Ik heb per ongeluk belangrijke foto’s van mijn Canon-camera verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en ik probeer uit te zoeken of herstel nog mogelijk is. De afbeeldingen zijn echt belangrijk, en ik heb hulp nodig met de beste manier om verwijderde foto’s van een Canon-camera te herstellen zonder het erger te maken.
Ik heb dit ooit gedaan op een Canon-kaart na een verkeerde druk op een knop, en de eerste stap is simpel. Stop nu met het gebruiken van de camera. Maak niet nog één opname. Neem geen video op. Haal de SD-kaart eruit. Als de kaart een vergrendelschuifje heeft, zet het dan op alleen-lezen.
De reden is saai maar belangrijk. Op de meeste Canon-body's wissen verwijderen en snel formatteren de fotogegevens niet meteen. De camera markeert de ruimte als vrij. Je bestanden staan vaak nog op de kaart totdat er nieuwe opnamen bovenop komen. Canon geeft je geen prullenbakmap op de camera, dus zodra nieuwe gegevens de oude blokken overschrijven, is het voorbij. Houd de kaart eruit totdat het herstel is voltooid.
Voordat je iets installeert, controleer eerst de makkelijke dingen.
Als je image.canon op je telefoon hebt gebruikt, kijk dan daar eerst. Ik heb mensen zien vergeten dat het kopieën maximaal 30 dagen in de cloud bewaarde. Als de bestanden na het importeren van je computer zijn verwijderd, controleer dan de Prullenbak op Windows of de Prullenmand op macOS. Klinkt dom, bespaart tijd.
Als er geen back-up bestaat, gebruik dan herstelsoftware op een computer met een SD-kaartlezer. Ik zou de camera hiervoor niet via USB aansluiten. In veel gevallen stelt de camera de kaart beschikbaar via een overdrachtsmodus die herstelapps niet goed scannen. Een directe kaartlezer werkt beter.
Van de tools die ik heb geprobeerd, gaf Disk Drill me de minste problemen voor camerakaarten. Het leest Canon RAW-formaten zoals CR2 en CR3, plus JPEG en video, en de voorbeeldweergave heeft me behoed voor het herstellen van rommelbestanden die ik niet nodig had. Op Windows krijg je ook een kleine gratis herstelruimte, wat helpt als je bewijs wilt voordat je betaalt.
Als je budget nul is, is PhotoRec niet voor niets het oude forumantwoord. Het is gratis, open source en goed in het terughalen van afbeeldingsgegevens van beschadigde of geformatteerde kaarten. Het nadeel is de interface. Het draait in een tekstvenster en het zet herstelde bestanden in bulkmappen met hernoemde bestanden, dus achteraf sorteren is een rommeltje. Recuva is makkelijker om naar te kijken op Windows, maar toen ik het testte op kaarten vol RAW-bestanden, miste het dingen die ik verwachtte dat het zou vinden.
De herstelstappen zijn grotendeels hetzelfde, welke app je ook kiest.
- Installeer de herstelapp op je computer, niet op de SD-kaart.
- Plaats de SD-kaart met een kaartlezer, kies de kaart in de app en voer daarna een diepe scan uit. Grote kaarten kosten tijd.
- Sla herstelde bestanden op je computer of een andere schijf op. Schrijf ze niet terug naar dezelfde SD-kaart.
Als de scan voorbeelden van je foto's laat zien, is dat een goed teken. Ik zou eerst de belangrijkste bestanden herstellen en de rest later sorteren.
Nadat je je opnamen hebt teruggekregen, maak ergens anders een back-up voordat je de kaart weer aanraakt. Voor toekomstige shoots zou ik de kaart in de camera formatteren nadat je alles hebt gekopieerd, in plaats van afbeeldingen één voor één te verwijderen. Mijn kaarten gedroegen zich beter nadat ik daarmee was begonnen. Hopelijk heb je geluk, ik had het.
Ja, herstel is nog steeds mogelijk als de kaart niet is overschreven. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over de belangrijkste regel: stop met het gebruiken van de kaart. Over één punt ben ik het echter enigszins oneens. Ik zou niet veel tijd besteden aan eerst het controleren van cloudsynchronisatie als deze foto’s dringend zijn. Elke minuut kun je beter besteden aan het maken van een volledige image van de SD-kaart op je computer, zodat je werkt vanaf een kopie en niet vanaf het origineel. Dat geeft je één veiligere kans op herstel.
Mijn volgorde zou zijn:
- Verwijder de SD-kaart.
- Plaats deze in een kaartlezer.
- Maak eerst een byte-voor-byte image van de kaart.
- Scan de image, niet de kaart, met herstelsoftware.
Waarom eerst een image maken? Als de kaart defect raakt, maken herhaalde scans de situatie erger. Een image van de kaart houdt de ruwe data bevroren. Op Linux of macOS werkt dd of ddrescue. Op Windows werkt USB Image Tool of iets vergelijkbaars prima. Het klinkt nerdy, maar het voorkomt dat mensen een slechte situatie nog erger maken.
Qua software is Disk Drill een goede keuze omdat het goed overweg kan met CR2, CR3, JPEG en veel Canon-videoformaten, en previews helpen je te voorkomen dat je rommel terugzet. Als Disk Drill bestandsnamen en mappenstructuur vindt, herstel die dan eerst. Als het alleen bestanden op signatuur vindt, zijn je foto’s nog steeds te redden, maar het sorteren daarna zal vervelend zijn.
Nog iets wat mensen vaak missen. Als de kaart in de camera is geformatteerd, is de kans op herstel na een snelle formattering vaak nog steeds redelijk. Als je een low-level format hebt uitgevoerd, daalt die kans sterk.
Als je een korte uitleg wilt, helpt dit:
hoe verwijderde foto’s van een SD-kaart te herstellen
Als er niets verschijnt in de software, is een professioneel lab de volgende stap. Stop daar en blijf de kaart niet 10 keer opnieuw scannen.
Ja, nog steeds mogelijk, maar ik zou nog één ding toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @himmelsjager zeiden: controleer of de foto’s echt van de kaart zijn verwijderd, of alleen verborgen zijn door een catalogus-/import-app. Ik heb Canon-gebruikers zien denken dat bestanden weg waren, terwijl Lightroom, EOS Utility of zelfs een haperende kaartlezer het echte probleem was. Stop de kaart in een andere lezer en kijk in de DCIM-mappen voordat je uitgaat van een totale ramp.
Als dit bovendien RAW+JPEG-bestanden waren, laten herstel-apps soms in eerste instantie maar één set zien, tenzij je filtert op bestandstype. Mensen missen dat en denken dat de helft van de shoot verdwenen is.
Ik ben het er grotendeels mee eens om eerst een image van de kaart te maken, maar als iemand zich daar niet prettig bij voelt, kan rommelen met dd-commando’s op zichzelf al een ramp zijn lol. Voor de meeste gewone gebruikers is een degelijke app zoals Disk Drill op een computer de praktische route. Die vindt Canon CR2/CR3, JPEG en video meestal behoorlijk goed, en de preview helpt enorm.
Nog iets: als de kaart vraagt om te worden geformatteerd, stop dan. Klik niet op ja. Daar maken mensen een slechte dag alleen maar erger.
Hier is een gerelateerd voorbeeld als je een praktijkgeval wilt zien: Succesverhaal over herstel van Canon-foto’s na een probleem met een geheugenkaart
Als herstelsoftware niets vindt, zou ik stoppen met doe-het-zelfpogingen, omdat herhaaldelijk rommelen je kansen kan verkleinen.