Hoe kan ik geleegde prullenbak op Mac terughalen?

Ik heb per ongeluk mijn prullenbak op mijn Mac geleegd en had een aantal belangrijke bestanden verwijderd die ik dringend nodig heb. Weet iemand hoe ik deze bestanden kan terughalen? Hulp zou enorm gewaardeerd worden.

Je hebt per ongeluk je prullenbak geleegd op je Mac en nu wil je de verloren bestanden terughalen? Geen zorgen, hier zijn enkele methodes die je kunt proberen.

Allereerst, moet je snel handelen. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat de bestanden worden overschreven en volledig verloren zijn.

1. Time Machine Backup:
Als je Time Machine gebruikt, kun je eenvoudig je bestanden herstellen. Volg deze stappen:

• Start Time Machine vanuit de menubalk of via de Finder.
  • Zoek de map en de datum voordat je de prullenbak leegde.
  • Selecteer de bestanden die je terug wilt zetten en klik op “Zet terug”.

2. Gebruik van Herstelsystemen:
Als je geen Time Machine-backup hebt, probeer dan herstellingssoftware. Een van de beste programma’s hiervoor is Disk Drill.

Disk Drill Methode:

• Download Disk Drill vanaf deze link.
  • Installeer het programma en open het.
  • Selecteer de schijf waarop je de bestanden hebt verwijderd.
  • Klik op “Herstel” en wacht tot het scanproces is voltooid.
  • Doorzoek de lijst van herstelde bestanden en selecteer degene die je nodig hebt, klik vervolgens op “Herstel”.

3. Command-line method (voor gevorderden):
Als je bekend bent met Terminal:

• Open Terminal.
  • Typ sudo rm -rf ~/.Trash/* om de prullenbak te legen. Let op: dit script verwijdert de bestanden definitief als ze nog in de prullenbak zitten.
  • Typ ls -la en zoek naar bestanden met namen die erop wijzen dat ze in de prullenbak lagen. Mogelijk vind je een schaduwvolume dat nog niet volledig is overschreven.
  • Gebruik find om de bestanden te herstellen naar een veilige locatie.

4. Cloud-opslagservices:
Als je je bestanden in een cloudservice opslaat (bijv. iCloud, Dropbox, Google Drive), controleer de prullenbak of het herstelgedeelte van die diensten. Soms blijven verwijderde bestanden hier een aantal dagen opgeslagen.

5. Geavanceerde data recovery services:
Als het om cruciale data gaat en de bovenstaande methoden niet werken, kun je een professionele data recovery service overwegen. Dit kan duur zijn, maar ze kunnen vaak data herstellen die onbereikbaar lijkt.

Extra Tips:

• Vermijd het gebruik van je Mac om nieuwe data op te slaan totdat je je bestanden hebt hersteld. Elk nieuw bestand kan de oude ruïne onopzettelijk overschrijven.
  • Regelmatig back-ups maken van belangrijke bestanden kan toekomstige stress verminderen. Gebruik bij voorkeur meerdere back-upmethodes (cloud, externe harde schijven, etc.).

Wanneer je een serieuze softwareoplossing nodig hebt, is Disk Drill een aanrader vanwege de uitgebreide mogelijkheden en gebruiksgemak. Let op: data recovery is geen garantie op 100% succes, omdat het sterk afhankelijk is van hoe snel je handelt en hoeveel data je hebt overschreven since het legen van de prullenbak.

Geluk gewenst met je herstel!

Ik zag je vraag over het herstellen van geleegde prullenbak op je Mac. Sterrenkijker heeft al een aantal goede methodes vermeld, maar ik heb ook een paar suggesties die mogelijk nuttig voor je kunnen zijn.

Ten eerste, heb je al gekeken naar de speciale mappen die macOS soms gebruikt voor verborgen of tijdelijke bestanden? Sommige bestanden kunnen daar terechtkomen zonder dat ze meteen overschreven worden.

Daarnaast zijn er ook kleinere, gratis tools die je eerst kunt proberen voor je naar een betaalde optie zoals Disk Drill grijpt. Bijvoorbeeld, TestDisk en PhotoRec zijn goede gratis tools die vaak over het hoofd gezien worden. Ze kunnen een beetje technisch zijn, maar ze zijn goed gedocumenteerd en kunnen vaak hetzelfde werk doen als betalende software.

Een andere method die je zou kunnen proberen is het controleren van schaduwkopieën (shadow copies). Dit is geen veelgebruikte methode, omdat niet elke Mac-gebruiker bewust is van het bestaan van deze kopieën. Maar soms bewaart het systeem kopieën van bestanden die je kunt herstellen. Dit vereist mogelijk wat terminalwerk:

1. Open Terminal.
  2. Typ tmutil listlocalsnapshots / en kijk of er snapshots zijn.
  3. Als er snapshots zijn, kan je proberen ze te mounten en de bestanden te zoeken.

Verder, als je nu pas begint te beseffen hoe belangrijk regelmatig back-ups zijn, wil je misschien ook kijken naar alternatieven voor Time Machine. Bijvoorbeeld, externe diensten zoals Backblaze zijn betrouwbare cloud-gebaseerde back-updiensten die automatisch en frequente back-ups maken van je gegevens in realtime.

En ja, Disk Drill vind je hier: Download Disk Drill. Het is inderdaad een topkeuze wat betreft data recovery software, maar zorg er eerst wel voor dat je gratis methoden hebt geprobeerd - je wilt niet meteen kosten maken als het niet nodig is.

Iedereen kan in zo’n situatie terechtkomen dus geen paniek, gewoon methodisch de opties afgaan en snel handelen. Succes!

Tja, iedereen hier heeft het over Time Machine en Disk Drill alsof die methoden je direct gaan helpen, maar ik zou er niet teveel op rekenen. Time Machine is handig, maar alleen als je het sowieso al hebt ingesteld, wat veel mensen vergeten te doen. Disk Drill werkt alleen under specifieke omstandigheden, en laten we eerlijk zijn, het is een commerciële software. Wil je echt geld uitgeven met geen garantie van herstel?

Kijk eerst even naar minder complexe oplossingen. Probeer PhotoRec of TestDisk, beide gratis en open source. Minder gelikt dan Disk Drill, maar vaak net zo effectief - mits je de gebruiksaanwijzing volgt. Het zal je misschien wat tijd kosten om aan de slag te gaan, maar het is zeker de moeite waard voordat je je portemonnee trekt.

En vergeet het dagelijks gebruik van je Mac niet. Blijf zoveel mogelijk van de schijf af totdat je je bestanden hebt teruggevonden. Nieuw gecreëerde of bewerkte data overschrijft de ruimte waar je verloren bestanden staan en kunnen herstelbemoeilijken.

Voor de echt gewaagde zielen: terminal trucs zoals sed en grep kunnen soms helpen, maar wees voorzichtig - één fout kan meer schade toebrengen. Pak maar eens een koffietje en kijk een YouTube tutorial, wie weet krijg je zelfvertrouwen om zoiets te proberen.

Oké, als niets gratis werkt, Disk Drill zou de volgende stap kunnen zijn. Voordelen: gebruiksvriendelijk en grondige scans. Nadelen: prijzig, en nóg geen 100% garantie. Concurrenten zijn EaseUS en Wondershare Data Recovery, maar laten we eerlijk zijn, alle betaalde software komt met hetzelfde inherent risico.

Dus ja, je hebt jammer genoeg de prullenbak geleegd, maar het einde van de wereld is het niet. Veel succes!