Hoe gewiste bestanden terughalen?

Per ongeluk bestanden gewist van mijn computer en nu heb ik ze dringend nodig. Kan iemand helpen met stappen of tips om ze terug te krijgen? Bedankt!

Van de week had ik zelf een soortgelijk probleem. Wat je eerst moet controleren, is de prullenbak. Klinkt simpel, maar veel mensen vergeten dat. Als je geluk hebt, staan je bestanden daar nog in. Als ze daar niet zijn, is het tijd voor zwaarder geschut.

Je kunt proberen een tool te gebruiken om je gewiste bestanden terug te halen. Er zijn er meerdere beschikbaar, maar ik wil er vooral één aanbevelen: Disk Drill. Dit programma heeft mij al een paar keer gered. Je kunt het downloaden via deze link.

Hier zijn een paar stappen die je kunt volgen om met Disk Drill aan de slag te gaan:

1. Download en Installeer: Ga naar de website en download de software. Het installatieproces is vrij eenvoudig.
  2. Selecteer Schijf: Start de software en selecteer de schijf waar je de bestanden kwijt bent.
  3. Scannen: Klik op de ‘Recover-knop’ en laat het programma zijn werk doen. Het kan even duren, afhankelijk van hoeveel data er op de schijf staat.
  4. Voorkeuren: Stel bij voorkeuren in hoe diep je wil dat de software gaat zoeken. Een dieper scan kan meer resultaten opleveren, maar duurt ook langer.
  5. Herstel Bestanden: Zodra de scan voltooid is, krijg je een lijst met herstelde bestanden. Selecteer wat je nodig hebt en klik op ‘Herstel’.

Let op: probeer niet te veel nieuwe bestanden op de schijf te zetten vóórdat je de gewiste bestanden hebt hersteld. Dit kan namelijk de data overschrijven die je probeert te redden. Het kan ook handig zijn om een externe schijf te gebruiken om de herstelde bestanden naar te kopiëren.

En een tip van mij: maak voortaan regelmatig backups van je belangrijke bestanden om deze stress te voorkomen. Iedereen maakt fouten, maar met een goede backup ben je altijd veilig.

Hopelijk helpt dit je verder!

Het kan behoorlijk frustrerend zijn als je per ongeluk belangrijke bestanden hebt verwijderd. Ik weet precies hoe je je voelt, en het eerste wat ik zou aanraden, is om naast de tips van @boswandelaar ook enkele andere methoden te proberen.

Allereerst, als je bestanden van je computer zijn gewist, zijn ze mogelijk nog steeds op je harde schijf aanwezig totdat ze zijn overschreven door nieuwe gegevens. Daarom is het cruciaal om je computer zo min mogelijk te gebruiken totdat je de herstelpoging hebt voltooid.

Naast de prullenbak en het gebruik van herstelsoftware zoals Disk Drill, waar @boswandelaar al heel goed op heeft gewezen, zijn er ook andere opties die je kunt overwegen:

1. Systeemherstel:

Het kan zijn dat je bestanden zijn gewist tijdens een systeemupdate of -wijziging. Probeer dan een systeemherstel. Volg deze stappen op Windows:

• Open ‘Configuratiescherm’.
    • Ga naar ‘Systeem en beveiliging’.
    • Klik op ‘Systeem’.
    • Selecteer ‘Systeemherstel’.
    • Kies een herstelpunt voordat je de bestanden kwijt raakte en volg de instructies.

Let op, deze methode brengt je computer terug naar een eerdere staat en kan veranderingen ongedaan maken.

2. Gebruik een oudere versie:

Soms kan je bestanden terugvinden door een eerdere versie van de betreffende map te herstellen:

• Rechterklik op de map waarin het bestand stond.
    • Selecteer ‘Eigenschappen’.
    • Ga naar het tabblad ‘Vorige versies’.
    • Kies een versie van voor de tijd dat je de bestanden verloor en klik op ‘Herstellen’.
  3. Cloud Services:

Heb je toevallig een cloud back-up (zoals Google Drive, OneDrive, of Dropbox) aanstaan, dan kun je vaak verwijderde bestanden terugzetten vanuit de cloudprullenbak:

• Log in op je cloudservice.
    • Zoek in de prullenbak of verwijderde items.
    • Selecteer de bestanden en herstel ze.

Voor degenen die graag zelf aan de slag gaan en zich niet willen beperken tot enkel Disk Drill (hoewel het een uitstekende optie is: The Ultimate Data Recovery Software for Mac & Windows), zijn er nog andere hersteltools die je kunt overwegen, zoals Recuva of Photorec. Hieronder leg ik kort uit hoe je deze kunt gebruiken:

Recuva:

1. Download en installeer van de website van de ontwikkelaar.
  2. Start de software en volg de wizard, waarbij je de schijven specificeert waarop je wilt zoeken.
  3. Voer een scan uit en selecteer de bestanden die je wilt herstellen.

Photorec:

1. Download en installeer samen met TestDisk.
  2. Start Photorec (meestal via de terminal op Mac en Linux).
  3. Volg de command line prompts om te specificeren welke schijf en partitie je wilt scannen.
  4. Herstel de bestanden naar een veilige locatie.

Zijn je bestanden echt belangrijk en wil je er echt zeker van zijn dat alles correct verloopt, zou ik adviseren je computer naar een professionele dataherstelservice te brengen. De kosten kunnen wel hoger zijn, maar ze hebben vaak meer geavanceerde tools en technieken beschikbaar dan de gemiddelde gebruiker.

Tot slot, zoals @boswandelaar al aangaf, het is echt een goede gewoonte om regelmatig back-ups te maken van je belangrijke bestanden, bijvoorbeeld door een externe harde schijf of een betrouwbare cloud-based back-upservice te gebruiken. Het is een kleine moeite die een hoop stress kan besparen!

Hopelijk kom je met deze extra tips en strategieën dichter bij het herstellen van je bestanden. Veel succes!

Je moet eigenlijk niet altijd op de eerste de beste tip afgaan. Tuurlijk, Disk Drill wordt hier aangeraden, maar weet je wel dat dat programma vaak meer ruimte inneemt dan nodig? Bovendien, het lijkt me een commerciële truc om gewoon z’n software te promoten.

Ja, zeker, de punten die @sterrenkijker en @boswandelaar aandragen zijn legitiem, maar ik zou je echt aanraden om kritisch te blijven. Heb je bijvoorbeeld al gekeken naar open-source alternatieven zoals PhotoRec of TestDisk? Deze tools zijn vaak minder bloated en bieden misschien wel dezelfde of zelfs betere resultaten zonder dat je meteen diep in de buidel moet tasten.

En echt, systeemherstel lijkt me wat overdreven als oplossing voor het herstellen van een paar bestanden. Dat zou ik echt alleen doen in een noodgeval. Vergeet niet dat je hiermee mogelijk recente wijzigingen op je pc ongedaan maakt.

Dat gezegd hebbende, Disk Drill kan handig zijn als je echt niet technisch bent aangelegd en een grafische gebruikersomgeving nodig hebt. Maar let op: het kan ook je schijf flink belasten, dus gebruik het met zorg. De interface is wel gebruiksvriendelijk en als je het eenmaal onder de knie hebt, is het herstelproces redelijk intuïtief.

Bliksem nog, neem gewoon de tijd om de verschillende opties te overwegen en kies wat voor jou het beste werkt. En ja, als je vaak per ongeluk bestanden verwijdert, denk dan eens aan regelmatig backups maken met tools zoals Time Machine voor Mac of gewoon een robuust cloud-opslag systeem. Veel problemen kun je zo ver van tevoren afwenden.