Ik wil rechtstreeks vanuit Verkenner in Windows toegang krijgen tot meerdere Google Drive-accounts, maar ik weet niet hoe ik er meer dan één tegelijk kan verbinden. Ik heb Google Drive voor Desktop geprobeerd, maar slechts één account wordt weergegeven. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of er een manier is om meerdere accounts toe te voegen zodat ze allemaal in Verkenner verschijnen.
Meerdere Google Drive-accounts in Windows Verkenner: zo doe ik het in het echt
Word je ook gek van steeds wisselen van browser, in- en uitloggen, alleen maar om dat ene document te vinden dat in een willekeurig Google Drive-account verstopt zit? Zelfde hier. Dit is de simpele manier waarop ik meerdere Google Drives in Windows Verkenner zichtbaar heb gekregen, zonder magie.
Mijn stap-voor-stap-chaosmethode voor meerdere accounts
Eerst: haal de Google Drive-app voor desktop binnen. Doorloop gewoon de standaard installatie. Zo ging het bij mij:
- App opgestart en mijn primaire Google-account toegevoegd.
- Een piepklein Google Drive-icoontje gespot naast de systeemtijd (daar bij wifi, batterij, enz.).
- Daarop geklikt, mijn profielfoto geopend en jawel: daar stond “Nog een account toevoegen”.
Opeens kon ik vanuit Verkenner tussen twee Google Drives schakelen. Lekker. Maar toen kwam het volgende probleem: Google zegt “vier is genoeg”, oftewel je zit vast aan maximaal vier accounts op deze manier.
Als vier niet genoeg is: CloudMounter was voor mij de redding
Ik ben dus iemand die vijf of meer Drives nodig heeft. Misschien jij ook, omdat je familie beheert, klussen doet als freelancer of gewoon graag alles bewaart. Toen kwam CloudMounter in beeld – geen reclame, gewoon wat voor mij werkte na tips in andere forums.
Dit ding is eigenlijk een brug die al je cloudspul – Google Drive, Dropbox, enz. – in Verkenner hangt alsof het extra schijven zijn. Het mooie: geen belachelijke limiet op accounts, en bestanden worden direct vanuit de cloud geopend/bewerkt, zonder dat ze eerst gedownload worden (tenzij jij dat zelf doet).
Beveiliging? Ik heb het nageplozen, en volgens de makers worden je inloggegevens lokaal in Windows Credential Manager opgeslagen, versleuteld. Er gaat niets naar derden.
TL;DR-installatiegids (voor scanners en lijstfans):
- Installeer CloudMounter op je pc.
- Start het programma.
- Klik in het connect-menu op “Google Drive”.
- Kies het account dat je wilt koppelen.
- Druk op “Mount”.
- Klaar – je Drive verschijnt in Verkenner als een virtuele schijf.
Screenshots zien? Zo ziet het eruit in de praktijk:
Extra weetjes
- Google Drive-app: Maximaal 4 accounts, maar wel stabiel.
- CloudMounter: Zoveel Google Drives als jij aankunt (ik stopte zelf bij 11).
- Bestanden direct in Verkenner benaderbaar – geen tabbladen-jongleren meer in de browser.
- Alle verbindingen versleuteld, geen meekijkers; inloggegevens via Windows geregeld.
Als je alleen wat gigabytes wilt schuiven tussen privé en werk, is Google’s eigen app waarschijnlijk genoeg. Ben je een multi-account-maximalist (of digitale verzamelaar), dan is CloudMounter eerlijk gezegd een gamechanger.
Heb je een nog gekkere setup? Gooi je methode in de reacties. Dit zou in 2024 niet zo lastig hoeven zijn, maar toch zitten we hier.
De limiet van Google Drive voor Desktop zit mij ook dwars — het is bizar dat we in 2024 NOG STEEDS niet meer dan vier accounts native kunnen gebruiken. Alsof Google‑ontwikkelaars zelf maar twee e‑mails hebben en klaar zijn. In mijn geval was die limiet ook een dealbreaker en zelfs met de “vier is een feestje”-workaround van @mikeappsreviewer is het voor veel mensen gewoon niet genoeg.
CloudMounter is eerlijk gezegd een van de betere opties als je 5+ Drives moet jongleren, zoals de helft van mijn collega’s die geen enkel wachtwoord kan onthouden. Maar het is niet altijd rozengeur en maneschijn: soms doen die virtuele schijven er even over om te verversen en ik krijg af en toe verbindingshaperingen wanneer de laptop uit slaapstand komt. Klein spul, maar wel het vermelden waard. Er zijn ook alternatieven zoals RaiDrive en Mountain Duck—voor de onderzoeksnerds onder ons. Elk daarvan heeft z’n leercurve, en sommige rekenen extra voor meerdere drives of extra protocollen.
Een iets onhandige maar GRATIS methode—als je wat browser‑werk niet erg vindt—is simpelweg “Toevoegen aan Mijn Drive”-snelkoppelingen tussen accounts gebruiken en die vervolgens synchroniseren. Maar dat is een beetje alsof je je bumper met tape vastzet: het werkt in noodgevallen, maar je kunt er later spijt van krijgen.
Mijn recept voor zo min mogelijk gedoe:
- Heb je maar twee Drives nodig, dan is Google’s desktop‑app prima — klik bij je klok op het pictogram, voeg het tweede account toe en je ziet beide in Verkenner.
- Voor meer Drives is CloudMounter je beste keuze. Kleine jaarlijkse vergoeding, maar geen enkel Google‑tab‑geswitch, en het mount elk account als een nette stationsletter—lekker rustig.
- Heb je vooral snelle toegang nodig in plaats van diepe synchronisatie, dan werkt alleen in de browser drives koppelen voor grote downloads ook, maar dan mis je het native Verkenner‑gevoel.
Eerlijke mening: CloudMounter is degelijk, maar niet magisch. De desktopintegratie is net niet zo soepel als native Google Drive, maar het wint puur door het aantal accounts. De proefversie is de moeite waard om te kijken of het bij jouw chaos past.
Zij‑rant: Kunnen we met z’n allen bij Google blijven zeuren tot we gewoon, zeg, 10 accounts native kunnen toevoegen?
Was het maar zo makkelijk als roepen “Oké Google, geef me zes drives in Verkenner!” maar nee—Google klampt zich nog steeds vast aan dat “vier is genoeg”-idee. Ik zag wat @mikeappsreviewer en @viajantedoceu schreven, en klopt, de officiële app stopt bij vier. Dus als je pas twee accounts hebt en er ontbreekt één, check dan of je echt op het Drive-pictogram in het systeemvak hebt geklikt, op je avatar hebt gedrukt en “Nog een account toevoegen” hebt aangetikt. Hoe vreemd het ook klinkt: soms moet je Google Drive even opnieuw starten of een korte uitlog-/inlogronde doen voordat die tweede account in Verkenner verschijnt.
Dan nu de kernbomoptie voor 5+ accounts. CloudMounter is wat iedereen blijft aanraden, en eerlijk gezegd, het is best een degelijk beest voor het jongleren met schijven in Windows Verkenner. Gooi je logins erin en voilà, schijven in overvloed. Ik ga niet doen alsof het foutloos is—soms lopen virtuele schijven achter of moet je ze opnieuw koppelen. Maar vergeleken met andere opties (ik kijk naar jullie, haperende RaiDrive-pop-ups en de sluipende kosten van Mountain Duck) doet het de Verkenner-toegangstaak met minder pijn—ook al is de integratie net iets minder naadloos dan die van Google’s eigen app.
Maar even een waarschuwing: CloudMounter kost na de proefperiode wat geld. Als dat je stoort, kun je nog ouderwetse trucs proberen zoals “Toevoegen aan Mijn Drive”-snelkoppelingen tussen accounts, maar dat is eerlijk gezegd hooguit lapwerk en je verliest volledige Verkenner-integratie. Ik ben het niet echt eens met het kamp “gebruik gewoon snelkoppelingen en sync, komt goed”—als je die native Verkenner-ervaring met meer dan vier accounts wilt, moet je ervoor betalen. Welkom in tech anno 2024, waar iets basaals als grootschalige multi-account-cloudtoegang nog steeds een betaalde bijzaak is.
TL;DR:
- Voeg een tweede/vierde account toe in Google Drive via het systeemvakmenu, maar…vier is de limiet.
- Meer nodig? CloudMounter is beter dan de hel van eindeloze browsertabs. Niet perfect, kost geld, maar werkt.
- Snelkoppeling-trucs en RaiDrive bestaan, maar zijn rommelig—YMMV.
Eerlijk, als iemand ooit een gratis oplossing vindt die geen browser-Frankenstein vereist, eet ik mijn sok op. Google, schiet eens op.