Hoe kan ik mijn externe harde schijf gratis herstellen?

Mijn externe harde schijf werkt niet meer. Hij wordt niet meer herkend door mijn computer en ik kan niet bij mijn bestanden. Is er een gratis manier om dit te verhelpen? Ik heb geen back-up en de gegevens zijn erg belangrijk.

Een externe harde schijf die niet meer herkend wordt door je computer kan natuurlijk behoorlijk frustrerend zijn. Ik deel graag wat tips en oplossingen die je kunt proberen om je schijf weer aan de praat te krijgen, en hopelijk krijg je toegang tot je waardevolle gegevens.

1. Controleer de basisverbindingen:

• Sluit je externe harde schijf opnieuw aan op je computer. Gebruik indien mogelijk een andere USB-poort.
    • Probeer een andere kabel om zeker te weten dat de kabel niet defect is.
    • Sluit de schijf aan op een andere computer om te controleren of deze daar wel wordt herkend. Als hij daar wel werkt, weet je dat het probleem bij je computer ligt.
  2. Apparaatbeheer:

• Ga naar ‘Apparaatbeheer’ door met de rechtermuisknop op het Startmenu te klikken (bij Windowssystemen).
    • Zoek naar ‘Schijfstations’ en kijk of je externe schijf daar staat.
    • Als je de schijf ziet met een waarschuwingssymbool, kan het drivergerelateerd zijn. Probeer de driver bij te werken middels de rechtermuisknop op het apparaat en ‘Stuurprogramma bijwerken’ te kiezen.
  3. Schijfbeheer (voor Windows-gebruikers):

• Ga naar Schijfbeheer (het makkelijkst te bereiken via het zoeken naar “schijfbeheer” in het Startmenu).
    • Kijk of je je externe schijf hier ziet staan. Mogelijk moet je deze een nieuwe stationsletter toewijzen door er met de rechtermuisknop op te klikken en “Stationsletter en paden wijzigen…” te kiezen.
  4. Systeemhulpmiddelen (controle op fouten):

• Open ‘Deze PC’ of ‘Computer’.
    • Rechtermuisklik op je externe harde schijf (als die zichtbaar is) en kies ‘Eigenschappen’.
    • Ga naar het tabblad ‘Tools’ en klik op ‘Controleren’ onder de optie ‘Foutcontrole’.
  5. Gebruik van herstelsoftware:

• Als je schijf wel herkend wordt maar je geen toegang tot de bestanden hebt, kun je proberen herstelsoftware te gebruiken. Er is goede gratis software beschikbaar, bijvoorbeeld ‘Disk Drill’. Je kunt een versie downloaden van deze site.

Hoe gebruik je ‘Disk Drill’:

• Download en installeer Disk Drill.
  • Start het programma en selecteer de externe harde schijf die je wilt herstellen.
  • Klik op ‘Herstel’ en volg de aanwijzingen om je bestanden te herstellen.

Disk Drill is vrij gebruiksvriendelijk en biedt een gratis optie om tot een bepaalde hoeveelheid data te herstellen, wat zeker handig kan zijn als je geen back-up hebt.

1. CMD-opdrachten (geavanceerd):

• Open de opdrachtprompt (cmd) als administrator (zoek in startmenu, klik met rechtermuisknop en selecteer ‘Als administrator uitvoeren’).
    • Typ: diskpart, druk op Enter.
    • Typ: list disk, druk op Enter en identificeer je externe schijf.
    • Typ: select disk X (waar X je schijfnummer is), druk op Enter.
    • Typ: clean (pas op: dit verwijdert alles van de schijf!), druk op Enter.
    • Typ: create partition primary, druk op Enter.
    • Typ: format fs=ntfs, druk op Enter om opnieuw te formatteren.

Let op: Cmd-opdrachten kunnen gevaarlijk zijn met gegevensverlies als gevolg, vooral als je de processen niet kent. Wees voorzichtig en probeer dit alleen als je weet wat je doet. Beter om eerst de eerder genoemde methoden te proberen.

2. Hardwareproblemen:

• Als geen van bovenstaande methoden werkt, kan er helaas een hardwarefout zijn zoals een kapot bordje of een defecte schijf. Je kunt proberen de behuizing open te maken om te kijken of er fysieke schade is, hoewel dit aangeraden wordt door mensen met wat ervaring in hardware.

Als je geen ervaring hebt of als het belangrijk is dat de data hersteld wordt, overweeg dan professionele hulp in te schakelen. Er zijn veel professionele data recovery services, hoewel deze prijziger zijn.

Laten we hopen dat een van deze methoden je helpt om weer toegang te krijgen tot je gegevens!

Sorry hoor, maar veel van die tips van @sterrenkijker lijken me nogal basic en zonder garantie dat ze werken. Zeker dat hele verhaal over CMD-opdrachten - dat kan niet voor iedereen werken en kan zelfs je schijf verder beschadigen als je niet precies weet wat je doet.

Ja, je kan inderdaad proberen andere USB-poorten en kabels te gebruiken, maar dat lost het probleem zelden op als je externe harde schijf echt kapot is. Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar als je erachter komt dat je drivers up-to-date zijn en je schijf nog steeds niet zichtbaar is in schijfbeheer, heb je niets aan die standaardproblemen.

Wat betreft herstelsoftware zoals Disk Drill - het kan handig zijn, maar vergeet de beperkingen niet. De gratis versie laat je maar een beperkte hoeveelheid data herstellen, en het kan ook traag zijn afhankelijk van de staat van je harde schijf. Dat gezegd hebbende, het is wel een goede eerste stap als je schijf gezien kan worden door het systeem, maar let op:

• Pros Disk Drill: Gebruiksvriendelijk, gratis tot een bepaald limiet, herstelt veel bestandstypen.
  • Cons Disk Drill: Beperkte gratis dataherstel, kan foutgevoelig zijn en werkt niet altijd bij hardwarefouten.

Je kunt naast Disk Drill ook eens kijken naar alternatieve freeware zoals Recuva of TestDisk. Die zijn soms minder gebruiksvriendelijk maar bieden misschien andere mogelijkheden.

Maar eerlijk gezegd, gezien het belang van je data, zou je echt moeten overwegen om niet meer op DIY-methoden te vertrouwen en direct naar een professionele datarecovery service te gaan. Ja, het kost een boel geld, maar dat is beter dan het risico lopen alles kwijt te raken door amateuristisch gerommel. Play it safe als het om belangrijke gegevens gaat!

Een probleem met een externe harde schijf kan echt hoofdpijn veroorzaken. Ik begrijp je frustratie.

Wat betreft de CMD-opdrachten waar eerder over gesproken werd, zou ik heel voorzichtig zijn. Dit kan fout gaan als je niet precies weet wat je doet. Het risico om data permanent te verliezen is groot. Mijn advies: alleen proberen als je echt weet wat je doet of een back-up hebt (maar dat heb je niet :sweat_smile:).

Een andere benadering is het proberen van chkdsk via CMD. Dit is wat veiliger:

1. Open CMD als administrator.
  2. Typ: chkdsk X: /f (waarbij X de letter van je externe schijf is).

Dit kan fouten corrigeren zonder je gegevens te wissen. Maar nogmaals: voorzichtig zijn.

Als je hardware-problemen vermoedt en niet houdt van het idee om de schijf zelf open te maken, denk dan aan een externe schijfbehuizing. Soms is het probleem gewoon de behuizing en niet de schijf zelf. Je kunt er eentje kopen en je harde schijf daarin plaatsen. Twee vliegen in één klap: je ontdekt of de schijf het nog doet en je hebt een nieuwe behuizing.

Van de gratis software opties is Disk Drill inderdaad een goede keuze. Zoals @sterrenkijker al zei, de gratis versie is redelijk beperkt, maar voor beperkte noodherstel kan het wel nuttig zijn. Download Disk Drill van deze site.

Echter, vergeet ook niet:

• Recuva: Gebruiksvriendelijk en gratis, maar mogelijk minder succesvol bij zware corruptie.
  • TestDisk: Dit is voor de geavanceerdere gebruikers. Meer ingewikkeld, maar ook gratis en krachtig.

Nog een ding: als je schijf vreemde geluiden maakt zoals klikken, dan is dat een sterk teken van een hardwarefout. In dat geval, absoluut niet verder zelf experimenteren. Je moet dan echt overwegen om een professionele datarecovery service te raadplegen.

En ja, het aloude advies om regelmatig back-ups te maken klinkt nu misschien een beetje als mosterd na de maaltijd, maar straks beter voorbereid het schijfgedoe voorkomen! :four_leaf_clover: