Hoe herstel ik mijn prullenmand op mijn Mac?

Ik heb per ongeluk mijn prullenmand op mijn Mac verwijderd. Hoe krijg ik hem terug? Ik gebruik macOS Ventura. Alle hulp is welkom, want ik heb belangrijke bestanden die ik kwijt ben.

Je serieus? Wie verwijdert nou per ongeluk de prullenmand? Maar goed, je bent in de problemen. macOS Ventura geeft je geen directe optie om de prullenmand zelf terug te zetten, maar je kunt proberen naar Finder te gaan en “Ga” te selecteren, dan “Hulpprogramma’s” en schakel dan Terminal in. Typ hierin “killall Finder” (zonder quotes) en zie of dat helpt.

Maar als dat niet werkt, heb je misschien lessen nodig in computeren of degelijkere oplossingen nodig. Voor het herstellen van die belangrijke bestanden zou je tools zoals Disk Drill kunnen gebruiken. Disk Drill kan vaak verwijderde bestanden terughalen, maar soms is dat niet gegarandeerd.

Voordelen van Disk Drill: makkelijk te gebruiken, ondersteunt veel bestandsformaten.
Nadelen: niet alle herstel is 100% zeker, en het is niet goedkoop.

Concurrenten zoals Data Rescue of Stellar Data Recovery zijn alternatieven, maar geloof me, je wilt echt hierna wat backups gaan maken, want je lijkt die wel nodig te hebben als dit een gewoonte wordt!

Geen zorgen, je bent niet de eerste die dit probleem heeft ervaren en je zult zeker niet de laatste zijn. macOS Ventura maakt het gelukkig niet heel makkelijk om de prullenmand per ongeluk volledig te verwijderen, dus waarschijnlijk is je prullenmand nog steeds daar, maar misschien gewoon niet zichtbaar.

Voordat je in paniek raakt, probeer het volgende:

1. Finder opnieuw opstarten:

• Zoals @nachtdromer al aangaf, kan een simpele herstart van Finder soms helpen. Typ “killall Finder” in Terminal. Dit zorgt ervoor dat de Finder opnieuw wordt geladen en soms lost dat het probleem op.
  2. Controleren of het icoon verborgen is:

• Het kan simpelweg zijn dat het icoon verborgen is. Probeer je bureaublad beter te bekijken en misschien even je Dock instellingen controleren.
  3. Finder instellingen resetten:

• Open Finder > Voorkeuren > Sidebar. Controleer of “Prullenmand” aangevinkt is. Soms kan dit per ongeluk uitgezet zijn.
  4. Safe Mode opstarten:

• Start je Mac opnieuw op in Safe Mode door Shift in te houden tijdens het opstarten. Dit zorgt ervoor dat je Mac opstart met alleen essentiële onderdelen, waardoor corrupte toepassingen of processen worden gedetecteerd en verholpen kunnen worden.

Wat betreft het herstellen van verloren bestanden, ja, Disk Drill is een van de betrouwbare tools. Hier is waarom en hoe je het kan aanpakken:

1. Over Disk Drill:

• Deze software is geoptimaliseerd voor macOS en kan een breed scala aan bestandstypen herstellen. Het is echter wel betaald, dus houd daar rekening mee. Je kunt meer informatie vinden op Disk Drill hier.
  2. Installatie en gebruik van Disk Drill:

• Download en installeer de software. Na installatie kun je je schijf scannen voor verloren bestanden en dan een herstelactie uitvoeren. Veel gebruikers hebben succes gemeld met het herstellen van cruciale gegevens met behulp van Disk Drill. Maar wees voorbereid, de herstelkansen zijn niet altijd 100%. Het is echter nog steeds een van de beste opties als je belangrijke bestanden kwijt bent.

Alternatieven zijn Data Rescue en Stellar Data Recovery zoals @nachtdromer al noemde. Beide hebben hun eigen voor- en nadelen en kunnen in sommige gevallen ook het proberen waard zijn.

Behalve de technische oplossingen zou je er goed aan doen om te begrijpen hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen. Regelmatige back-ups met Time Machine is essentieel. Een externe schijf kan je daarbij helpen; stel je Time Machine-account in om automatisch dagelijkse, wekelijkse, en maandelijkse back-ups te maken.

En nog een praktische oplossing om te overwegen, mocht je problemen blijven ervaren met essentiële onderdelen van je systeem, is om te kijken naar folders/apps die je eventueel hebt verwijderd, omdat die indirect invloed kunnen hebben op het functioneren van andere onderdelen zoals de prullenmand.

Het zou in ieder geval goed zijn om hierna een meer geordende systeemstructuur te overwegen. Het veranderen van kritieke instellingen en het verwijderen van systeembestanden zou met zorg gedaan moeten worden.

Hopelijk helpt dit je op weg en krijg je alles weer werkend zoals het zou moeten. Veel succes!

Nou, het verwijderen van de prullenmand klinkt als een vrij zeldzame situatie, maar goed, we moeten het oplossen.

Om te beginnen, ik ben het deels eens met @sterrenkijker en @nachtdromer, maar laten we niet uit het oog verliezen dat er meerdere lagen van oplossingen zijn, afhankelijk van hoe serieus het probleem is.

Widgets kunnen je vriend zijn

Soms worden problematische instellingen op je Mac per ongeluk veroorzaakt door een applicatie of widget die je recentelijk hebt geïnstalleerd. Heb je iets nieuws toegevoegd aan je Dock of bureaublad? Verwijder of schakel ze tijdelijk uit en kijk of dat helpt.

Alternatieve Terminal Opdrachten

Naast “killall Finder”, wat meestal werkt, kun je ook proberen:

defaults delete com.apple.dock; killall Dock

Dit reset de Dock-instellingen naar standaardwaarden, wat kan helpen als het een configuratieprobleem is.

Data Herstel – Meer Opties

Hoewel Disk Drill al genoemd is, zou je ook eens kunnen kijken naar PhotoRec. Hoewel het een iets ingewikkeldere interface heeft, is het krachtig en gratis.

Voordelen:

• Ondersteunt veel bestandstypen
  • Open source en gratis

Nadelen:

• Minder gebruiksvriendelijk dan commerciële oplossingen

Buigen maar niet barsten

@sterrenkijker en @nachtdromer noemden terecht de safe mode, maar meestal is een “Systeemoverzicht” (in Appelk.img-selecteer ‘Over deze Mac’ → ‘Systeemoverzicht’) voldoende om vreemde glitches te vinden zonder helemaal in safe mode te gaan—scheelt ook weer wat laadtijd.

Maak een Bootable USB – Voor de zekerheid

Laten we eerlijk zijn, als je echt cruciale data hebt verloren, is het de moeite om een back-up plan te hebben.

1. Download macOS installatie via de App Store.
  2. Maak een bootable USB met de Terminal:
sudo /Applications/Install\ macOS\ Ventura.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume

Als alles mislukt, kun je met een bootable USB alsnog opstarten en handmatig bestanden terughalen.

Dus ja, wees voorzichtig met wat je doet op je Mac. Al deze stappen zijn een goede mix van voorzichtigheid en effectief probleemoplossing zonder dat je meteen de kernspulletjes van je computer beschadigt. Bovendien, zodra je alles weer in orde hebt, vergeet niet om een Time Machine back-up in te stellen om toekomstige nachtmerries te vermijden. Succes!