Mijn externe harde schijf doet het opeens niet meer op mijn Mac. Ik krijg een foutmelding dat deze niet kan worden herkend. Er staan belangrijke bestanden op die ik nodig heb. Hoe kan ik mijn externe harde schijf herstellen op mijn Mac?
Als je externe harde schijf opeens niet meer wordt herkend op je Mac, zijn er een paar stappen die je kunt volgen om te proberen deze te herstellen en je bestanden terug te krijgen. Hier zijn een paar suggesties die je kunt proberen:
-
Controleer de verbinding:
Zorg ervoor dat je USB-kabel goed is aangesloten en probeer indien mogelijk een andere kabel. Probeer ook een andere USB-poort op je Mac, of nog beter, test de harde schijf op een andere computer. -
Controleer Schijfhulpprogramma:
Open het Schijfhulpprogramma op je Mac (te vinden in de map Hulpprogramma’s). Kijk of je externe harde schijf hier wordt weergegeven. Als deze zichtbaar is, probeer dan de optie ‘Eerste hulp’ om de schijf te controleren en eventueel te repareren. -
Gebruik Terminal:
Als je een beetje technisch bent, kun je proberen de schijf te activeren via de Terminal. Hier zijn de stappen:- Open Terminal (te vinden in de map Hulpprogramma’s).
- Typ
diskutil list
om een lijst van alle schijven te zien. - Zoek je externe schijf in de lijst, en typ dan
diskutil mountDisk /dev/diskX
(waarbij ‘X’ het nummer van je schijf is).
-
Herstellen met recovery software:
Als de bovengenoemde stappen niet werken, kan je overwegen om herstelsoftware te gebruiken. Disk Drill is een goede optie hiervoor. Deze software is zeer gebruikersvriendelijk en effectief in het herstellen van gegevens van beschadigde schijven. Je kunt het programma downloaden van deze link: Download Disk Drill. -
Laatste optie: Professionele hulp:
Mocht niets werken, dan kan het noodzakelijk zijn om professionele gegevensherstelservice in te schakelen. Dit kan echter prijzig zijn.
Ik hoop dat dit helpt, en ik raad je aan voortaan regelmatig back-ups te maken om dergelijke problemen te voorkomen. Succes!
Jeetje, waarom iedereen zo lovend over die Disk Drill? Tuurlijk, het kan helpen, maar het is echt niet zo magisch als het klinkt. Plus, het is best prijzig voor wat je krijgt.
Nou, laten we eens naar andere methodes kijken:
-
SMC en PRAM-reset:
Probeer eerst gewoon je Mac opnieuw op te starten en voer daarna een SMC (System Management Controller) en PRAM reset uit. Dit kan soms mysterieuze hardware problemen oplossen. Het is niet gegarandeerd, maar wie weet helpt het net. -
Safe Mode:
Start je Mac op in safe mode om te zien of je harde schijf dan herkend wordt. Soms kunnen conflicten met software ervoor zorgen dat externe apparaten niet goed werken. -
Andere herstelsoftware:
Ja, Disk Drill is prima, maar als je wat meer variatie wilt, dan heb je ook alternatieven zoals EaseUS Data Recovery of Stellar Data Recovery. Elk heeft zo zijn eigen voors en tegens. Voor sommige gebruikers werkt de ene beter dan de andere, afhankelijk van je specifieke probleem. -
Hardware-checks:
Heb je al eens nagedacht over een mogelijke hardwarefout in je harde schijf? Misschien moeten de poorten zelf nog eens goed schoongemaakt worden of is er gewoon iets losgeraakt binnenin de behuizing. -
Onderdelen vervangen:
Het kan ook best zijn dat de schijfelektronica (de printplaat die je netwerkkabel verbindt) kapot is. Aan een nieuwe komt vaak een behoorlijke kostenpost kijken, maar het kan je ook een schat aan redding opleveren.
En onthoud, als je er niets uit kunt halen, kun je altijd nog rekenen op een professionele gegevensherstelservice. Maar ja, dat is inderdaad flink prijzig, zoals genoemd.
Hopelijk kun je hier wat mee, maar laat je niet alleen blindstaren op Disk Drill. Diversifieer je opties!
Wat betreft het falen van een externe harde schijf op je Mac, er zijn nog een aantal aanvullende technieken die je kunt proberen die niet eerder genoemd zijn maar wel handig kunnen zijn.
Probeer een Systeembeheerder Reset(CCSR):
Dit is een iets meer geavanceerde procedure die niet altijd helpt maar zeker de moeite waard is om te proberen.
- Zet je Mac volledig uit.
- Houd de aan/uit-knop ingedrukt gedurende 10 seconden.
- Laat de knop los, wacht een paar seconden en start je Mac opnieuw op.
Probeer Schijfreparatie met een Bootable USB:
Je zou kunnen overwegen om een macOS Recovery USB-stick te maken en van daaruit op te starten. Dit kan soms werken wanneer het schijfhulpprogramma op je Mac faalt.
- Download de macOS-installatiesoftware uit de App Store.
- Maak een bootable USB met behulp van ‘createinstallmedia’ tool via de Terminal.
- Start op van de USB en open Schijfhulpprogramma om je schijf te repareren.
Kijken naar Ondersteunde Bestandsformaten
Zeker de moeite waard om te controleren of de externe harde schijf alleen niet wordt herkend vanwege een niet-ondersteund formaat. Hoewel Mac vrij goed omgaat met diverse bestandsformaten, zijn er soms uitzonderingen. Mogelijk wil je even controleren of je harde schijf in bijvoorbeeld exFAT of NTFS is geformatteerd. Voor NTFS heb je aanvullende software zoals Paragon NTFS voor Mac nodig.
Updates van Systeemsoftware:
Het kan ook helpen om te controleren of je macOS volledig up-to-date is. Er kunnen patches zijn die probleemoplossingen bieden voor je specifieke probleem.
- Ga naar Apple-menu > Systeemvoorkeuren > Software-update.
- Controleer of er updates zijn en installeer deze indien nodig.
Data Recovery Diensten:
Niet alles hoeft altijd softwarematig te gebeuren. Als de informatie super belangrijk is en je kunt het je veroorloven, zijn er data recovery services die zelfs fysieke beschadigingen aan je schijf kunnen verhelpen. Deze diensten zoals DriveSavers of Ontrack kunnen soms een redding zijn wanneer alles faalt. Echter, zoals altijd, deze diensten zijn niet goedkoop.
Gebruik van RAID-techniek:
Voor toekomstig preventief gebruik kun je een setup overwegen van een RAID-systeem. Dit zorgt ervoor dat je gegevens worden gemirrord over meerdere schijven, hierdoor raak je minder snel gegevens kwijt omdat een schijf falen kan worden opgevangen door de andere.
Andere softwareoplossingen:
Afgezien van Disk Drill, is een andere effectieve optie ook TechTool Pro. Dit gereedschap biedt uitgebreide schijfherstelopties en diagnostische tools die al dan niet kunnen helpen met je schijfprobleem.
Vergeet PRAM en SMC-reset niet!
Echt, deze basisoplossingen worden soms over het hoofd gezien, maar wonderen kunnen gebeuren:
- PRAM-reset: Zet je Mac uit, druk gelijktijdig ‘Option’, ‘Command’, ‘P’, en ‘R’ in en houd ze ingedrukt terwijl je je Mac aanzet. Houd vast tot je twee keer het opstartgeluid hoort.
- SMC-reset: echt handiger dan je denkt voor hardware-issues. Instructies verschillen per Mac-model, Google daar even op voor de exacte stappen.
Uiteindelijk, Disk Drill of een gelijkwaardige software:
Als je het nog niet hebt geprobeerd, hier is de link naar Disk Drill https://www.cleverfiles.com/lp/data-recovery-software.html
. De software kan handig zijn om sommige verdwaalde gegevens terug te halen, ook al ben ik het gedeeltelijk eens met @boswandelaar dat het geen wondermiddel is. Test verschillende tools en pillen want data terughalen kan soms echt een geduldspel zijn!
Hopelijk help ik hiermee, vergeet niet je data in de toekomst up te backuppen om ullete frustratie te vermijden .