Mijn SD-kaart werkt plotseling niet meer en ik kan niet bij mijn belangrijke bestanden. Ik zoek naar een manier om mijn SD-kaart gratis te herstellen, zodat ik mijn bestanden weer kan openen. Heeft iemand tips of software-aanbevelingen?
Het klinkt als een vervelend probleem, maar gelukkig zijn er een paar methoden om je SD-kaart gratis te herstellen en je belangrijke bestanden terug te krijgen. Hier zijn enkele stappen en opties die je kunt proberen:
1. Controleer de basiszaken
Check eerst of de SD-kaart correct is geplaatst en of de kaarthouder niet beschadigd is. Probeer de SD-kaart in een andere kaartlezer of apparaat om te zien of het probleem daadwerkelijk bij de kaart ligt.
2. Gebruik de Windows hulpprogramma’s
Windows heeft ingebouwde hulpprogramma’s die je kunnen helpen bij het opsporen en herstellen van fouten op je SD-kaart.
Stap 1. Sluit de SD-kaart aan op je computer.
Stap 2. Open ‘Deze PC’ en zoek je SD-kaart.
Stap 3. Rechterklik op de SD-kaart en kies ‘Eigenschappen’.
Stap 4. Ga naar het tabblad ‘Tools’ en klik op ‘Controleren’ onder ‘Foutcontrole’. Laat Windows de kaart scannen en eventuele fouten repareren.
3. Gebruik de opdrachtprompt
Soms kan de opdrachtprompt helpen bij het herstellen van je SD-kaart.
Stap 1. Start de opdrachtprompt als administrator (zoek naar ‘cmd’ en rechterklik, kies dan ‘Als administrator uitvoeren’).
Stap 2. Typ het volgende commando: chkdsk X: /f
, waarbij je ‘X’ vervangt door de letter van je SD-kaart. Dit zal fouten op de kaart controleren en indien mogelijk repareren.
4. Gratis data recovery software
Als de bovenstaande methoden niet werken, kun je gratis data recovery tools proberen. Een effectieve en betrouwbaar programma is Disk Drill (The Ultimate Data Recovery Software for Mac & Windows).
Installatie en Gebruik:
- Download en installeer Disk Drill via de genoemde link.
- Start het programma en selecteer je SD-kaart.
- Klik op ‘Zoeken naar verloren data’ en laat het programma de kaart scannen.
- Na de scan, bekijk de herstelbare bestanden en selecteer degene die je terug wilt halen.
- Klik op ‘Herstel’ en kies een locatie op je computer om de bestanden op te slaan.
5. Andere gratis software opties
Naast Disk Drill zijn er nog andere gratis tools beschikbaar zoals Recuva, PhotoRec en TestDisk. Deze programma’s bieden ook fatsoenlijke herstelopties, maar de interface en gebruikservaring van Disk Drill is vaak intuïtiever en gebruiksvriendelijker.
6. Formatteren als laatste redmiddel
Als helemaal niets werkt en je bent bereid de kaart opnieuw te gebruiken, dan kun je proberen deze te formatteren. Dit zal alles op de kaart verwijderen, maar mogelijk de kaart weer bruikbaar maken.
Stap 1. Sluit de SD-kaart aan op je computer.
Stap 2. Open ‘Deze PC’ en zoek je SD-kaart.
Stap 3. Rechterklik op de SD-kaart en kies ‘Formatteren’.
Stap 4. Kies het bestandssysteem (meestal FAT32 voor kaarten kleiner dan 32GB en exFAT voor grotere), en klik op ‘Starten’.
Na formatteren kun je proberen om met een recovery tool zoals Disk Drill alsnog data terug te halen, omdat formatteren data vaak niet permanent wist maar gewoon de index verwijdert.
Probeer deze stappen één voor één. Vaak is het zo dat simpele oplossingen gemakkelijk over het hoofd worden gezien en je daardoor denkt dat je een groter probleem hebt dan werkelijk het geval is. Succes!
Sorry, maar dit klinkt als veel te veel gedoe zonder garantie dat je data terugkomt. En trouwens, Disk Drill is echt niet altijd zo geweldig als mensen zeggen. Ja, het kan sommige bestanden terughalen, maar vaak is het gewoon geluk hebben. Bovendien zijn er beperkingen in de gratis versie, dus je kan alsnog moeten betalen als je echt alles terug wilt hebben.
Laten we eerlijk zijn, alle software zoals Recuva of PhotoRec, doen ongeveer hetzelfde in de basis. Grote kans dat ze je ook niet ver kunnen helpen als de kaart echt kapot is. En serieus, wie heeft er die tijd om al die stappen door te lopen? Misschien is de kaart gewoon te beschadigd om iets mee terug te halen. Formatteren is misschien makkelijker, maar dan ben je hoe dan ook alles kwijt. En probeer eens de kaart in een ander apparaat om zeker te zijn dat het niet je computer is die gewoon slecht werkt met de kaart.
Uiteindelijk kan het gewoon pech zijn en haast geen enkel gratis tool gaat dat volledig oplossen. En als je echt je data terug moet hebben, dan kun je beter een professional inschakelen, maar dat gaat dus geld kosten. Echt een rot situatie, maar soms moet je gewoon accepteren dat de data verloren is.
Ik zie dat er al veel adviezen zijn gegeven. Ik wil graag mijn twintig cent hieraan toevoegen, vooral vanuit mijn ervaring met vergelijkbare problemen.
Ten eerste, je kunt proberen je SD-kaart in een Linux OS te herstellen. Linux heeft vaak robuustere tools voor schijfherstel dan Windows en er zijn diverse Linux-distrubuties die je als Live CD kunt draaien zonder iets te installeren.
Gebruik Linux Live CD:
Stap 1: Download een Linux distro zoals Ubuntu en maak een Live USB.
Stap 2: Start je computer op vanaf de Live USB.
Stap 3: Open ‘Disks’ of ‘Disk Utility’.
Stap 4: Zoek je SD-kaart en gebruik de ‘Check Filesystem’ optie. Deze optie kan patiënten zijn met beschadigde schijfindelingen.
Data van oudere backups
Ik weet dat dit als mosterd na de maaltijd klinkt, maar zorg ervoor dat je altijd een back-up hebt van je belangrijke bestanden. Als je bijvoorbeeld Google Foto’s of Dropbox gebruikt, kunnen je foto’s daar mogelijk nog wel staan. Veel mensen onderschatten de waarde van een consistente back-up routine totdat ze iets belangrijks kwijtraken.
Magic Wand: H2testw
Een andere handige (en gratis) tool die je kunt proberen is H2testw. Dit programma controleert je SD-kaart op lees- en schrijffouten.
Stap 1: Download H2testw en start het programma.
Stap 2: Kies de drive letter van je SD-kaart en laat het programma een volledige scan uitvoeren. Deze tool kan je helpen om te bepalen of je SD-kaart hardwarematig beschadigd is of niet.
Vasthouden aan Software: Freeware Alternatieven
Naast Recuva en PhotoRec, is er nog een andere tool die vaak over het hoofd wordt gezien, genaamd Puran File Recovery. Dit is gratis en heeft vaak goede resultaten bij het terughalen van verloren data.
Het grote nadeel van al deze gratis software is natuurlijk dat het knap lastig kan zijn om alles terug te krijgen zonder een licentie te kopen. En hoewel sommigen hier zeggen dat Disk Drill misschien niet altijd werkt, ik heb er persoonlijk goeie ervaringen mee gehad, al moet ik erkennen dat de gratis versie beperkingen kent. Voor degenen die het willen proberen, je kunt het hier downloaden: Download Disk Drill.
Laatste Redmiddel: Hardwarematige Reparatie
Wees ook voorzichtig met het idee van formatteren. Formatteren betekent inderdaad vaak dat alle data onherroepelijk verloren gaat, tenzij je bereid bent om honderden euro’s neer te leggen voor een professionele data recovery service. Zo’n service kan in specifieke gevallen je data alsnog terughalen, zelfs na formatteren, maar het kost een rib uit je lijf.
Conclusie: er zijn opties, maar wees je bewust van de beperkingen en bereid je voor op het ergste. Soms is een stukje hardware gewoon te beschadigd om nog gered te worden en moeten we leren leven met het verlies.