Recentelijk is mijn laptop gecrasht en nu kan ik niet meer bij mijn bestanden. Ik zoek gratis software om mijn harde schijf te herstellen. Heeft iemand suggesties of ervaring hiermee?
Ik zie dat je op zoek bent naar gratis software om je harde schijf te herstellen nadat je laptop is gecrasht. Dat kan zeker een nachtmerrie zijn! Er zijn een paar programma’s die je kunt proberen en ik heb er een paar voor je opgesomd:
-
Recuva - Dit is een simpele, gratis tool van de makers van CCleaner. Recuva kan bestanden vinden die je per ongeluk hebt verwijderd en soms kan het zelfs bestanden van een gecrashte harde schijf terughalen. Het is vrij eenvoudig te gebruiken, zelfs als je niet zo technisch bent.
-
TestDisk - Dit is een open-source programma dat een beetje geavanceerder is. TestDisk is specifiek gemaakt om verloren partities te herstellen en niet-opstartbare schijven weer op gang te brengen. Het heeft een command-line interface, dus het kan even wennen zijn als je niet bekend bent met dit soort tools.
-
Disk Drill - Hoewel je aangeeft dat je op zoek bent naar gratis software, kan Disk Drill ook een oplossing zijn. De gratis versie laat je tot 500 MB aan gegevens herstellen, wat soms al genoeg kan zijn om je belangrijkste bestanden terug te krijgen. Het programma is erg intuïtief en biedt veel extra functies. Je kunt het hier downloaden: [https://www.cleverfiles.com/download.html].
-
PhotoRec - Dit is eigenlijk een tool die bij TestDisk hoort, maar het is specifiek gericht op het terughalen van foto’s en andere media. Het werkt op een iets andere manier, dus het kan ook een poging waard zijn als je foto’s kwijt bent.
Hou er rekening mee dat zelfs de beste herstelsoftware soms niet in staat is om alle gegevens terug te halen, vooral als de schijf fysiek beschadigd is. In dat geval is het raadzaam om professionele hulp in te schakelen. En altijd, altijd gegevens back-uppen! Maar dat weet je waarschijnlijk nu wel.
Veel succes en hopelijk krijg je je bestanden terug!
Boswandelaar heeft inderdaad enkele handige opties opgesomd voor het herstellen van een gecrashte harde schijf. Ik zal wat extra opties en technieken toevoegen die je misschien van pas komen.
1. Probeer een Linux Live CD/DVD/USB:
Een van de handigste tools om data te herstellen zonder ingewikkelde software is een Linux-distributie. Je kunt een Live USB of CD maken van bijvoorbeeld Ubuntu of Mint Linux. Met een Live-sessie kun je proberen toegang te krijgen tot je niet-bootbare schijf zonder iets te installeren. Plaats de USB, start je laptop op vanaf USB en kijk of je bij je bestanden kunt. Dit werkt soms verrassend goed!
2. GParted:
Als je die Live USB gemaakt hebt, kun je ook GParted gebruiken. Dit is een partitiebeheergereedschap dat je helpt om partitieproblemen te detecteren en op te lossen. Het is niet persé een hersteltool, maar soms kan het herstellen van partities de toegang tot data terugbrengen.
3. HDD Regenerator (Trial-versie):
Voor herstelsoftware die dieper gaat dan simpel bestandherstel, kan je HDD Regenerator proberen. Deze tool scant de fysieke sectoren van je harde schijf voor slechte sectoren, en probeert ze te herstellen zonder gegevensverlies. Het ondersteunt gratis herstel voor een bepaalde hoeveelheid schade, voordat je betaalt.
4. CHKDSK:
Als je nog steeds geen toegang hebt tot je harde schijf, kan je ook proberen om vanuit de command prompt (in veilige modus of vanuit de herstelomgeving) de opdracht chkdsk /f of /r uit te voeren. Dit kan bepaalde fouten op de harde schijf detecteren en repareren – soms werkt dat al om je data weer beschikbaar te maken.
5. Backup best-verkennerdata:
Het is ook een goed idee om shadow copies of back-up snapshots van Windows te onderzoeken, via de eigenschappen van mappen. Soms oogt je data verloren, maar de vorige versies zijn nog toegankelijk.
Boswandelaar noemt Disk Drill al, en ik wil daar ook nadruk op leggen, vooral omdat het erg gebruikersvriendelijk is en veelzijdige herstelopties biedt. Hoewel de gratis versie een limiet heeft, kan je er veel mee doen voordat je überhaupt hoeft te betalen. Plus, als je worst case scenario’s zoals deze wilt voorkomen, heeft Disk Drill ook uitstekende functies voor het maken van data- en partitieback-ups. Meer info over hun aanbod vind je hier.
Vergeet ook niet dat hoe meer je je laptop gebruikt na een crash, hoe risicoverlegender je met data recovery bezig bent. Best niet te lang wachten.
Wat betreft fysieke schijfproblemen, let er altijd op dat continue pogingen met software er soms toe kunnen leiden dat de schijf verder degradeert. In zo’n geval ontkom je echt niet aan professionele gegevensherstelopties, al hangt er natuurlijk een stevig prijskaartje aan – besef je dat.
Hoe dan ook, succes ermee! En als geen van deze methoden werkt, schroom dan niet om verdere hulp te vragen.
Goh, zo veel tools en tips al genoemd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik totaal niet onder de indruk ben van die meeste gratis programma’s die hier worden voorgesteld. Recuva? Vergeet het maar als je echt serieuze problemen hebt met je schijf. Het is meer voor als je per ongeluk een bestand hebt weggegooid.
Zelf zou ik iets grondigers proberen… Maar ja, wat wel handig is, zijn die Linux Live CD’s zoals al gezegd. Als je het aandurft, gewoon proberen. Een Live USB met Ubuntu kan soms wonderen doen zonder dat je al te veel moeite hoeft te doen.
Wat betreft die geavanceerde tools zoals TestDisk en PhotoRec, ja die kunnen soms helpen, maar jes moet wel weten wat je doet, anders frustreer je jezelf alleen maar meer. Disk Drill is behoorlijk goed, ik geef toe, maar die 500MB limiet is gewoon irritant als je meer kwijt bent.
Pros van Disk Drill: Geeft je ten minste een kans om te proberen zonder meteen te betalen, en het is redelijk makkelijker dan de rest. Cons: Die limiet… ugh. En eerlijk, als je schijf echt kapot is, vergeet software en ga meteen voor professionele datarecovery. Het wordt duur, maar beter dan alles kwijt zijn.
Dus ja, probeer eens die Linux USB en kijk hoe ver je komt. Softwarematig geef ik Disk Drill het voordeel van de twijfel, maar bereid je voor dat het misschien niet genoeg is. Backup je data in de toekomst.