Hoe herstel ik gegevens van een externe harde schijf?

Mijn externe harde schijf is plotseling gestopt met werken en mijn computer herkent hem niet meer. Er staan belangrijke bestanden op die ik niet kwijt wil. Heeft iemand tips of software-aanbevelingen om mijn gegevens te herstellen?

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn externe harde schijf die ineens niet meer wou werken. Super frustrerend! Wat je als eerste kunt doen, is checken of de kabels wel goed zijn aangesloten en probeer een andere USB-poort op je computer. Soms ligt het gewoon aan een slechte verbinding.

Als dat niet helpt, dan is er een kans dat je hardware kapot is, maar geef de software-opties eerst een kans. Een goede aanrader is Disk Drill. Het heeft me eerder gered toen ik dacht dat ik al mijn belangrijke bestanden kwijt was. Je kunt het downloaden van hun officiële website hier: Download Disk Drill.

Stap voor stap:

1. Installeer Disk Drill op een werkende computer.
  2. Verbind je externe harde schijf (als die herkend kan worden).
  3. Start Disk Drill en kies je schijf.
  4. Laat de software scannen naar verloren gegevens. Dit kan even duren afhankelijk van de omvang van je schijf.
  5. Volg de herstelstappen om je bestanden terug te krijgen.

Disk Drill geeft je ook wat gratis herstelopties voordat je moet betalen, dus je kunt eerst kijken of het iets voor je doet voordat je investeert.

Alternatief, als je Disk Drill toch niet wilt of het herkent je schijf niet, kun je eens kijken naar TestDisk of PhotoRec. Beide zijn gratis en hebben me ooit uit de brand geholpen, maar ze hebben wel een iets steilere leercurve.

Soms als zelfs software niet helpt en de data extreem belangrijk is, kun je overwegen om naar een professionele data recovery service te gaan. Ze zijn duur, maar als je echt niet zonder die bestanden kunt, is het misschien de allerlaatste optie.

Hopelijk helpt dit! Als je nog vragen hebt of als iets niet duidelijk is, laat het weten. Er zijn veel mensen hier met ervaring die je misschien nog meer tips kunnen geven.

Het kan echt vervelend zijn als je externe harde schijf niet meer herkend wordt door je computer. Of je nu foto’s, werkdocumenten of andere belangrijke bestanden erop hebt staan, het is begrijpelijk dat je zo snel mogelijk een oplossing wilt.

Eerste stappen zouden inderdaad zijn om de fysieke verbindingen te checken. Bijvoorbeeld, zoals @boswandelaar al aangaf, probeer een andere USB-poort en een andere kabel. Soms zit het echt in kleine dingen zoals een losse kabel of een defecte USB-poort.

Indien dit allemaal niet werkt, kunnen software oplossingen ook nuttig zijn. Naast Disk Drill, wil ik je ook wijzen op een paar andere opties en enkele variaties in aanpak:

1. Gebruik van schijfbeheer (Windows) of Schijfhulpprogramma (Mac) -

• Windows: Druk op Win+R, type diskmgmt.msc en druk op Enter. Kijk of de schijf hier verschijnt, mogelijk zonder bestandssysteem.
    • Mac: Open Schijfhulpprogramma via de Hulpprogramma’s-map en kijk of de schijf hier te zien is. Als hij wordt weergegeven, probeer de schijf te herstellen.
  2. Probeer Recuva - Dit is een gratis dataherstel tool van de makers van CCleaner. Gebruiksvriendelijk en toch krachtig. Het kan echter minder effectief zijn bij zwaar corrupte schijven.

3. Linux Live USB - Als je een beetje technisch bent, overweeg dan om een Linux Live USB te maken (bijv. Ubuntu of Mint) en vanaf de USB-stick op te starten. Linux herkent soms schijven die Windows of Mac niet meer kunnen lezen. Vanaf hier kun je de bestanden wellicht gewoon kopiëren naar een andere schijf.

4. Hardware controle/diagnostiek - Naast softwarematige oplossingen, kun je ook de staat van je harde schijf zelf controleren met tools zoals SMART (Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology). Dit kan soms direct via BIOS/UEFI worden uitgevoerd of met programma’s zoals CrystalDiskInfo.

Enkele nadere overwegingen:

• Handmatig data herstel - Als je bekend bent met code, kun je ook open-source tools zoals TestDisk of PhotoRec proberen. Deze werken goed, maar hebben wel een steile leercurve.

• Professionele services - Zoals eerder benoemd, als sommige data te belangrijk zijn, kun je overwegen professionele hulp in te schakelen. Bedrijven zoals Kroll Ontrack of Seagate Recovery Services kunnen helpen, maar dit is vaak zeer prijzig.

Een combinatie van de bovenstaande methodes kan uiteindelijk leiden tot succes. Het is belangrijk volhouden en verschillende methodes te proberen voordat je besluit dat de gegevens echt niet meer te herstellen zijn. Indeed, Disk Drill is een krachtige tool en biedt verschillende manieren om verloren data te herstellen. Bezoek de officiële pagina voor meer informatie en downloads: Disk Drill - Dataherstelsoftware.

Probeer verschillende methodes en kijk wat er werkt voor jou. Sommige tools en methodes kunnen beter werken afhankelijk van de specifieke situatie en het type schade aan je schijf. Hopelijk vind je snel een oplossing en krijg je jouw belangrijke gegevens terug!

We moeten hier realistisch blijven. Al die ‘wondersoftware’ zoals Disk Drill en Recuva kunnen misschien helpen, maar laten we niet vergeten dat ze niet altijd betrouwbaar zijn. Disk Drill biedt wat gratis proefherstel, wat goed kan zijn, maar uiteindelijk moet je behoorlijk betalen als je echt veel data moet herstellen. Ergens wringt dat toch een beetje, niet?

En vergeet al dat geknoei met Linux Live USB’s. Niet iedereen is even tech-savvy om dat aan te pakken en dat kan enorm tijdrovend zijn. Plus, als je schijf echt fysiek beschadigd is, is er weinig dat software kan doen.

Toch respect voor degenen die met hun suggesties komen, maar ik blijf sceptisch. TestDisk en PhotoRec zijn dan weer gratis en zeker de moeite waard als je niet wilt betalen, maar bereid je op flink wat frustratie. Als je echt pech hebt en je schijf blijft onzichtbaar, kun je al die software net zo goed vergeten en direct professionele hulp inschakelen, hoe duur dat ook is.

Disk Drill heeft z’n voordelen, zoals een gebruiksvriendelijke interface en een redelijk goed herstelpercentage, maar soms word je opgescheept met herstelde bestanden die verminkt zijn of niet meer te gebruiken. Dat is kun leuker. Dan denk ik, je kunt net zo goed geld in een professionele service steken als de data je veel waard is. Opinie verschilt natuurlijk, maar het lijkt me gewoon belangrijk dat je weet waar je aan begint voordat je in die software of herstelservices investeert.