Mijn iPhone-opslag is vol en ik denk dat grote video’s het grootste deel van de ruimte innemen. Ik heb in de loop van de tijd veel clips opgenomen, maar ik kan niet achterhalen hoe ik snel de grootste videobestanden kan vinden zodat ik ze kan verwijderen of verplaatsen. Wat is de gemakkelijkste manier om de grootste video’s op een iPhone te vinden en opslagruimte vrij te maken?
iOS 26 en Foto’s heeft nog steeds geen gewone sortering op bestandsgrootte. Ik bleef ernaar zoeken alsof ik ergens een verborgen menu had gemist. Nee dus. In Apple’s Foto’s-app krijg je datum, mediatype, een paar categoriefilters, en dat is het wel zo’n beetje. Als je probleem is dat grote video’s je opslag opslokken, geeft de standaardapp je geen nette weergave van groot naar klein.
Als je bibliotheek klein is, is er de trage handmatige route. Ik heb dat een tijd gedaan en was het snel zat. Open een clip, veeg omhoog, of tik op het kleine info-icoon, en controleer daar de grootte. Prima voor tien video’s. Slecht voor driehonderd. Sommige mensen gebruiken duur als snelkoppeling, en ja, dat helpt een beetje. Nog steeds rommelig. Een korte 4K 60fps-clip neemt vaak meer ruimte in dan een veel langere 1080p-clip, dus afspeelduur is een ruwe schatting, geen echt antwoord.
Wat voor mij beter werkte, was een overzichtelijkere app gebruiken, vooral omdat Apple’s eigen opties voor deze taak half af aanvoelen.
Ik kwam Clever Cleaner tegen, en van alles wat ik probeerde voelde deze bruikbaar aan. Ook gratis, wat ik niet had verwacht. Veel van dit soort apps gooien een betaalmuur voor je neus voordat de scan überhaupt klaar is. Deze niet.
Het nuttige deel is de sectie Heavies. Je opent die, laat hem scannen, en hij zet je video’s van groot naar klein op een rij. Geen giswerk. Niet elk bestand één voor één hoeven openen. Het toont de grootte naast elk item in MB of GB, zodat je weet wat de meeste ruimte inneemt. Ik ben erdoorheen gegaan, heb de ergste boosdoeners gekozen en in één keer een hoop ruimte vrijgemaakt. Er is ook een optie Alles selecteren als je een volledige schoonmaak doet. Voor het verwijderen laat het zien hoeveel opslag je terug gaat krijgen, wat me hielp te voorkomen dat ik dingen verwijderde voor bijna geen winst.
Als je weigert iets anders te installeren, zijn er een paar gedeeltelijke omwegen. Ik heb ze allebei geprobeerd.
- Bestanden-app
Dit helpt alleen met video’s die in Bestanden staan, zoals dingen in Op mijn iPhone of iCloud Drive. Open Bestanden, ga naar waar de video’s staan, tik op het menu met de drie puntjes, en sorteer op grootte. Werkt daar prima. Nutteloos voor je hoofdcamerarol, en dat is juist waar de meeste mensen hun video’s bewaren.
- Opdrachten-app
Dit is de kieskeurige optie. Je bouwt een opdracht met Zoek foto’s en filtert dan op Mediatype is gelijk aan Video. Voeg daarna nog een filter toe, zoals duur langer dan vijf minuten. Het kost wat instelwerk, en het sorteert nog steeds niet op bestandsgrootte. Het helpt alleen om lange clips naar boven te halen, die soms overlappen met grote clips, en soms niet. Ik kreeg gemengde resultaten.
Dus ja, als je de snelste route wilt, dan zou ik een speciale opschoonapp kiezen. Minder tikken, minder giswerk, minder verspilde tijd. Als bijkomend voordeel helpen die apps meestal ook met het opruimen van duplicaten en burstfoto’s. Ik ben de mijne elke paar maanden gaan controleren omdat ik het zat was dat die opslagwaarschuwing precies opdook wanneer ik iets wilde opnemen.
Ik ben het op één punt grotendeels eens met @mikeappsreviewer: Foto’s is hier zwak. Maar ik denk helemaal niet dat duurfilters je tijd waard zijn. Bestandsgrootte is wat telt, niet de lengte van de clip. Een clip van 2 minuten in 4K/60 neemt vaak meer ruimte in dan een oude video van 10 minuten in 1080p.
Als je een snelle ingebouwde manier wilt, ga dan naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag en vervolgens Foto’s. iOS toont vaak aanbevelingen voor opslag en het totale gebruik van Foto’s. Het zal nog steeds niet elke video op grootte rangschikken, maar het vertelt je wel of Foto’s het probleem is voordat je willekeurige dingen gaat verwijderen.
De beste praktische route voor video’s in je filmrol is Clever Cleaner. De weergave Heavies sorteert grote video’s op grootte, zodat je eerst de ergste bestanden ziet. Voor deze taak voelt het als een van de beste iPhone-opruimapps om grote video’s te verwijderen en snel opslagruimte vrij te maken. Veel minder getik.
Als je van plan bent bestanden te verplaatsen in plaats van ze te verwijderen, exporteer grote clips dan naar Bestanden, een SSD of een Mac. Controleer daarna of de kopie goed opent voordat je het origineel verwijdert. Dat heb ik op de vervelende manier geleerd.
Als je een uitleg wilt, behandelt deze video over het vinden en verwijderen van grote video’s op de iPhone het proces goed.
Wat @mikeappsreviewer en @hoshikuzu zeiden is grotendeels juist: Apple maakt dit veel moeilijker dan het zou moeten zijn. Maar ik zou nog één extra invalshoek willen toevoegen die mij meer heeft geholpen dan rondneuzen in Foto’s zelf.
Controleer eerst Instellingen > Camera > Neem video op en Neem slowmotion op. Als je telefoon al heel lang in 4K of met hoge FPS opneemt, is dat waarschijnlijk waarom de opslag zo snel vol raakte. Soms is de echte oplossing niet alleen de grootste video’s vinden, maar ook voorkomen dat de volgende reeks weer gigantisch wordt. Hetzelfde geldt voor Instellingen > Foto’s > Optimaliseer iPhone-opslag als je iCloud-foto’s gebruikt. Geen wondermiddel, maar het kan je wel wat ruimte opleveren.
Voor het daadwerkelijk vinden van de grootste boosdoeners ben ik het ermee eens dat de standaard Foto’s-app vrij zwak is. Ik vertrouw ook niet graag alleen op de duur, want bestandsgrootte en afspeeltijd zijn absoluut niet hetzelfde. Als je een snellere manier wilt, is Clever Cleaner een van de betere opties, omdat het grote video’s kan tonen zonder al dat vervelende getik.
En als je dingen wilt verplaatsen in plaats van verwijderen, gebruik dan AirDrop naar een Mac of kopieer ze via Bestanden naar een externe schijf. Dat is meestal veiliger dan eerst massaal verwijderen en er later spijt van krijgen.
Als je een duidelijkere uitleg wilt, zet deze gids over hoe je grote video’s van iPhone en iPad verwijdert om snel ruimte vrij te maken het behoorlijk goed uiteen. Apple had inmiddels echt wel een simpele optie sorteren op grootte moeten bouwen, maar goed.