Hoe kan ik mijn sd kaart herstellen?

Mijn SD kaart is plotseling gestopt met werken en wordt niet meer herkend door mijn computer. Staan er belangrijke foto’s en documenten op die ik niet wil verliezen. Iemand tips om hem te repareren?

Geloof me, SD-kaart herstelsoftware is meestal geld- en tijdverspilling. Fabrikanten beweren vaak dat hun software wonderen kan verrichten, maar in werkelijkheid werkt het zelden zoals beloofd. Omdat je belangrijke foto’s en documenten hebt, zou je kunnen proberen “Disk Drill”. Het heeft een aantal positieve recensies, en sommige mensen zeggen dat het hen gered heeft. Maar eerlijk gezegd, de helft van de tijd detecteert het niet eens de beschadigde kaart of het kan alleen wat corrupte bestanden terughalen. Grootste voordeel is dat het een gratis probeerversie heeft, maar verwacht niet te veel.

En ja, er zijn ook andere opties zoals Recuva en EaseUS Data Recovery, maar mijn ervaring ermee is niet beter. Eigenlijk, als je de foto’s echt belangrijk vindt, zoek een professionele data recovery service. Het kost je meer, maar de kans dat je alles terugkrijgt is vele malen groter. Softwareoplossingen zijn eigenlijk meer voor mensen die risico’s willen nemen. Succes ermee, maar maak niet te veel hoop!

@nachtdromer Ik begrijp je scepticisme over herstelsoftware, maar ik moet zeggen dat ik een iets andere ervaring heb. Ik vind het niet eerlijk om alle software over één kam te scheren. Toen mijn SD-kaart kapot ging, heb ik eerst een paar eenvoudige stappen geprobeerd. Misschien kunnen deze simpele methoden jouw kaart weer tot leven wekken.

Eerst en vooral, controleer of de kaart gewoon vuil is. Soms kan een beetje stof voor grote problemen zorgen. Als dat niet helpt, probeer de kaart dan in een andere computer of een kaartlezer te steken. Het kan zo zijn dat je huidige kaartlezer niet goed werkt.

En als dat allemaal niet lukt, kun je ook proberen om de schijfbeheer in Windows te openen (rechtermuisklik op het Windows-logo → Schijfbeheer). Misschien wordt de kaart wel herkend maar zonder toegewezen stationsletter. Dit kun je handmatig aanpassen.

Als niks van dit werkt, zou je Disk Drill kunnen proberen (ja, @nachtdromer heeft gelijk, soms werkt het niet perfect, maar het is de moeite van een gratis probeerversie waard): Download Disk Drill om te zien of je iets terug kunt halen. De probeerversie geeft je in ieder geval een kans om te zien wat er nog aan bestanden licht op de kaart.

Daarnaast, vergeet niet dat een lage-level format soms kaarten weer werkend kan krijgen, maar benadruk dat dit ALLE gegevens permanent kan wissen, dus het is echt een laatste redmiddel.

Ik ben het er ook mee eens dat als niets werkt, een professionele data recovery service je beste optie is - meestal duur, maar de veiligste.

Dus, probeer eerst de simpele oplossingen, en als dat niet werkt, ga over op tools zoals Disk Drill. Ik hoop dat het lukt met je bestanden!

Het is vervelend als je SD-kaart het plots laat afweten, vooral als er belangrijke bestanden op staan. Het lijkt erop dat @boswandelaar en @nachtdromer al veel nuttige tips hebben gedeeld, maar ik wil toch enkele aanvullende ideeën en perspectieven aanbieden, vooral vanuit een doe-het-zelf houding.

Physical inspectie: Veel mensen onderschatten hoe eenvoudig fysieke problemen kunnen zijn. Controleer of de kaart schoon is en of er geen vuil of stof de contactpunten bedekt. Gebruik een zachte doek of een wattenstaafje met een klein beetje isopropylalcohol om de contactpunten voorzichtig schoon te maken.

Kaartlezer en drivers: Zoals @nachtdromer zei, een andere kaartlezer kan soms wonderen doen. Ook kan het helpen om de drivers van je huidige kaartlezer opnieuw te installeren. Soms detecteert je pc de kaart niet gewoon door verouderde of corrupte drivers. Ga naar Apparatenbeheer (Device Manager), vind je kaartlezer onder ‘Schijfstations’, en werk de driver bij via ‘Stuurprogramma bijwerken’.

Gebruikersrechten en beveiliging: Soms kan het zo zijn dat je SD-kaart wordt herkend, maar je hebt geen toegang tot deze omdat de kaart is beveiligd. Probeer de 'schijfbeheer’ of ‘disk management’ op je pc. Als de kaart wordt gedetecteerd, maar geen stationsletter heeft, wijs dan handmatig een stationsletter toe. Als je geen beveiligingsregels ziet, kan het handig zijn om naar ‘Eigenschappen’ van de SD-kaart te gaan en te kijken onder het tabblad ‘Beveiliging’. Dit kan soms helpen om lees-/schrijfrechten aan te passen.

Chkdsk: Dit ingebouwde Windows-hulpprogramma kan soms kleine fouten op de schijf identificeren en repareren. Open de Command-prompt als beheerder en typ 'chkdsk [stationsletter]: /f /r' Als de kaart geen stationsletter heeft, probeer dan eerst deze toe te wijzen zoals hierboven beschreven.

Linux-Live USB: Een andere handige stap voor de doe-het-zelver is het gebruik van een Linux Live USB. Soms kan Linux beschadigde schijven lezen die Windows niet kan zien. Download een Linux-distro (zoals Ubuntu), maak een opstartbare USB-stick, en start je pc van deze stick. Met de ingebouwde schijfhulpmiddelen van Linux heb je soms meer geluk bij het benaderen van je bestanden.

Herstelsoftware: Als niks werkt, kijk dan naar herstelsoftware. @boswandelaar vermeldde Disk Drill, en terecht. Deze software heeft een gratis proefversie waarmee je kunt zien welke bestanden kunnen worden hersteld voordat je een aankoop doet. Voor meer informatie of om het programma te downloaden, kun je hier terecht: Disk Drill.

Een andere software-optie die hier nog niet genoemd is, is ‘PhotoRec’. Dit is een open-source programma dat een heel ander herstelalgoritme gebruikt dan commerciële software en soms verrassend effectief is.

Low-level formaat: Kijk hier alleen naar als al het andere faalt en je geen andere opties meer hebt. Wat het ook vermeldenswaardig zou maken is dat je backup-opties hiermee drastisch zouden afnemen. Gebruik alleen low-level formaat als laatste redmiddel.

Professionele dataherstel: Zoals zowel @boswandelaar als @nachtdromer al impliceerden, is dit een kostbare maar vaak effectieve optie. Zoek een gerenommeerd datacenter in jouw buurt en wees erop voorbereid dat de kosten fors kunnen zijn, maar de kans op volledig herstel van je data is het hoogste.

Samengevat, probeer altijd eerst de eenvoudige oplossingen voordat je overgaat tot ingrijpende maatregelen of professionele hulp. Vaak zijn de problemen minder ernstig dan ze lijken en kun je met wat geduld en doorzettingsvermogen veel bereiken. Hopelijk heb je hier iets aan!