises, vil gjentatte skanninger sannsynligvis ikke forbedre situasjonen.