Hoe gebruik ik FTP met Finder op Mac?

Ik moet bestanden overzetten naar mijn server via FTP en heb gehoord dat Mac Finder deze functie heeft, maar ik kom er niet uit hoe ik verbinding moet maken of bestanden moet uploaden. Heeft iemand dit al eens succesvol gedaan? Alle tips of stappen zijn zeer welkom.

Hoe met Finder verbinding maken met FTP: stap voor stap, met een cloud‑twist

Dus, je hebt een FTP‑server – en nu?

Eerlijk is eerlijk: Apple’s Finder kan veel, maar als het om FTP gaat, is het een beetje die ene vriend die je alleen een lift geeft als het niet te veel omrijden is. Ja – je kunt verbinding maken met FTP‑servers, maar het is wat onhandig, en je loopt al snel tegen de beperkingen aan als je iets geavanceerds wilt doen.

Voor wie er nog niet in thuis is: FTP (File Transfer Protocol) is de dinosaurus onder de bestandsdeelmethodes, maar wordt nog steeds overal gebruikt. Moet je een enorme stapel foto’s naar de server van je oude studiegenoot sturen? Of wat bestanden van je webhost plukken? Daar komt FTP bij kijken.

De basis: verbinden via Finder

Laten we het stap voor stap doen. Ben je nieuw, dan is dit een “volg-de-handleiding-op-de-doos”-achtig proces:

1. Start Finder (dat is het blauw/witte glimlachende gezicht in je Dock – toe maar, we zijn het allemaal wel eens kwijtgeraakt).
  2. Ga naar de menubalk en klik op “Ga”, daarna op “Verbind met server…” (of ram ⌘K als je een muisallergie hebt).
  3. Voer in het venster je FTP‑serveradres in. Dat ziet eruit als ftp://example.com of als een IP, zoals ftp://10.20.30.40.
  4. Klik op “Verbind”. Je wordt om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. Gegevens invoeren, nogmaals op “Verbind” klikken.
  5. Als het meezit, wordt die FTP‑opslag als schijf in Finder gekoppeld – nu kun je bestanden slepen, neerzetten en bladeren. Uploaden? Mwah… meestal niet, tenzij de server anonieme schrijfrechten heeft (zeldzaam). Meestal kun je alleen downloaden. Typische Apple‑zet.
  6. Klaar met doen alsof het 2003 is? Werp de server uit zoals elke andere schijf.

Reality check: de FTP‑functie van Finder is… mwah

Finder kan dus van FTP lezen, en daar houdt de magie grotendeels op. Uploaden kan niet (behalve bij FTP met bepaalde instellingen die je zelden ziet), en vaak krijg je vage foutmeldingen zonder duidelijke reden. Als je FTP echt als meer dan een alleen‑lezen venster wilt gebruiken, jaag je jezelf met Finder sneller tegen de muur dan Microsoft Word van standaardlettertype verandert.

Ik heb Finder’s ingebouwde FTP‑ondersteuning geprobeerd toen ik mijn beeldarchief van mijn website up‑to‑date moest houden. Laat ik het zo zeggen: mijn geduld werd nog dunner dan Apple’s laatste MacBook Air.

Als Finder een botermes is, dan is deze tool een Zwitsers zakmes

Moet je voor je dagelijkse werk echt met FTP aan de slag – bestanden twee kanten op slepen, verbinding maken met meerdere servers of moeiteloos cloudopslag combineren – dan is iets dat hiervoor gemaakt is een stuk handiger.

Iets dat ik nu echt kan aanraden: CloudMounter. Het haakt direct in Finder, zodat je met je FTP, WebDAV, Google Drive en zelfs een willekeurige Amazon S3‑bucket kunt werken alsof ze gewoon op je Mac staan. Uploaden, downloaden, hernoemen – zonder de gekke fratsen van Finder. Het is eigenlijk alsof je de ‘pro’-versie van Finder ontgrendelt, maar dan zonder de achtbaan van ingebouwde FTP‑fouten.

Nee, het kookt je avondeten niet, maar als je ooit het spel hebt gespeeld “waar is dat bestand gebleven na die mislukte upload”, dan weet je dat een goede FTP‑koppeling het leven echt makkelijker maakt.

TL;DR

• Start Finder: ‘Ga’ > ‘Verbind met server…’
  • Voer een FTP‑URL in (begint met ftp://)
  • Verbind (je kunt je bestanden lezen – uploaden vaak niet)
  • Voor echt FTP‑verkeer in twee richtingen en cloudintegratie: CloudMounter.
  • Bewaar je geestelijke gezondheid voor belangrijkere dingen, zoals uitzoeken waarom je AirDrop alleen werkt als het hem uitkomt.

Heb je horrorscenario’s met Finder en FTP? Of een betere tool gevonden? Vertel het.

Wauw, was de FTP‑functie van Finder maar zo magisch als mensen hopen. Dus, hier is de situatie: je kunt Finder gebruiken om verbinding te maken met FTP, zoals @mikeappsreviewer beschreef (Ga naar > Verbind met server, enz.). Maar – en dit is best bizar – het is in feite een alleen‑lezen tourbus. Proberen te uploaden? Vergeet het. Finder krijgt plankenkoorts zodra je een upload probeert, zelfs als je rechten helemaal in orde zijn. (En denk niet eens aan SFTP voor echte beveiliging – Finder waagt zich daar niet aan.)

Ik weet dat CloudMounter al is voorgesteld. Eerlijk, het is het waard als je iets verwacht dat ook maar in de buurt van professioneel komt. De alternatieven zijn FTP‑clients van derden, die Finder compleet wegblazen qua uploadondersteuning, wachtrijen en het daadwerkelijk tonen van foutmeldingen die je kunt begrijpen. FileZilla (helemaal gratis), Transmit, Cyberduck, ze klaren allemaal de klus zonder je te laten raden waar je bestanden gebleven zijn na een drag‑and‑drop.

Je zou kunnen zeggen dat Finder’s “FTP‑ondersteuning” is alsof je zegt dat je voetbal steunt omdat je eens in de tien jaar een WK‑wedstrijd kijkt. Eerlijk, Finder is hier niet voor gebouwd, dus voel je niet rot als je het niet goed aan de praat krijgt. Als bestanden uploaden ook maar een beetje belangrijk voor je is, installeer dan een speciale client of iets als CloudMounter dat het echt in Finder inbouwt (dus niet Apple’s rare halfbakken oplossing).

En ook nog een groet aan iedereen die Finder’s FTP nog ergens nuttig voor vindt. Dat is alsof je een aardappelschiller gebruikt om je gazon te maaien lol. Bestandsoverdracht zou geen roulette moeten zijn, dus sla de ellende over en pak een echt hulpmiddel.

Korte versie: De FTP-ondersteuning van Finder is als dat schaarjte uit een knutselset voor kinderen: het werkt soort van, maar je moet er niks stevigs mee willen knippen. Ja, je kunt verbinden (Ga > Verbind met server… enz.), maar uploaden? Daar haakt Finder gewoon compleet af. Het is echt bizar in 2024 dat je een bestand naar een in Finder gekoppelde FTP-schijf kunt slepen en dat het gewoon… niet uploadt, je een vage melding geeft en verder zijn schouders ophaalt.

Eerlijk gezegd ben ik het niet echt eens met het idee dat Finder-FTP überhaupt de moeite waard is om verder te troubleshooten dan alleen-lezen. Ik weet dat @mikeappsreviewer en @jeff goede punten hebben gemaakt en opties hebben voorgesteld, maar dit is mijn eerlijke mening: als je per se Finder moet gebruiken, zit je vast aan alleen downloaden. Als je uploads wilt die “gewoon werken” en stabiele verbindingen wilt, kun je de standaard Mac-tools beter helemaal overslaan. Gebruik een echte FTP-app zoals Filezilla (gratis maar een beetje lelijk) of betaal voor Transmit of Cyberduck als je iets mooiers wilt.

Of, aangezien CloudMounter nu in feite FTP direct in Finder integreert (zonder die alleen-lezen-ellende), is het eigenlijk het beste alternatief voor native ondersteuning—met als verschil dat je er wél mee kunt uploaden, downloaden, bestanden beheren én koppelen met dingen als Google Drive, S3, enzovoort. Bovendien heeft het mijn server nog nooit zomaar uitgeworpen midden in een overdracht of is het gecrasht bij enorme mapkopieën zoals Finder deed.

Dus als je bestanden via FTP wilt overzetten en niet alleen rondneuzen, is CloudMounter waarschijnlijk de minst frustrerende tussenoplossing: het voelt als Finder, maar werkt als een volwassen FTP-tool. Ben je strikt van de freeware, blijf dan gewoon bij Filezilla en kijk niet om.

Best maf hoe het hele “het werkt gewoon”-idee van de Mac FTP is vergeten. Maar goed, in elk geval hebben we opties!