Hoe herstel ik een beschadigde SD-kaart op Mac?

Mijn SD-kaart is opeens onleesbaar op mijn Mac. Ik krijg een foutmelding dat de kaart niet kan worden hersteld. Er staan belangrijke foto’s op. Hoe kan ik de SD-kaart herstellen zonder data te verliezen?

Het klinkt als een frustrerend probleem, maar geen nood, er zijn verschillende manieren om je SD-kaart te herstellen en hopelijk al die belangrijke foto’s terug te krijgen. Hier zijn een paar stappen die je kunt proberen:

1. Controleer de Apparaten:

• Probeer eerst de SD-kaart in een andere kaartlezer of een ander apparaat te gebruiken. Soms ligt het probleem simpelweg bij de kaartlezer of het apparaat zelf.
  2. Schijfhulpprogramma (Disk Utility):

• Open Schijfhulpprogramma op je Mac (te vinden in de map Hulpprogramma’s in de map Programma’s).
    • Selecteer de SD-kaart links in de zijbalk.
    • Klik op ‘Eerste hulp’ en kies voor ‘Herstel’.
    • Als dit niet werkt, probeer de schijf te wissen, maar LET OP dit zal alle data verwijderen, dus dit is alleen een laatste redmiddel als je al je gegevens al hebt geback-upt of als je andere herstelmethoden hebt geprobeerd.
  3. Terminal gebruiken:

• Open Terminal (ook te vinden in Hulpprogramma’s).
    • Type diskutil list en druk op Enter om een lijst van alle schijven te zien.
    • Zoek naar de naam van je SD-kaart en noteer het schijfnummer (bijv. /dev/disk2).
    • Type diskutil repairDisk /dev/diskX (vervang X door het juiste nummer) en druk op Enter.
  4. Data Recovery Software - Disk Drill:

• Als bovenstaande opties niet werken, is data recovery software de volgende stap. Een betrouwbare keuze hiervoor is Disk Drill.
    • Download en installeer Disk Drill.
    • Start Disk Drill en selecteer je SD-kaart.
    • Kies voor ‘Herstel/Recovery’ en volg de instructies. Disk Drill zal je helpen om verloren bestanden terug te halen.
  5. File System Check:

• Als je schijf door Disk Utility niet gerepareerd kan worden, probeer dan de terminalopdracht fsck_msdos -y /dev/diskX voor FAT32-geformatteerde SD-kaarten (vervang X met het juiste schijfnummer).
  6. Controle van Foto’s op een andere apparaat:

• Als je toegang hebt tot een Windows-PC, kun je proberen de kaart daar te openen. Soms kan Windows besturingssysteem gemakkelijker toegang krijgen tot beschadigde schijven dan macOS.
  7. Gebruik een professioneel herstelbedrijf:

• Als de data echt onmisbaar is en je er met geen van de bovenstaande methoden uitkomt, overweeg dan om een professioneel data recovery bedrijf in te schakelen. Dit kan echter duur zijn.

Extra Tips:

• Maak altijd back-ups van belangrijke data. SD-kaarten kunnen onvoorspelbaar zijn.
  • Probeer niet te vaak te experimenteren met de kaart als deze beschadigd is, dit kan verdere schade veroorzaken.

Door deze stappen te volgen, is er een grote kans dat je je kostbare foto’s kunt terughalen. Disk Drill is in veel gevallen heel effectief en het proberen waard voor dataherstel. Succes en ik hoop dat je foto’s terug zijn voordat je het weet!

De tips van @sterrenkijker zijn behoorlijk goed, maar ik wil toch nog een paar andere opties en nuances toevoegen.

Voor beginners zou ik eerst het simpelste proberen: herstart je Mac en steek de SD-kaart opnieuw in. Soms helpt een simpele herstart wonderen. Ook is het een goed idee om te checken of de SD-kaart niet in alleen-lezen modus staat door het kleine schakelaartje aan de zijkant van de kaart.

Als je een beetje technisch bent, kun je proberen om met behulp van Terminal nog een paar extra commando’s te gebruiken. Maar let hier wel op, want een foutje kan je data verder beschadigen:

Wanneer diskutil repairDisk niet werkt, probeer dit:

sudo diskutil unmountDisk /dev/diskX
sudo dd if=/dev/diskX of=~/Desktop/sdcard_backup.img
diskutil repairDisk /dev/diskX

In deze stappen maak je eerst een kopie (img) van de SD-kaart om verdere schade te beperken.

Wat betreft herstelsoftware, ik ben het niet helemaal eens met @sterrenkijker dat Disk Drill altijd de beste optie is, alhoewel het inderdaad een goed hulpmiddel is. Bijvoorbeeld, PhotoRec is een open-source en gratis alternatief dat speciaal gericht is op het terughalen van verloren mediabestanden. Voor mensen die geen budget willen uitgeven, is dit een sterke contender.

Mocht je toch Disk Drill willen proberen: je kunt het hier downloaden - Download Disk Drill.

Toen ik zelf een keer in een vergelijkbare situatie zat, heb ik zowel PhotoRec als Disk Drill geprobeerd. Disk Drill vond sneller de bestanden die ik nodig had, maar ik kwam erachter dat PhotoRec in sommige gevallen net wat meer kleine bestandjes wist terug te halen. Het is dus de moeite waard om beide te proberen, afhankelijk van je specifieke situatie.

En verder, een beetje voorbereiding voor de volgende keer kan geen kwaad. Probeer altijd een back-up te maken van belangrijke bestanden en overweeg om cloudservices zoals Google Photos of iCloud te gebruiken voor automatische uploads van je foto’s. Dit kan je in de toekomst heel wat hoofdpijn besparen.

Blijf ook realiseren dat gedoe met Terminal en geavanceerde software risicovol is—een backup is dus altijd essentieel. Hopelijk krijg je je foto’s snel terug!

Laten we eerlijk zijn, dit soort problemen zijn gewoon irritant, en de meeste zogenaamde oplossingen werken zelden. Disk Drill is vaak genoemd als dé oplossing, maar laten we realistisch blijven: het is geen wondermiddel. Het heeft de neiging om bestandsnamen te wissen, wat een nachtmerrie kan zijn als je een heleboel bestanden hebt.

En ja, Disk Utility en Terminal commando’s zoals diskutil repairDisk zijn basisstappen, maar bij ernstige schade zijn ze vaak nutteloos. Data recovery software kan iets opleveren, zeker, maar Disk Drill is prijzig, vooral als je niet weet of het gaat werken. Bovendien kan de interface van Disk Drill verwarrend zijn voor beginners.

PhotoRec en TestDisk zijn redelijk goede gratis alternatieven, maar zoals met alle recovery tools: je mileage may vary. Verwacht geen wonderen van deze software als je SD-kaart fysiek beschadigd is.

Als je écht belangrijke foto’s hebt die je absoluut niet wilt verliezen, is professioneel dataherstel waarschijnlijk je enige hoop, hoewel dat prijzig kan zijn. Dus, tenzij je een back-up van je data hebt, zijn de meeste “herstelstappen” die hier worden voorgesteld meestal hit-or-miss.

Pro-tip: Stop met het constant proberen van verschillende trucs. Hoe meer je met een corrupte kaart rommelt, hoe slechter het kan worden. Backups maken is de enige manier om echt veilig te zijn.