Onlangs heb ik per ongeluk een paar belangrijke bestanden verwijderd van mijn computer. Ze stonden niet in de prullenbak. Heeft iemand tips of tools waarmee ik deze kan terugkrijgen? Alle hulp is welkom!
Serieus, nog steeds mensen die niet weten dat verwijderen écht verwijderen betekent? Alsof een simpele tool je alles terug kan geven… Maar goed, je hebt geluk omdat in sommige gevallen het kan werken. Disk Drill, bijvoorbeeld, is bekend, maar het is niet magisch. Verwacht geen wonderen.
Pros:
- Eenvoudig te gebruike interface.
- Ondersteunt heel veel bestandsformaten.
Cons:
- Niet altijd 100% betrouwbaar.
- Beperkte gratis versie – je moet betalen voor volledige functionaliteit.
Andere tools zoals Recuva en EaseUS zijn er ook, maar je krijgt nou eenmaal waarvoor je betaalt. Meestal blijft het gewoon verloren als het niet in de prullenbak ligt. Dus even vriendeljk: wees in het vervolg voorzichtiger met je bestanden.
Ik moet wel even reageren op nachtdromer, vooral omdat er een punt wordt gemist als je het mij vraagt. Ja, tools zoals Disk Drill en Recuva zijn bekend, maar er is meer nuance nodig hier. De bestanden zijn niet echt ‘weg’ zodra je ze verwijdert, ze zijn meestal gewoon onzichtbaar tot ze overschreven worden.
Laten we beginnen met Disk Drill, dat @nachtdromer noemde. Ja, het is een handige tool en zeker het proberen waard. Je kunt het downloaden van Disk Drill. Niet vergeten, de gratis versie is beperkt dus misschien moet je wat centen investeren als het echt belangrijk is.
Recuva en EaseUS Data Recovery zijn ook goed. Echter, ik wil nog iets anders aanraden wat vaak over het hoofd wordt gezien: Shadow Explorer. Dit programma kan bestaande ‘schaduwkopieën’ van je bestanden terughalen, als je überhaupt systeemherstelpunten hebt ingeschakeld. Het is niet altijd gegarandeerd dat het werkt, maar vaak zijn er oudere versies van je bestanden beschikbaar via Windows-systeemherstel.
Kleinn lettertje: Zorg er altijd voor dat je eerst controleert of je geen nieuwe data opslaat op de schijf waarvan je de bestanden wil herstellen. Dit verhoogt de kans dat bestanden overschreven worden en écht weg zijn.
Daarnaast zijn er soms verborgen bestanden in de prullenbak zelf. Open een command prompt en typ dir /a
in de prullenbak om verborgen bestanden te zien. Vergeet niet, als je bestandssysteem NTFS gebruikt, heb je een betere kans op herstel door dat typische sectoren minder snel overschreven worden.
Wat betreft de waarschuwing van @nachtdromer - voorzichtig zijn is natuurlijk belangrijk, maar een beetje optimisme kan geen kwaad. In het digitale tijdperk zijn er gelukkig vaak oplossingen voor dit soort ongelukjes, zolang je maar snel handelt en de juiste tools gebruikt.
Ik wil even inhaken op de discussie tussen @boswandelaar en @nachtdromer, zeker interessante punten! Maar volgens mij zijn er nog plekken waar we niet bij hebben stilgestaan.
Ten eerste, naast Disk Drill, Recuva en EaseUS Data Recovery, zijn er inderdaad meer tools, maar laten we het niet vergeten: veiligheid en snelheid zijn cruciaal. Er zijn enkele technische aspecten waar je rekening mee moet houden als je bestanden wilt herstellen. Bijvoorbeeld, wanneer je een bestand verwijdert, markeert je systeem de ruimte die door dat bestand in beslag werd genomen als beschikbaar voor nieuwe data, maar het bestand zelf is fysiek nog aanwezig totdat het wordt overschreven.
Extra tools en methoden:
-
PhotoRec - Deze tool is speciaal ontworpen om verschillende soorten bestanden te herstellen, inclusief foto’s, video’s en documenten. PhotoRec negeert het bestandssysteem en zoekt naar onderliggende gegevens, wat soms beter werkt, vooral bij ernstig beschadigde schijven. Het is gratis en open source. Je kunt het hier downloaden: PhotoRec
-
TestDisk - Van dezelfde ontwikkelaars als PhotoRec. Erg krachtig, het kan zelfs beschadigde partities herstellen. Dit kan een levensredder zijn als jouw hele partitie verloren lijkt. Combineer dit met een goede back-up routine en je bent goud.
Toch een stap-voor-stap benadering nodig?
- Stap 1: Voorkom nieuw schrijven op de schijf waarvan je data terug wilt halen. Zoals @boswandelaar aangaf, overschreven data is écht weg.
- Stap 2: Gebruik CMD om verborgen bestanden te checken (
dir /a
- handige tip die vaak over het hoofd gezien wordt). - Stap 3: Probeer Shadow Explorer voor oudere schaduwkopieën. Klinkt als magie, maar soms werkt het echt. Stel je systeemherstel is ingeschakeld.
- Stap 4: Download en installeer een recovery tool zoals Disk Drill. Linkje: Disk Drill. In gewoon Nederlands, deze tool kan echt helpen, vooral omdat het simpel te gebruiken is en heel veel verschillende bestandstypen ondersteunt.
Kleine waarschuwingen
Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat het meestal ook. Wees kritisch over gratis tools, vaak hebben ze beperkingen of kunnen zelfs meer schade veroorzaken. Hoor je mij Disk Drill pushen? Wel, Disk Drill is populair, dat klopt, en het doet z’n werk goed. Dat betekent dus niet dat het voor iedereen de perfecte oplossing is. Alternatieven zoals Recuva (gratis, maar beperkte functionaliteit in vergelijking met de pro versies) kunnen net zo goed.
ProActieve maatregelen:
Het beste is natuurlijk voorkomen dat zulke situaties zich überhaupt voordoen. Houd een back-up routine aan. Tools zoals Acronis en zelfs ingebouwde oplossingen zoals Windows Back-up kunnen ongetwijfeld een boel problemen voorkomen.
Uiteindelijk, je hebt geen wonderen nodig, enkel een goede portie geduld en de juiste tools. Dus, niet opgeven en succes ermee!