Gratis software voor data recovery?

Per ongeluk belangrijke bestanden gewist van mijn harde schijf. Heeft iemand een aanbeveling voor goede gratis data recovery software? Alle hulp is welkom, zat midden in een belangrijk project.

Ik begrijp dat er sprake is van paniek, maar gelukkig zijn er verschillende gratis data recovery tools die je kunt proberen. Hier zijn een paar opties:

1. Recuva:
    Dit is een van de bekendste gratis tools voor het herstellen van verwijderde bestanden. Het is gebruiksvriendelijk en ondersteunt veel verschillende bestandstypen. Het heeft ook een diepe scanoptie voor moeilijk te vinden bestanden.

2. TestDisk:
    TestDisk is een krachtige open-source tool die niet alleen bestanden kan herstellen, maar ook beschadigde partities kan repareren. Het heeft geen mooie gebruikersinterface en is meer tekst-gebaseerd, maar het is erg effectief.

3. PhotoRec:
    Dit komt van dezelfde makers als TestDisk en is meer gefocust op het herstellen van foto’s en andere mediabestanden. Het is ook open-source en kan werken op veel verschillende besturingssystemen.

4. Disk Drill:
    Hoewel Disk Drill meer bekend staat als een betaalde tool, heeft het ook een gratis versie die je kan helpen met het herstellen van je verwijderde bestanden. Wat Disk Drill uniek maakt is zijn gebruiksvriendelijke interface en de mogelijkheid om een breed scala aan bestandstypen te herstellen. Meer details kun je vinden op hun website: Disk Drill.

Laten we nu een stap-voor-stap gids doornemen voor hoe je een van deze tools kunt gebruiken. Hier houd ik het bij Disk Drill, aangezien die behoorlijk betrouwbaar en eenvoudig te gebruiken is.

Disk Drill Stap-voor-Stap Gids

1. Downloaden en Installeren:
    Ga naar de website en download de gratis versie van Disk Drill via deze link. Installeer het op een ander apparaat of harde schijf dan degene waar je bestanden verloren zijn gegaan om te voorkomen dat je de verloren gegevens overschrijft.

2. Software Starten en Schijf Selecteren:
    Start Disk Drill en selecteer de schijf of partitie waar je de bestanden hebt verloren. Disk Drill toont een lijst van aangesloten schijven en partities.

3. Scannen:
    Kies voor de optie ‘All recovery methods’. Dit zal een diepgaande scan uitvoeren om zoveel mogelijk verwijderde bestanden te vinden.

4. Herstelbestanden Vinden:
    Disk Drill zal na het scannen een lijst van gevonden bestanden tonen. Je kunt door de lijst bladeren, filters gebruiken om specifieke bestandstypen te vinden, of de zoekfunctie gebruiken. Disk Drill laat je ook een voorbeeld van de bestanden zien, wat erg handig kan zijn om te zien of het echt het verloren bestand is.

5. Bestanden Herstellen:
    Selecteer de bestanden die je wilt herstellen en kies een locatie om ze op te slaan. Belangrijk: sla de herstelde bestanden niet op dezelfde schijf of partitie op waar je ze hebt verloren, omdat dit riskeert dat je de verloren data overschrijft.

Handige Tips

• Minimaliseer schrijfhandelingen op de schijf: Hoe meer je schrijft naar de schijf waarvan je bestanden wilt herstellen, hoe groter de kans dat je de verloren data overschrijft.
  • Regelmatige back-ups: Voorkom vervolgproblemen door regelmatig back-ups te maken van belangrijke bestanden. Veel cloudopslagdiensten maken dit tegenwoordig heel eenvoudig.

Zelf ben ik fan van Disk Drill vanwege de gebruiksvriendelijke interface en de brede ondersteuning voor verschillende bestandstypen. De gratis versie heeft voldoende functies om je meestal uit de brand te helpen. Maar als je serieuzere data recovery moet doen, is het soms toch de moeite waard om te overwegen een professionele versie aan te schaffen.

Hopelijk helpt dit je verder. Veel succes met het herstel, en ik hoop dat je project hierdoor niet te veel vertraging oploopt!

Proberen om Disk Drill te gebruiken is een prima suggestie, maar ik zou ook eens Glary Undelete willen aanbevelen. Deze gratis tool is niet zo bekend als Disk Drill, maar werkt ook heel goed voor basis data recovery. Het ondersteunt verschillende bestandssystemen en heeft een eenvoudige interface, waardoor het makkelijk te gebruiken is voor beginners.

Een andere optie is EaseUS Data Recovery Wizard Free, dat ook erg populair is. Hoewel de gratis versie beperkt is tot 2GB herstel, kan het voldoende zijn voor kleinere projecten of specifieke bestanden die je dringend nodig hebt. Wat ik vooral fijn vind aan EaseUS is de mogelijkheid om een zogenaamde “partition recovery” te doen, voor als je per ongeluk een partitie hebt gewist.

Met betrekking tot TestDisk en PhotoRec, zoals al eerder vermeld, ik begrijp dat ze krachtig zijn. Echter, de user interface is echt een ramp als je niet gewend bent aan tekst-gebaseerde programma’s. Maar als je een beetje tech-savvy bent, TestDisk kan wonderen verrichten.

Voor een alternatieve benadering, je kunt ook eens kijken naar MiniTool Power Data Recovery. Dit is weliswaar weer een beperkte gratis versie, maar het biedt een heleboel veelzijdige herstelopties en is redelijk gebruiksvriendelijk. Vooral de mogelijkheid om verloren partities op te sporen is handig.

Dit gezegd hebbende, enkele tips uit eigen ervaring:

1. Vermijd schrijven naar de schijf waar je data verloren is gegaan. Hoe minder nieuwe data je namelijk opslaat, hoe beter de kans dat je het verloren bestand intact kunt herstellen.
  2. Gewenning aan nieuwe tools is soms lastig, maar geef niet op na een eerste mislukte poging; soms heb je meerdere scans nodig.
  3. Cloud backups: Hoewel het meer werk en soms kosten met zich mee kan brengen, regelmatig back-ups maken naar de cloud kan je in de toekomst veel kopzorgen besparen.

Mocht je toch voor Disk Drill willen gaan, hier kun je het downloaden: Download Disk Drill. Het heeft echt een goede balans tussen eenvoud en prestaties.

Hopelijk vind je snel je bestanden terug, en valt de vertraging in je project mee!

Eerlijk gezegd, ik ben een beetje sceptisch over al die gratis opties. Veel van die tools zoals Recuva en TestDisk zijn een hit or miss, vooral als je écht belangrijke data kwijt bent.

En over Disk Drill: ja, het is gemakkelijk te gebruiken en heeft een goede interface, maar die gratis versie is nogal beperkt. Natuurlijk heb je die fancy features als ‘deep scan’, maar die kost veel tijd en is niet altijd succesvol.

Een alternatief dat vaker over het hoofd wordt gezien, is Prosoft Data Rescue. Ja, het is inderdaad niet gratis, maar als je het echt meent met data recovery, is het wel een optie om te overwegen. Het is betrouwbaar en biedt een beter succespercentage.

Nog een nadeel van veel van die gratis tools is dat je vaak pas ná uren scannen ontdekt dat de tool helemaal niets nuttigs heeft gevonden. Bovendien, de support voor deze gratis opties is minimaal of niet-bestaand, terwijl betaald tools meestal een beter klantenservice bieden.

Dus, mijn advies: als je echt waarde hecht aan die verloren bestanden, investeer in een premium tool, zelfs al is het maar tijdelijk. En wees voorzichtig met verder gebruik van die harde schijf—elke schrijfactie kan je kansen op herstel verkleinen.