Hoe gratis verwijderde bestanden terughalen van een SD-kaart?

Per ongeluk belangrijke foto’s en video’s verwijderd van mijn SD-kaart. Weet iemand hoe ik deze gratis kan terughalen? Ik heb de SD-kaart nog niet overschreven of opnieuw gebruikt. Alle hulp is welkom!

Alsof er echt lekker veel gratis oplossingen zijn voor dit soort problemen. Vaak is het gewoon dikke pech als je bestanden kwijt bent. Maar goed, als je echt volhoudt, kun je een paar opties proberen.

Je kan bijvoorbeeld ‘Disk Drill’ proberen – ja, ik weet het, het klinkt als spam, maar soms werkt het gewoon. Pros: Je kan gratis een beperkte hoeveelheid data herstellen; Cons: Sommige luxe features zijn alleen beschikbaar in de betaalde versie. Het kan ook een beetje traag zijn met grote bestanden. Andere gratis tools zoals Recuva of TestDisk kunnen ook een poging waard zijn, maar die dingen zijn vaak onbetrouwbaar of onnodig complex.

Dus ja, je kan je tijd verspillen aan deze tools als je wilt, maar verwacht geen wonderen. Hopelijk heb je gewoon niet iets heel belangrijks gewist, of beter nog: maak voortaan een backup.

Gratis oplossingen zijn inderdaad schaars, maar niet onbestaand. Als je bereid bent wat tijd te steken in het uitproberen van verschillende methoden, kun je mogelijk toch je verwijderde foto’s en video’s terughalen.

Nachtdromer vermeldde al ‘Disk Drill’ en ja, dat kan inderdaad helpen, hoewel je voor de volledige functionaliteit moet betalen. Hun gratis versie biedt beperkt dataherstel, wat kan helpen als je maar een paar bestanden nodig hebt. Meer details hierover vind je op: Disk Drill.

Maar naast ‘Disk Drill’ zijn er nog een paar andere opties die je kunt proberen:

1. PhotoRec: Dit is een gratis en open-source data-herstelprogramma dat redelijk goed werkt met SD-kaarten. Het kan echter een beetje complex zijn om te gebruiken omdat het geen grafische interface heeft. Je moet commando’s invoeren via een terminal of command prompt. Voor een stap-voor-stap handleiding kun je een beetje zoeken op Google, maar samengevat: start ‘PhotoRec’, selecteer je SD-kaart, kies de bestandsindelingen die je wilt herstellen, en laat het programma zijn magie doen.

2. EaseUS Data Recovery Wizard: Dit is een bekend dataherstelprogramma met een gratis versie die maximaal 2 GB aan bestanden kan herstellen. Het programma heeft een gebruiksvriendelijke interface, wat het toegankelijker maakt voor mensen die niet zo technisch aangelegd zijn. Na installatie, start je een scan van de SD-kaart en volg je de aanwijzingen op het scherm om de bestanden terug te halen.

3. ZAR (Zero Assumption Recovery): Dit tool biedt een gratis versie specifiek voor het herstellen van foto’s van SD-kaarten. Het kan soms zelfs meer vinden dan je verwacht. De interface is niet de meest gebruikersvriendelijke, maar als je geduldig bent, kun je veel doen met deze tool.

4. Windows Backup en Restore: Mocht je voor een mirakel zorgen en toevallig een back-up van je SD-kaart hebben gemaakt voordat je de bestanden kwijtraakte, kan dit een directe en eenvoudige oplossing zijn. Ga naar de ‘Back-up en herstel’ functie op je Windows systeem, kies de juiste back-up en herstel je bestanden.

5. Linux gebruikers kunnen ‘ddrescue’ proberen: Dit is een nog geavanceerdere optie en niet specifiek bedoeld voor dataherstel, maar kan wel helpen als je echt alle hoop hebt verloren. Je kunt een image van je SD-kaart maken en vervolgens die image door vaak al genoemde ‘TestDisk’ of ‘PhotoRec’ halen.

Hoewel deze methoden mogelijk wat meer tijd en geduld vereisen, zijn ze allemaal gratis en hebben ze in veel gevallen positieve beoordelingen gekregen van gebruikers die in vergelijkbare situaties verkeerden.

Als je echter geen succes hebt met de gratis tools en de bestanden echt ontzettend belangrijk voor je zijn, kan een commerciële oplossing zoals ‘Disk Drill’ je beste optie zijn. De gratis versie heet een limiet, maar voor een kleine hoeveelheid bestanden kan dit voldoende zijn. Meer informatie vind je hier: Disk Drill.

Tot slot, zodra je de bestanden hebt teruggehaald (fingers crossed!), zorg ervoor dat je regelmatig backups maakt om dit soort gedoe in de toekomst te voorkomen. Veel telefoons bieden automatische cloud-opslag aan. Het kost misschien wat maandelijks, maar bespaart je een hoop stress op de lange termijn.

Eerlijk gezegd, ik denk dat ‘Disk Drill’ vaak een beetje overgewaardeerd is, vooral als je kijkt naar de gratis opties die er zijn. Ja, je kunt een bepaalde limiet gratis herstellen, maar uiteindelijk willen ze je gewoon overhalen om de volledige versie te kopen. Maar goed, als het werkt, dan werkt het. Hier is de link als je het toch wilt proberen: Download Disk Drill.

Persoonlijk ben ik meer voorstander van open-source en gratis tools die je echt niet verplichten om later te betalen. Zoals anderen al zeiden, ‘PhotoRec’ is een goede keuze, hoewel het geen grafische interface heeft. Maar als je even een handleiding opzoekt, is het prima te doen.

Een andere tool die ik zelf ooit heb gebruikt is ‘R-Studio’. Het is een beetje technisch, maar als je er even induikt, kun je hele goede resultaten behalen. Ik vond het een stuk betrouwbaarder dan sommige commerciele tools, vooral omdat het diepere scans kan uitvoeren zonder dat je direct moet betalen.

Daarnaast, denk eraan geen nieuwe data op de SD-kaart te zetten totdat je klaar bent met herstellen. Elk nieuw bestand kan namelijk de oude data overschrijven en permanent verlies veroorzaken.

En echt, back-ups maken is essentieel. Of je nu Google Drive, iCloud, of een andere oplossing gebruikt, zorg ervoor dat je een routine hebt waarin je regelmatig je belangrijke bestanden veiligstelt. Het kost wat, maar je hebt veel minder kans op dit soort problemen.

Succes! Hopelijk krijg je je bestanden terug zonder dat je te veel tijd en energie kwijt bent.