Hoe herstel ik een schijf op mijn Mac?

Bij het opstarten van mijn Mac krijg ik een foutmelding dat de schijf niet kan worden hersteld. Het lijkt erop dat het schijfhulpprogramma niet werkt. Iemand tips?

Alweer iemand met problemen met macOS en zijn schijven. Serieus, Apple schijfhulpprogramma is gewoon crap. Dat je een foutmelding krijgt bij het opstarten is BS erger. Waarom betalen mensen zoveel voor deze apparaten als ze niet eens degelijke software bieden?

In ieder geval, als je schijfhulpprogramma vastloopt of niet werkt, zijn er echt maar een paar stappen die je kunt proberen vóór je echt in de problemen zit.

1. Veilig opstarten: Houd de shift-toets ingedrukt bij het opstarten van je Mac. Dit kan soms helpen om kleine problemen op te lossen.

2. macOS Recovery: Houd Command + R ingedrukt tijdens het herstarten van je Mac om macOS Recovery te starten. Van daaruit kan je proberen je schijf te herstellen met schijfhulpprogramma. Als dat niet werkt, tja, je moet wel verder kijken.

Oke, laten we het hebben over programma’s van derden die wél gewoon doen wat ze moeten doen.

Ja, je hebt dingen zoals Disk Drill. Werkt aardig voor data recovery en kan ook schijven diagnosticeren. Voordeel is dat het best makkelijk te gebruiken is en het ondersteunt veel bestandsformaten. Maar besef wel, het kost geld en is niet altijd 100% effectief, zeker als je schijf echt zwaar beschadigd is.

Er zijn ook andere programma’s zoals TechTool Pro of Drive Genius. Kort even, die kunnen ook het werk doen, maar hier praat je veelal over hetzelfde gedoe: een hoop marketingprut, je hoopt maar dat het werkt.

Dus, als ik jou was, check eerst die Recovery opties, probeer Tools van derden als het echt niet anders kan, maar wanneer niets werkt, mag je misschien naar de Genius Bar van Apple strompelen en smeken ze om hulp, hoewel ze daar ook vaak gewoon een frisse installatie aan je hoofd proberen te praten. Veel succes, hoop dat je de oplossing op een zonnige dag in een regenboog vindt.

Misschien is het Handig om eerst te checken hoeveel ruimte er nog vrij is op je schijf. Mac’s kunnen namelijk wat lastig doen als ze bijna vol zitten. Verder kan je ook even proberen om PRAM/NVRAM te resetten – houd Command+Option+P+R ingedrukt tijdens het opstarten. Dit kan soms onverwachte softwareproblemen oplossen.

Wat betreft de aanbeveling van derde partijen: soms kan software zoals Stellar Data Recovery ook een uitkomst bieden. Dat is best robuuste software, hoewel je er wel weer voor moet betalen. Persoonlijk heb ik gemengde gevoelens over Disk Drill. Ondanks dat het vaak goed werkt, heb ik ook gevallen gezien waar het cruciale data niet kon herstellen. Je kunt het altijd een kans geven, je kunt het hier downloaden: Download Disk Drill.

Voor een meer geavanceerde oplossing, zou je ook eens kunnen kijken naar System Integrity Protection (SIP) uitzetten. Dit doe je via de Terminal in de MacOS Recovery mode (opstarten met Command + R en dan Terminal openen). Tik dan “csrutil disable” en herstart. Let wel op dat je dit niet zomaar moet doen als je niet precies weet wat je doet, want het uitzetten van SIP kan je systeem kwetsbaarder maken.

Ten slotte, als echt niks werkt, overweeg dan toch even een bezoek aan de Genius Bar. Wat nachtdromer ook zegt, deze mensen zijn vaak behulpzamer dan je denkt. En ja, ze pushen soms een herinstallatie, maar dat is vaak omdat een corrupte installatie heel wat problemen kan veroorzaken.

Het is soms gewoon een kwestie van proberen en hopen dat je niet tegen nog grotere problemen aanloopt. Succes!

Als je problemen hebt met het herstellen van een schijf op je Mac en het schijfhulpprogramma werkt niet zoals zou moeten, volg een paar alternatieve stappen die wellicht kunnen helpen:

Allereerst, probeer een herstart in de veilige modus. De veilige modus kan eventuele kleine software problemen oplossen die anders verborgen blijven. Dit doe je door de shift-toets ingedrukt te houden tijdens het opstarten van je Mac. Als dat niet werkt, maak gebruik van macOS Recovery door Command + R ingedrukt te houden terwijl je de Mac herstart. Vanuit daar kun je wederom proberen je schijf te herstellen via het schijfhulpprogramma. Echter als ook dat niet lukt, zijn er andere opties die je kunt overwegen.

Voordat we verder gaan; wees je bewust van je schijfruimte. Macs kunnen namelijk erg moeilijk gaan doen als ze bijna vol zijn. Bekijk hoeveel ruimte er nog op je schijf beschikbaar is en maak ruimte vrij indien nodig. Vaak heb je minimaal 20% vrije ruimte nodig om optimaal te kunnen functioneren.

Probeer ook eens de PRAM/NVRAM te resetten door Command + Option + P + R ingedrukt te houden tijdens het opstarten. Deze reset voegt geen kwaad en kan soms softwareproblemen oplossen die doorgaans moeilijk te identificeren zijn.

Als bovenstaande niet werkt, is het slim om naar externe programma’s te kijken. Wanneer schijfproblemen zich voordoen, kan software als Disk Drill zeer nuttig zijn. Disk Drill is een behoorlijk krachtige recovery-tool en kan je hier downloaden: Disk Drill. Deze tool kan niet alleen helpen met herstel, maar ook met diagnostiek om te zien wat er mis is met je schijf. Verder opties die je kunt overwegen zijn TechTool Pro of Drive Genius.

Toch, wil ik een punt naar voren brengen dat vaak over het hoofd wordt gezien: System Integrity Protection (SIP). Als SIP ingeschakeld is, kan dit soms herstelwerkzaamheden beïnvloeden. Je kunt SIP uitschakelen door op te starten in macOS Recovery modus (Command + R) en dan de terminal te openen. Type het commando “csrutil disable” en herstart. Let op, het uitzetten van SIP maakt je systeem kwetsbaarder voor aanvallen, dus doe dit alleen als je weet wat je doet en activeer SIP nadien weer door hetzelfde proces met “csrutil enable”.

Voor gebruikers die niet van plan zijn om externe tools te gebruiken of SIP uit te schakelen, raad ik aan om je data te back-uppen via Time Machine of een externe harde schijf en vervolgens een verse installatie van macOS te overwegen. Dit kan de laatste redmiddel zijn voordat je naar de Genius Bar gaat voor een oplossing.

Kortom, hier een overzichtelijk stappenplan:

1. Check of er voldoende ruimte op je schijf is.
  2. Probeer herstarten in veilige modus (shift-toets ingedrukt houden).
  3. Probeer macOS Recovery modus (Command+R ingedrukt houden en proberen via schijfhulpprogramma).
  4. Reset PRAM/NVRAM (Command + Option + P + R).
  5. Overweeg derde partij software zoals Disk Drill, Download Disk Drill.
  6. Schakel SIP tijdelijk uit voor herstelwerkzaamheden (Command+R > terminal > “csrutil disable”).
  7. Laatste redmiddel: Schone installatie van macOS en/of bezoek aan de Genius Bar.

Succes ermee, hopelijk herstelt de boel snel!