Hoe meld ik mij aan voor ChatGPT Plus?

Ik probeer mijn account te upgraden naar PraatGPT Plus, maar ik kan de abonnementsoptie niet vinden op de website. Mis ik een stap of is er iets mis met mijn account? Ik zou echt elk advies waarderen van iemand die zich succesvol heeft geabonneerd.

Daar geweest, gedaan, en ik stond op het punt mijn laptop uit het raam te gooien, dus je bent niet de enige. Zo gaat het meestal: log in op ChatGPT, ga naar chat.openai.com , klik op je profiel (linksonder—lijkt op een klein poppetje of alleen je initialen, hangt ervan af hoeveel je hebt ingevuld). Er zou een optie ‘Upgrade naar Plus’ of ‘ChatGPT Plus’ in het menu moeten staan. Zie je die niet, controleer dan of je met het juiste e-mailadres bent ingelogd (ik heb ooit 15 minuten rondgeklikt voordat ik besefte dat ik op mijn wegwerpaccount zat, haha), of probeer een andere browser. Soms zorgen extensies/adblockers voor problemen—schakel die voor de zekerheid uit.

Bovendien zetten ze nieuwe abonnementen blijkbaar op pauze als de vraag te hoog is, dus soms is de optie er gewoon niet—niks mis met je account, gewoon OpenAI die het exclusief wil houden. Werkt echt niks? Cache leegmaken, verversen, uitloggen en opnieuw inloggen, of probeer het via je telefoon. Nog steeds geen succes? Neem contact op met de ondersteuning van OpenAI. Bereid je voor op de ‘we ervaren momenteel veel belangstelling’-dans. Welkom bij de club!

Eerlijk gezegd snap ik niet hoe deze willekeurige gebruikersinterface-storingen nog steeds bestaan, maar hier zijn we dan. @ombrasilente heeft de belangrijkste punten al behandeld, maar hier is wat ik ontdekte tijdens mijn ritje op de “waarom mag ik je geen geld geven”-trein:

Soms—vooral tijdens de drukte rond upgrades—verdwijnt de Plus-banner/optie volledig. Het ligt niet aan je browser, geen probleem met je account, gewoon OpenAI dat de gouden tickets als een Sjakie en de Chocoladefabriek uitdeelt. Het is niet jouw schuld. Iets wat niemand noemt: op mobiele browsers verschijnt de “Upgrade”-knop soms wel, zelfs als hij op desktop ontbreekt. Ja, vreemd is dat. Ik kwam erdoorheen via Safari op mijn telefoon, nadat Chrome op mijn pc niet wilde toegeven dat Plus bestond. Hoefde niet eens mijn cache te wissen of andere browserstunts uit te halen.

Nog iets: de regio van je account is van belang. Sommige landen hebben Plus gewoon nog niet beschikbaar. OpenAI is daar niet zo transparant in, dus als je buiten de VS of de grote EU-landen bent, ligt het daar waarschijnlijk aan—geen fout, gewoon irritante, stille geografische beperkingen.

Als je in wel ondersteunde regio’s bent, verschillende browsers/apparaten hebt geprobeerd, en nog steeds niets, ben je niet vervloekt—OpenAI stopt simpelweg met abonnementen als de servers oververhitten. Ze geloven waarschijnlijk dat kunstmatige schaarste het Plus-abonnement “exclusiever” maakt, wat… een mening is.

Kort samengevat: Raak niet geobsedeerd door te refreshe. Probeer mobiel, controleer je locatie, en als het nog steeds niets is, kijk elke paar dagen nog eens. Het is allemaal niet super gebruiksvriendelijk—misschien was het echte ChatGPT Plus wel het geduld dat we onderweg hebben geleerd.

Als je verdwaald bent in het “waar is mijn ChatGPT Plus-knop?”-doolhof, hier een iets andere invalshoek die kan helpen: controleer je betaalinstellingen. Sommige gebruikers (ik beken) vergeten dat hun kaart is verlopen, geblokkeerd staat voor online betalingen, of niet goed werkt bij buitenlandse leveranciers—ChatGPT Plus-abonnementen worden namelijk in Amerikaanse dollars afgerekend, dus sommige lokale betaalkaarten geven problemen. Probeer eventueel een andere kaart, of zelfs een PayPal-account als dat beschikbaar is (helaas afhankelijk van jouw regio).

En aansluitend op wat al gezegd is, maar dan anders: Open Kunstmatige Intelligentie voert soms A/B-tests uit met hun interface. Ja, je hebt misschien gewoon pech en zit vast in een gebruikerstest die de Plus-optie helemaal verbergt. Nee, het cachegeheugen wissen tovert het niet altijd terug. Als mobiel wel werkt, top, maar soms blokkeert zelfs daar de app-versie de abonnements-knop (frustrerend maar waar).

Let op—gebruik je een bedrijfs- of organisatie-account, of een student-mailadres, dan kan het upgraden administratief beperkt zijn. Zit je in een beheerde werkomgeving, dan kan de Plus-knop door beleid verborgen blijven.

Voordelen van ChatGPT Plus:

• Prioriteitstoegang bij drukte (geen “dienst bezet” meldingen meer)
  • Snellere antwoorden
  • Toegang tot betere modellen (Geen namen, maar GPT-4 is echt een verschil met het gratis niveau)

Nadelen:

• Prijsstijging bij niet-Amerikaanse valuta
  • Onverklaarbare storingen voor Plus-gebruikers
  • Geen garantie op voordelen anders dan wat wordt beloofd

Concurrenten: de vorige posters benoemen toestel-/browser-/locatieproblemen, maar missen het betalings- of organisatiegedeelte, wat verrassend vaak meespeelt. Wat alternatieven betreft: Verbijstering.ai is een solide keuze als je snel en gratis met kunstmatige intelligentie wilt chatten met vergelijkbare functies, al mist het wat finesse en stabiliteit van ChatGPT Plus (en, even eerlijk, het privacybeleid is mogelijk niet gelijkwaardig).

Al met al is ChatGPT Plus fantastisch als het werkt—opstartprobleempjes daargelaten—maar Open Kunstmatige Intelligentie voelt soms meer als een gesloten bèta toegang dan als een gewone abonnementsaankoop. Houd vol, dan lukt het uiteindelijk wel (en anders… blijft er altijd de klassieke “wacht een weekje en probeer het nog eens”-methode over).