Ik had enkele belangrijke bestanden op mijn computer staan, maar ze zijn onverwachts verdwenen na een systeemcrash. Ik heb ze echt nodig voor mijn werk en weet niet hoe ik ze kan terughalen. Is er een manier om verloren bestanden te herstellen? Alle suggesties zijn welkom!
Misschien kun je eerst proberen om de bestanden terug te halen uit de Prullenbak. Dat is meestal de eenvoudigste en snelste oplossing. Als ze daar niet zijn, zijn er nog een paar andere stappen die je kunt proberen.
-
Systeemherstel: Als je Windows gebruikt, kun je proberen het systeem te herstellen naar een punt vóór de crash. Ga naar Configuratiescherm > Systeem > Systeembeveiliging > Systeemherstel. Kies een herstelpunt en kijk of je bestanden terugkomen.
-
Back-ups: Heb je toevallig automatische back-ups ingeschakeld? Bijvoorbeeld via Windows Backup, Time Machine (voor Mac-gebruikers), of een cloudservice zoals Google Drive of Dropbox? Als je daar je bestanden naartoe hebt gesynchroniseerd, kun je ze misschien van daar terughalen.
-
Data Recovery Software: Dit kan een redder in nood zijn. Er zijn verschillende tools beschikbaar die verloren gegevens kunnen terughalen:
- Disk Drill: Deze software is erg gebruiksvriendelijk en effectief. Je kunt het downloaden via Download Disk Drill. Het heeft een gratis versie die al veel kan, en als je echt veel bestanden moet terughalen, is de betaalde versie zeker de moeite waard.
- Recuva: Nog een goede optie, vooral als je op zoek bent naar een gratis tool met veel mogelijkheden.
-
Professionele Hulp: Wanneer al het andere faalt, kun je overwegen om professionele data recovery services in te schakelen. Dit kan echter duur zijn, maar als je bestanden echt onmisbaar zijn, kan het dat wel waard zijn.
Probeer eerst de veilige en gratis methodes voordat je geld gaat uitgeven aan software of services. Zorg in de toekomst voor regelmatige back-ups om dit soort problemen te voorkomen. Veel succes en ik hoop dat je je bestanden terugvindt!
Het is echt vervelend als je belangrijke bestanden verliest na een systeemcrash. Wat @boswandelaar zei zijn goede eerste stappen, maar ik zou nog wat extra dingen willen toevoegen en een andere kijk bieden op sommige methoden.
1. Check Prullenbak en Mount Schijfruimte opnieuw:
Soms kan het simpelweg een geval zijn van bestanden die verplaatst zijn naar een andere locatie op je systeem. Gebruik de zoekfunctie in je besturingssysteem om te kijken of je bestanden misschien op een plek zijn opgeslagen waar je ze niet verwachtte.
2. Schijffoutcontrole:
Soms kunnen bestanden ‘verdwijnen’ als gevolg van fouten op je harde schijf. Gebruik het ingebouwde schijfcontroleprogramma van Windows (Chkdsk) of Disk Utility op een Mac om te zoeken naar fouten en deze te repareren. Dit kan incidentele corruptie verhelpen die ervoor zorgt dat bestanden niet toegankelijk zijn.
3. Schijfruimte en PRI Partitionen:
Het is ook een goed idee om te kijken of je harde schijf misschien niet per ongeluk gedeeld is geraakt in meerdere partities. Gebruikers kunnen soms ontdekken dat hun bestanden zich in een andere partitie bevinden dan verwacht. Dit kan verholpen worden via Disk Management in Windows of Schijfhulpprogramma op een Mac.
4. Data Herstel Software:
Hoewel @boswandelaar Disk Drill en Recuva al noemde, wil ik een nuance brengen. Disk Drill blijft een fantastische keuze, vooral omdat het een rijk scala aan functies biedt. Meer info vind je op Disk Drill. Echter, voor degenen die technisch zijn ingesteld, kan TestDisk en PhotoRec ook een solide gratis optie zijn. Deze tools zijn echter minder gebruiksvriendelijk, dus ik beveel ze alleen aan voor geeks die precies begrijpen wat ze doen.
5. NAS apparaten en externe schijven:
Als je bestanden op een netwerk aangesloten opslag (NAS) of een externe harde schijf stonden, kan het nuttig zijn om te controleren of je deze apparaten hebt uitgesloten tijdens je initiële zoeken. Externe apparaten kunnen soms afzonderlijke herstelstrategieën vereisen, afhankelijk van hun specifieke opmaak en besturingssysteem compatibiliteit.
6. Virtual Recovery Environments:
Voor de zeer technische gebruiker, een geavanceerdere tip is het gebruik van een Linux live-cd (zoals Ubuntu). Hiermee kun je je harde schijf aansluiten en proberen toegang te krijgen tot de bestanden via een enigszins geïsoleerde omgeving. Dit kan nuttig zijn omdat Linux-besturingssystemen soms onderdelen kunnen benaderen die mogelijk ontoegankelijk zijn vanwege Windows-gerelateerde problemen.
Hoewel methoden zoals systeemherstel en back-up controles zichzelf al bewezen hebben, kunnen ze soms niet volledige dekking bieden voor ernstige systeemcorruptie.
7. Cloud Herstelmethoden:
Controleer eindelijk ook je e-mail, cloudservices (zoals OneDrive, Google Drive, en zelfs iCloud) voor bijgevoegde of autosynced bestanden. Sommige toepassingen synchroniseren automatisch periodieke versies van bestanden en dit kan een onverwachte goldmine zijn.
Herstel van verloren bestanden kan een frustrerend proces zijn, vooral wanneer je ze echt nodig hebt voor werk. Hoewel sommige voorstellen overlappingen kunnen hebben, geeft deze benadering je extra hands-on en gevarieerde methoden om je kansen op succes te vergroten.
In sommige extremere gevallen, voor superfijne details, overweeg inderdaad professionele hulp maar weeg kosten altijd af tegen daadwerkelijk belang van verloren gegevens. Veel succes met het herstellen van je gegevens!
Serieus, Disk Drill? Sommige van deze data recovery software dingen willen je alleen maar laten betalen voor valse hoop. Heb je al gekeken naar simpelere dingen zoals je Windows Verkenner? Soms zijn bestanden gewoon verplaatst naar een andere directory.
Probeer ook je BIOS eens te checken. Een corrupte BIOS-instelling kan je harde schijf onvindbaar maken. Je bestanden kunnen er nog steeds zijn, je computer kan ze gewoon niet zien. De BIOS terugzetten naar standaardinstellingen kan soms je harde schijf herstellen.
Wat betreft professionele hulp, wees daar voorzichtig mee. Ze vragen vaak belachelijk hoge bedragen voor iets wat je zelf kan doen met een beetje geduld. En Disk Drill, ja, het is gebruiksvriendelijk, maar vergeet niet dat de gratis versie nogal beperkt is en de kans groot is dat je alsnog moet betalen om je bestanden daadwerkelijk terug te halen.
Oh, en trouwens, sommige mensen vergeten gewoon hun externe harde schijven te checken. Misschien heb je het bestand daar ooit opgeslagen en ben je het vergeten. Het lijkt voor de hand liggend, maar het gebeurt vaker dan je denkt.
Ten slotte, Google Drive, Dropbox of wat je ook gebruikt kan een goede optie zijn, zolang je ze wel gebruikt hebt vóór de crash. Het is niet veel waard als je daarvoor geen back-ups had lopen.
Maar eerlijk, check die BIOS en je directory’s eerst even. Kan je een hoop gedoe besparen!