Mijn externe harde schijf wordt plotseling niet meer gekoppeld op mijn Mac, hoewel deze nog steeds zichtbaar is in Schijfhulpprogramma. Er staan belangrijke bestanden op en ik wil formatteren echt vermijden als er eerst een manier is om deze te herstellen. Ik zoek naar veilige stappen voor probleemoplossing of herstelopties die kunnen helpen zonder de schijf te wissen.
Ik had dit op mijn Mac met een externe schijf, en de eerste paar minuten waren het ergst. Je sluit hem aan, wacht op het pictogram, en er verschijnt niets. Geen volume op het bureaublad. Geen bestanden. Het voelt meteen slecht. Toch zou ik er niet vanaf minuut één van uitgaan dat de schijf dood is. Heel vaak zit het probleem tussen de schijf, de kabel en macOS.
Begin eerst met de simpele dingen, want ik sloeg dat ooit over en verspilde de helft van mijn nacht.
Fysieke controles zijn belangrijker dan mensen denken. Als je schijf is aangesloten via een USB-hub, haal hem los en sluit hem rechtstreeks op de Mac aan. Sommige hubs doen het slecht met stroomvoorziening, vooral bij oudere harde schijven met draaiende platters. Wissel ook de kabel. Wissel van poort. Ik had ooit een USB-C-kabel die er van buiten prima uitzag en alleen faalde met opslagapparaten. Telefoon laadde op, schijf werd niet aangekoppeld. Irritant.
Als de schijf aangaat, helpt dat. Een lampje, een zoem, een kleine trilling, elk van die signalen betekent dat de schijf op zijn minst stroom krijgt.
Controleer daarna Finder, want macOS verstopt dingen op manieren die ik nog steeds dom vind.
Open Finder, ga dan naar Finder > Instellingen. Op oudere macOS-versies heet dat Voorkeuren. Onder Algemeen moet je zorgen dat Externe schijven is ingeschakeld. Open daarna Navigatiekolom en zorg dat externe schijven daar ook zijn ingeschakeld. Ik heb mensen zien denken dat een schijf verdwenen was terwijl Finder simpelweg zo was ingesteld dat die niet werd getoond.
Als de Finder-instellingen goed lijken, ga dan naar Schijfhulpprogramma.
Dit is het punt waarop ik het rustiger aan zou doen. Als de bestanden op de schijf belangrijk zijn, klik dan niet willekeurig op reparatiehulpmiddelen. Ik heb mensen First Aid zien uitvoeren of de schijf te vroeg wissen en zo van een herstelbare puinhoop een nette lege schijf gemaakt. Als de schijf in Schijfhulpprogramma verschijnt maar niet wil aankoppelen, ga ik meestal eerst uit van bestandssysteembeschadiging, niet van totale hardwarestoring.
Toen de data me echt kon schelen, behandelde ik herstel als stap één, niet reparatie.
De reden is simpel. macOS wil dat het bestandssysteem er schoon genoeg uitziet om te kunnen aankoppelen. Hersteltools vertrouwen niet op dezelfde manier op het normale aankoppelproces. Ze lezen de schijf directer uit en halen vaak bestanden op, zelfs wanneer Finder je niets laat zien.
Ik had redelijke resultaten met Disk Drill bij schijven in precies deze toestand. Niet aangekoppeld, beschadigd, vreemd half zichtbaar in Schijfhulpprogramma, dat soort dingen. Een scan laat vaak de oude mappenstructuur zien, wat het makkelijker maakt om door de puinhoop te gaan. De byte-voor-byte-back-upoptie is het waard om te gebruiken als de schijf instabiel lijkt. Ik scan liever een imagebestand dan dat ik steeds opnieuw aan haperende hardware zit. Als de voorbeeldweergave laat zien dat je bestanden intact zijn, haal dan eerst de belangrijke data eruit. Reparatie komt later.
Als je bestanden al veilig zijn, of je geeft er niet om, dan zou ik de grovere oplossingen proberen.
- Open Terminal en voer sudo pkill -f fsck uit
Soms start macOS een achtergrondcontrole van de schijf na onveilig loskoppelen. Dat fsck-proces kan vastlopen en voorkomen dat de schijf wordt aangekoppeld. Ik heb een schijf direct zien verschijnen nadat ik het had beëindigd. Voelt stom, maar het werkt vaak genoeg om te onthouden.
- Reset instellingen op laag niveau als je een Intel-Mac gebruikt
Op Intel-modellen kun je NVRAM of SMC resetten. Die resets wissen bepaalde hardwaregerelateerde status en lossen soms USB-vreemdheden op. Op Apple Silicon-Macs zoals M1, M2 of M3 doet een normale herstart meestal hetzelfde soort opruimwerk.
- Formatteer de schijf opnieuw als herstel klaar is en niets anders heeft geholpen
Ga terug naar Schijfhulpprogramma. Klik op Weergave en daarna op Toon alle apparaten. Kies de fysieke schijf, niet alleen het volume eronder. Klik op Wis. Als de schijf alleen op Mac blijft, gebruik dan APFS. Als je wisselt tussen Mac en Windows, gebruik dan exFAT. Dit wist de schijf en maakt een nieuw bestandssysteem aan. Als het probleem corruptie was, maakt dit de schijf vaak weer bruikbaar. Als hij na een schone formattering nog steeds faalt, zou ik de hardware gaan verdenken.
Mijn volgorde is nu altijd hetzelfde.
Controleer voeding, kabel, poort en hub.
Controleer de zichtbaarheidsinstellingen van Finder.
Kijk in Schijfhulpprogramma.
Herstel eerst bestanden met iets als Disk Drill.
Probeer fsck te beëindigen, herstarten of resetten.
Wis pas nadat de data is afgehandeld.
Die volgorde heeft me ooit gered. De schijf leek dood, maar de bestanden stonden er nog steeds op. Als die van jou enig teken van leven geeft, zou ik het behandelen als een herstelklus vóór een reparatieklus.
Als het in Schijfhulpprogramma wordt weergegeven, zou ik diagnose van het aankoppelen proberen vóór enige reparatiepoging. Ik verschil hierin een beetje van @mikeappsreviewer over EHBO. Ik zou het niet te vroeg uitsluiten als de schijf stabiel lijkt en niet klikt.
Doe dit eerst in Terminal:
diskutil list
Zoek de externe volume-identificatie en voer dan uit:
diskutil info /dev/diskXsY
Let op File System Personality, Read-Only Media en Mount Point. Als macOS zegt dat het volume niet kan worden aangekoppeld maar de partitietabel er goed uitziet, probeer dan:
diskutil mountDisk /dev/diskX
Als alleen het volume faalt:
diskutil mount /dev/diskXsY
Als aankoppelen een fout geeft, noteer dan de exacte tekst. Fout 49153 wijst vaak op bestandssysteemproblemen. Fout 49218 verschijnt bij APFS-schade. Die details zijn belangrijk.
Selecteer daarna in Schijfhulpprogramma de bovenliggende schijf en controleer de S.M.A.R.T.-status als die wordt weergegeven. Als daar Failing staat, stop dan met ernaar schrijven. Maak eerst een kloon.
Als de schijf NTFS is, kan macOS die vaak lezen maar gaat het vaak vreemd doen na onveilig uitwerpen of Windows Fast Startup. Sluit hem aan op een Windows-pc en voer daar chkdsk uit. Mac-reparatietools doen niet veel voor NTFS.
Als je bestanden belangrijk zijn, is Disk Drill een goede volgende stap. Ik zou het gebruiken om te scannen of een byte-voor-byte-back-up te maken vóór meer tests. Veiliger, minder risico om het erger te maken.
Ook nuttig, deze stapsgewijze reparatievideo voor Mac-externe schijven loopt op een duidelijke manier door de belangrijkste oplossingen heen.
Nog iets dat mensen vaak missen. Controleer Console terwijl je de schijf aansluit. USB- of I/O-fouten daar wijzen vaak op een defecte behuizing, niet op een dode schijf. Vervang de behuizing als er een SATA-schijf in zit. Ik heb op die manier twee schijven gerepareerd, geen formattering, geen gegevensverlies.
Als het in Schijfhulpprogramma wordt weergegeven, zou ik testen of het volume kapot is of dat de bridge/behuizing het echte probleem is. Dat deel wordt in deze discussies vaak over het hoofd gezien, zelfs door @mikeappsreviewer en @nachtschatten.
Een paar dingen die ik anders zou doen:
- Open Systeeminformatie > USB en kijk of de schijf daar normaal wordt herkend. Als macOS een vreemde generieke USB-bridge ziet met ontbrekende details, kan de behuizing instabiel zijn.
- Als het een desktopachtige externe schijf is of een 2.5’ SATA-schijf in een behuizing, probeer dan een andere behuizing/dock. Ik heb meegemaakt dat dode schijven meteen werden aangekoppeld zodra het goedkope USB-SATA-bordje was vervangen. Heel gebruikelijk.
- Voer uit in Terminal:
log show --last 10m --predicate 'process == 'kernel'
sluit daarna de schijf aan en kijk naar I/O-fouten, ontkoppelingslussen of bridge-resets. - Start één keer op in Veilige modus en test daar of aankoppelen werkt. Dat kan uitsluiten dat externe rommel van derden de schijven verstoort.
- Als Schijfhulpprogramma de partitie wel toont maar niet netjes het bestandssysteem, kan
sudo gpt -r show /dev/diskXaangeven of de partitietabel zelf beschadigd is.
Ik ben het eigenlijk een beetje oneens met de sfeer van raak EHBO helemaal niet aan. Als de schijf stabiel is, niet klikt, en je al een kloon hebt gemaakt of kritieke gegevens hebt hersteld met Disk Drill, is één voorzichtige EHBO-run redelijk. Geen tien runs. Eén. Mensen vinden het geweldig om van een klein probleem een groter probleem te maken door dezelfde mislukte reparatie steeds opnieuw te proberen.
Als de schijf ooit met Windows is gebruikt, controleer dan ook of deze was versleuteld met BitLocker of vreemde machtigingen had. Macs kunnen een schijf zien in Schijfhulpprogramma terwijl Finder nog steeds geen idee lijkt te hebben. Eerder gezien, leek op corruptie, was het niet.
Als de gegevens het belangrijkst zijn, zou ik Disk Drill nog steeds bijna bovenaan zetten omdat het niet-aangekoppelde externe schijven op Mac kan scannen en vaak bestanden kan terughalen voordat je gaat gokken met reparaties.
Ook de moeite waard om te lezen: meer tips om een externe harde schijf te repareren die niet wil aankoppelen op een Mac
Als de schijf echter klikkende geluiden maakt, stop dan. Op dat punt kan elke extra minuut de situatie verergeren, en doe-het-zelf-oplossingen worden dan heel snel heel dom.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @nachtschatten, @andarilhonoturno en @mikeappsreviewer hebben behandeld, is controleren of de schijf wel wordt aangekoppeld maar door de beveiligingsregels van macOS verborgen wordt, en niet alleen of er sprake is van bestandssysteembeschadiging.
Open Terminal en voer uit:
mount
en
ls /Volumes
Soms verschijnt het volume daar zelfs wanneer Finder weigert het correct weer te geven. Als dat zo is, probeer dan eerst kritieke bestanden in Terminal te kopiëren voordat je reparaties uitvoert.
Ik zou ook vreemde permissie-/quarantainedingen controleren met:
diskutil info /dev/diskX
en kijken naar de status van Owners en Writable. Ik ben het er niet helemaal mee eens om snel over te gaan op resets of herhaalde aankoppelpogingen. Als de behuizing te weinig stroom krijgt, kan elke nieuwe poging ervoor zorgen dat de schijf opnieuw offline gaat.
Een goede test met laag risico is een andere Mac. Als het zich op twee machines hetzelfde gedraagt, zit het probleem waarschijnlijk aan de kant van de schijf. Als hij elders wel aankoppelt, kunnen de USB-stack van je Mac of login-items de oorzaak zijn.
Als de gegevens belangrijk zijn, is Disk Drill logisch vóór een agressieve reparatie.
Voordelen van Disk Drill
- goed in het scannen van niet-aangekoppelde schijven
- kan herstelbare bestanden vooraf bekijken
- een byte-voor-byte-back-up is nuttig als de schijf instabiel is
Nadelen
- diepe scans kunnen traag zijn
- de kwaliteit van herstel hangt af van hoe beschadigd het bestandssysteem is
- volledig herstel vereist meestal de betaalde versie
Mijn volgorde zou zijn: test op een andere Mac, controleer /Volumes, kopieer alles wat toegankelijk is, gebruik daarna Disk Drill en overweeg pas daarna First Aid zodra de belangrijke bestanden veilig zijn. Als de schijf tijdens het lezen de verbinding verbreekt, stop dan en vermoed hardware.