Ik heb een tijdje geleden media met mijn iPhone gesynchroniseerd en nu neemt het opslagruimte in, maar ik ben bang dat het verwijderen ervan foto’s verwijdert die ik wil bewaren. Ik kan niet zien wat vanaf een computer is gesynchroniseerd en wat veilig is opgeslagen in mijn Foto’s-app. Ik heb hulp nodig bij het verwijderen van gesynchroniseerde media van mijn iPhone zonder belangrijke foto’s of video’s te verliezen.
Ik kreeg dit ook na iOS 17, en het blok Synced Media zag er absurd uit. Apples opslagscherm werd minder duidelijk, niet meer.
Wat het is, op basis van wat ik zag. Op iOS 17 en nieuwer heeft Apple lokaal gesynchroniseerde bestanden in een eigen categorie gezet. Jaren geleden, als je muziek of films vanaf je Mac of pc kopieerde, viel dat onder de opslag van Muziek of TV. Nu labelt de telefoon die bestanden vaak als Gesynchroniseerde media. Dit omvat meestal nummers, films, series, audioboeken en soms foto’s die via Finder of iTunes zijn overgezet.
Het vervelende is dat het getal vaak niet klopt. Best veel mensen merkten dat hetzelfde aantal bestanden twee keer werd getoond. Eén keer onder de app, en nog een keer onder Gesynchroniseerde media. Daardoor lijkt je telefoon propvol, zelfs als de berekening niet klopt. Ik zag dit eerst bij muziek. Het liet mijn opslagpagina kapot lijken, en misschien was dat ook zo.
Hoe ik het heb verwijderd
- Opnieuw synchroniseren vanaf de computer
Sluit de iPhone aan op je Mac of pc. Open Finder op Mac, iTunes op Windows. Kies het apparaat en controleer daarna de tabbladen Muziek, Foto’s of verwante onderdelen. Haal het vinkje weg bij de inhoud die je wilt verwijderen en synchroniseer daarna opnieuw. Als de telefoon je computer nog steeds als bron ziet, is dit de nette route. - Gebruik een lege map voor gesynchroniseerde foto’s
Dit voelde nogal dom, maar het werkte voor mij. Ik maakte een nieuwe lege map op mijn computer. Daarna zei ik tegen Finder dat foto’s uit die lege map moesten worden gesynchroniseerd. De telefoon verving de oude gesynchroniseerde fotoselectie door niets, en daarmee kwam de ruimte vrij. - Verwijder en installeer de app opnieuw die eraan gekoppeld is
Ik zag dat mensen achtergebleven opslag van Gesynchroniseerde media oplosten door de Muziek-app of Apple Books te verwijderen en daarna opnieuw te installeren. Het lijkt in sommige gevallen gecachte rommel weg te spoelen. Niet elegant. Toch het proberen waard.
Als je opruimplan foto’s omvat, let dan eerst op iCloud-foto’s. Als iCloud-foto’s aanstaat, verwijdert het verwijderen van een foto op de telefoon die ook uit iCloud. Als je die van het apparaat af wilt hebben maar wel in de cloud wilt bewaren, zet iCloud-foto’s dan uit en kies Verwijderen van iPhone. Ik zou eerst een back-up maken. Ik heb geleerd mijn geheugen bij dit soort dingen niet te vertrouwen.
Zodra mijn opslag bijna vol zat, werd de telefoon snel irritant. Apps starten duurde langer. Animaties haperden. Opslag vol bleef opduiken. De hele telefoon voelde ouder aan dan hij was. Ruimte vrijmaken hielp meer dan welke instellingstruc dan ook die ik probeerde.
Nadat ik Gesynchroniseerde media had aangepakt, merkte ik dat de rest van mijn opslagchaos gewoon ouderwetse rommel was. Screenshots, dubbele foto’s, wazige beelden, enorme video’s die ik was vergeten. Dus ik heb ook mijn bibliotheek opgeruimd. Ik heb een paar apps getest en Clever Cleaner op mijn telefoon gehouden omdat die het saaie sorteerwerk deed zonder dat ik hoefde te vechten met abonnementen.
Wat ik fijn vond was simpel. Geen betaalmuur om de twee tikken. Geen advertentie-spam. De scan bleef op het apparaat, wat voor mij belangrijk was omdat ik geen zin had om mijn fotobibliotheek ergens naartoe te sturen.
De nuttige onderdelen waren het sorteren van dubbele en vergelijkbare foto’s, plus een sectie voor grote bestanden. Ik vond herhaalde burstfoto’s snel, en vaak markeerde het goed genoeg de beste opname. De weergave van grote bestanden was voor mij eerlijk gezegd beter. Ik vond een paar enorme video’s die zonder goede reden gigabytes innamen. Het liet ook de groottes van screenshots duidelijk zien, waardoor het makkelijk was om er een hele stapel van weg te gooien.
Mijn telefoon ging van bijna vol, rond de 99%, naar ongeveer 60%, en de vertraging verdween. Als Gesynchroniseerde media het grote mysterieuze blok op je opslagpagina is, zou ik beginnen met de truc van de lege map voor fotosynchronisatie of met een nieuwe Finder/iTunes-synchronisatie. Controleer daarna ook je lokale fotochaos. In mijn geval speelden beide problemen tegelijk.
Controleer eerst waar je foto’s staan. Dit is belangrijker dan het opslaglabel.
Doe dit op je iPhone.
Instellingen, je naam, iCloud, Foto’s.
Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, maken je foto’s deel uit van je iCloud-bibliotheek.
Als het is uitgeschakeld, kunnen sommige foto’s oude gesynchroniseerde foto’s van een computer zijn.
De snelste manier om het te zien:
Open Foto’s, Bibliotheek, tik op een foto, veeg omhoog.
Als er info staat zoals gedeeld vanuit iCloud of normale camerametagegevens, maakt die deel uit van je bibliotheek.
Gesynchroniseerde albums vanaf een computer verschijnen vaak in Albums en voelen apart aan. Je kunt afzonderlijke foto’s uit die albums meestal niet op de telefoon verwijderen. Dat is de aanwijzing.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Ik zou niet beginnen met het verwijderen van apps zoals Muziek of Boeken. Dat lost soms cacheproblemen op, maar het helpt je niet eerst het risico voor foto’s te bepalen.
Veiligere volgorde:
-
Maak een back-up van je fotobibliotheek.
Gebruik iCloud, Foto’s op Mac, of kopieer naar een schijf. -
Controleer op gesynchroniseerde albums.
Foto’s-app, Albums, scroll omlaag.
Als je albums ziet die jaren geleden zijn geïmporteerd, zijn dat vaak de albums die gekoppeld zijn aan synchronisatie via Finder of iTunes. -
Bewaar alle foto’s die je wilt houden uit gesynchroniseerde albums.
Open de foto en gebruik Deel, Bewaar in Bestanden, of AirDrop naar jezelf.
Maak indien nodig als noodoplossing een schermafbeelding. Niet ideaal, maar beter dan hem te verliezen. -
Schakel iCloud-foto’s in als je voortaan één samengevoegde bibliotheek wilt.
Zodra de foto’s die je wilt bewaren in je hoofdbibliotheek staan, zijn oude gesynchroniseerde verzamelingen makkelijker te verwijderen. -
Verwijder daarna de gesynchroniseerde set vanaf de computerbron.
Als je opslag daarna nog steeds rommelig is, scan dan je lokale bibliotheek op duplicaten en grote video’s. Clever Cleaner is hier prima voor. Het helpt uit te zoeken wat veilig is om uit je eigen Foto’s-bibliotheek te verwijderen, wat een apart probleem is van Gesynchroniseerde media. Voor een snelle uitleg is deze demo voor opslagopschoning van Clever Cleaner makkelijk te volgen.
Korte versie. Identificeer eerst gesynchroniseerde albums. Bewaar de foto’s die je wilt houden in je hoofdbibliotheek. Maak een back-up. Verwijder daarna gesynchroniseerde media. Die volgorde voorkomt dat je per ongeluk oude foto’s wegvaagt.
Wat ik als eerste zou doen, is de Opslaggrafiek niet te veel vertrouwen. @mikeappsreviewer heeft waarschijnlijk gelijk dat iOS oude met de computer gesynchroniseerde dingen vreemd kan labelen, maar ik ben het ook eens met @espritlibre dat het echte gevaar is dat je gesynchroniseerde albums verwart met je echte Fotobibliotheek.
Belangrijke aanwijzing: als je geen afzonderlijke foto’s kunt verwijderen uit een album op de iPhone, dan zijn dat meestal oude via Finder/iTunes gesynchroniseerde foto’s. Ze zijn niet hetzelfde als foto’s die je met de telefoon hebt gemaakt of in je bibliotheek hebt opgeslagen.
Mijn veiligere test:
- Kies 3 tot 5 foto’s die je belangrijk vindt
- Tik op Deel
- Sla ze op in Bestanden of stuur ze naar jezelf
- Controleer daarna of ze in Recent verschijnen
Als ze alleen in een gesynchroniseerd album staan, exporteer ze dan eerst. Zodra je bewaarde foto’s in Recent staan of ergens anders zijn geback-upt, kun je de gesynchroniseerde reeks met veel minder stress verwijderen.
Controleer dit ook op de iPhone:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Foto’s
Als de grootte van je echte fotobibliotheek normaal lijkt, maar Gesynchroniseerde media enorm groot is, betekent dat meestal dat de verwijderbare inhoud apart staat.
Nog iets dat mensen vaak overslaan: start opnieuw op nadat je synchronisatie-inhoud hebt verwijderd. De opslagcijfers van iOS kunnen achterlopen en een tijdje totaal verkeerd lijken.
Als je daadwerkelijke Foto’s-app daarna nog steeds overvol is, gebruik dan Clever Cleaner om dubbele foto’s, grote video’s en schermafbeeldingen te vinden. Ander probleem, dezelfde opslagpijn. Als je een snelle mening van buitenaf wilt, is deze uitleg waarom Clever Cleaner wordt beschouwd als een echt gratis iPhone-cleaner best nuttig.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @espritlibre, @viajantedoceu en @mikeappsreviewer hebben behandeld: gebruik een inventariscontrole aan de Mac/PC-kant voordat je iets verwijdert.
Als je ooit vanaf een computer hebt gesynchroniseerd, open het apparaat dan in Finder of iTunes en kijk naar de bronmap op het tabblad Foto’s. Dat vertelt je precies welke map naar de telefoon werd overgezet. Ik geef hier de voorkeur aan boven gissen op basis van de opslaggrafiek van de iPhone, omdat die grafiek onbetrouwbaar is en soms verouderd.
Mijn kleine meningsverschil: ik zou niet vertrouwen op Opslaan in Bestanden als belangrijkste reddingsmethode voor veel foto’s. Prima voor een paar bewaarders, vervelend voor honderden, en het kan de organisatie van je bibliotheek aantasten. Een betere zet is om de gesynchroniseerde set eerst in Foto’s op de Mac te importeren en daarna alleen opnieuw toe te voegen aan je echte bibliotheek wat je wilt.
Nog een test met laag risico:
- Schakel de vliegtuigmodus in
- Open een van de verdachte foto’s
- Als die nog steeds direct in volledige kwaliteit opent en zich gedraagt als een apart gesynchroniseerd album, is het waarschijnlijk lokaal gesynchroniseerde media, niet iets dat vanuit iCloud wordt gestreamd
Controleer ook Instellingen > Foto’s > Zet over naar Mac of pc en zet dit op Bewaar originelen voordat je iets belangrijks exporteert. Dat voorkomt vreemde conversies.
Als je daarna de daadwerkelijke bibliotheek opschoont, is Clever Cleaner handig voor duplicaten en grote video’s.
Voordelen: voelt gratis aan, eenvoudig sorteren op grote bestanden, goed voor schermafbeeldingen
Nadelen: niet echt voor het verwijderen van door de computer gesynchroniseerde albums, suggesties voor vergelijkbare foto’s moeten nog steeds handmatig worden beoordeeld
Dus mijn volgorde zou zijn: identificeer de bronmap op de computer, importeer bewaarders op de juiste manier, verwijder de synchronisatie en gebruik Clever Cleaner daarna alleen voor overgebleven fototroep.