Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden verwijderd van mijn USB-stick en gebruik een Mac. Weet iemand hoe ik deze bestanden kan herstellen? Elke tip is welkom!
Dude, als je bestanden hebt verwijderd, vooral belangrijke, dan moet je echt eerst proberen ze te herstellen zonder al die overdreven hoop op dure software. Mac heeft al z’n eigen ingebouwde opties.
- Kijk eerst in de Prullenbak. Echt, zulke voor de hand liggende oplossingen worden vaak vergeten.
- Probeer Time Machine als je die gebruikt hebt. Backup… enige echte bescherming.
- Recovery tools? Ja, je kan ‘Disk Drill’ proberen. Het is een van de betere opties, maar gratis is het echt niet. Je krijgt een voorproefje van hoe je gelokte bestanden er misschien uitzien (super frustrerend). Voor- en nadelen: het werkt vaak goed en ondersteunt veel bestandstypen, MAAR betaalmuur… En langzaam als je pech hebt.
Andere opties zoals PhotoRec of TestDisk zijn gratis, maar ook niet zo gebruiksvriendelijk. Je moet zelf maar kijken welke je het minst erg vindt om te gebruiken.
Kortom, hoop dat het je lukt met de simpele oplossingen eerst. Succes, man.
Ik begrijp dat bestandenverlies behoorlijk frustrerend kan zijn. Maar ja, ik heb een iets andere aanpak die je kunt overwegen. Allereerst zou ik zeker @nachtdromer’s advies volgen en de simpele stappen proberen zoals de Prullenbak en Time Machine. Vaak is het simpelste antwoord het beste.
Maar als je daarmee niet verder komt, zou ik als eerste stap een kopie maken van je USB-stick voordat je iets anders probeert. Better safe than sorry!
Nu, qua herstelmethodes:
-
Terminal Commando’s – Heb je weleens Terminal geprobeerd? Met een beetje geluk kan je hier bestanden mee terughalen die nog niet helemaal zijn overschreven. Probeer
diskutil list
om je schijf te lokaliseren en dan metfsck
ofdd
commando’s wat magie te doen. Het vereist wel wat technische kennis, dus misschien niet voor iedereen. -
Gratis Herstelopties – Echt, verschillende gratis tools zijn er, maar let op wat je download. PhotoRec bijvoorbeeld is niet bepaald de meest gebruiksvriendelijke maar doet het werk. Zelf vond ik
EaseUS Data Recovery
ook wel een aardige als je wat ergers gewend bent dan de minimalistische lay-out van PhotoRec. -
Betaalde Opties – Als je echt wanhopig bent (wat helaas bij dataverlies snel gebeurt) dan is een tool zoals
Disk Drill
een sterke optie. Ja, je moet betalen voor de volledige versie, maar je kan wel een preview van je herstelbare bestanden krijgen. Je kunt het hier downloaden: Download Disk Drill.
Een alternatief – en misschien minder bekende – tool is Stellar Data Recovery
. Voordelen? Het heeft wat snellere scanopties in mijn ervaring, en je kunt betalen per herstel zodat je niet meteen een jaarabonnement moet afnemen.
Als laatste, probeer in de toekomst om een cloud-backup te draaien voor echt belangrijke bestanden. iCloud, Google Drive, en zelfs Dropbox kunnen je veel hoofdpijn besparen.
Oh, en nog een ding: vermijd om ondertussen iets nieuws op die USB-stick te zetten, omdat dat de kans op succesvol herstel kan verminderen!
Waar het op neerkomt: probeer wat @nachtdromer adviseerde, maar wees bereid om ook diepere opties te verkennen. Succes ermee!
Als je per ongeluk belangrijke bestanden hebt verwijderd van je USB-stick, zijn er een paar extra stappen die je kunt overwegen naast wat @boswandelaar en @nachtdromer al hebben genoemd.
Eén ding dat nog niet is genoemd, maar soms verrassend goed werkt, is het gebruik van verborgen bestanden weergeven functie in Finder. Soms zijn bestanden niet echt verwijderd, maar gewoon onzichtbaar gemaakt door het systeem. Om dit te proberen:
- Open Finder.
- Ga naar de map die je wilt doorzoeken op je USB-stick.
- Druk op de toetsen Cmd + Shift + . (punt). Dit zal verborgen bestanden zichtbaar maken.
Als je daar niets vindt, kun je verder met meer technische oplossingen:
Disk Image van je USB-stick maken
Dit is iets wat vaak over het hoofd wordt gezien, maar enorm belangrijk is. Maak eerst een disk image van je USB-stick zodat je altijd terug kunt naar de originele staat zonder verdere data te verliezen. Dit kun je doen met de ‘Disk Utility’ van macOS:
- Open Disk Utility (te vinden via Spotlight of in Applications > Utilities).
- Selecteer je USB-stick in de linker kolom.
- Klik op ‘Bestand’ in de menubalk, kies ‘Nieuwe afbeelding’ en dan ‘Afbeelding van [je drive]’ maken.
- Kies een veilige locatie op je Mac om het disk image op te slaan en selecteer ‘Geen compressie’ voor een exacte kopie.
Geavanceerde Terminal Commando’s
Het gebruik van Terminal kan je inderdaad toegang geven tot verborgen of half-verwijderde bestanden. Hier zijn enkele commando’s die je kunt proberen:
diskutil list
om je schijf te identificeren.sudo fsck_hfs -r /dev/diskXsY
(vervang X en Y door de juiste nummers van je USB-stick). Dit commando herstelt HFS+ schijven.- Als je schijf een andere indeling heeft, bijvoorbeeld FAT32 of exFAT, kun je
fsck_msdos /dev/diskXsY
gebruiken.
Alternatieve Data Herstel Programma’s
Verder zijn er andere gratis tools die het proberen waard zijn. @boswandelaar noemde PhotoRec en TestDisk. Een andere die nuttig kan zijn is M3 Data Recovery Free Version. Deze is gebruiksvriendelijker en biedt een vrij redelijke gratis hersteloptie:
- Download en installeer M3 Data Recovery.
- Start het programma en selecteer je USB-stick.
- Scan je drive en bekijk de lijst van herstelbare bestanden. De gratis versie zou je al een eind op weg moeten helpen.
Betaalde Opties
Mocht het allemaal niet werken, dan kun je inderdaad overwegen om te investeren in betaalde opties zoals Disk Drill
. Zoals eerder gezegd, de trial versie laat je zien welke bestanden je kunt herstellen voordat je betaalt:
- Download Disk Drill via hun officiële site: Disk Drill Data Recovery Software.
- Installeer en start Disk Drill.
- Selecteer je USB-stick en laat de software scannen naar verwijderde bestanden.
- Als je tevreden bent met de resultaten, kun je beslissen of je de volledige versie wilt kopen.
Cloud Backups
Als laatste, echt waar, overweeg een cloud backup voor je belangrijkere bestanden. iCloud Drive, Google Drive en Dropbox bieden allemaal automatische backup-opties die je kunt instellen zodat je nooit meer in deze situatie terechtkomt.
Nog een tip: gedurende dit proces is het echt belangrijk om absoluut GEEN nieuwe data op die USB-stick te zetten. Elke nieuwe schrijfbeweging kan de kans verkleinen om je bestanden te herstellen.
Veel succes! Hopelijk kun je met deze extra tips precies terugvinden wat je kwijt bent!