Ik heb foto’s van mijn iPhone naar mijn computer geïmporteerd en nu wil ik ze van mijn telefoon verwijderen om ruimte vrij te maken. Ik ben bang dat sommige bestanden misschien niet goed zijn gekopieerd of uit iCloud kunnen verdwijnen als ik ze verwijder. Wat is de veiligste manier om geïmporteerde iPhone-foto’s te verwijderen zonder iets kwijt te raken?
Ik liep op mijn iPhone ook tegen deze rotzooi aan, en ik werd er gek van. Je zet foto’s over naar je computer, denkt dat het klaar is, en vervolgens blijft de telefoon zeuren over opslag. Geen duidelijke verwijder-na-opslaan-stroom. Het voelt half verborgen.
Het eerste wat ik op de harde manier leerde, was het verschil tussen een back-up en een synchronisatie. Dit deel is belangrijker dan wat dan ook. Als iCloud-foto’s aan staat, blijven je iPhone en iCloud gekoppeld. Verwijder je een foto op de telefoon, dan wordt die ook verwijderd uit iCloud en van je andere Apple-apparaten. Dus voordat je dingen gaat opruimen, zorg ervoor dat je foto’s ergens buiten de synchronisatielus staan, of schakel iCloud-foto’s eerst uit. Als je dit overslaat, loop je het risico opnamen te wissen die je wilde bewaren. Ik deed dat bijna.
Op de Mac stuurt Apple je richting de Foto’s-app. Sluit de telefoon met USB aan, importeer je foto’s, en soms zie je rechtsboven een selectievakje voor Verwijder onderdelen na importeren. Soms. Bij mij verdween het zonder duidelijke reden. Voor zover ik zag, zorgt ingeschakelde iCloud-foto’s er vaak voor dat die optie verdwijnt. De betere route voor mij was Image Capture, dat al op de Mac staat. Open het via Programma’s, verbind de iPhone, kies hem uit de lijst Apparaten, en je krijgt een eenvoudige lijst van je foto’s en video’s. Geen extra poespas. Nadat je hebt gekopieerd wat je wilt, selecteer je de bestanden en klik je op de kleine rode verwijderknop. Die ziet eruit als een cirkel met een streep. Het werkte meer als een normale bestandsbrowser, en dat was een opluchting.
Op Windows is het minder gepolijst maar makkelijker te begrijpen. Je iPhone verschijnt meestal onder Deze pc. Open die, ga naar de map DCIM, en je kunt daar bestanden verwijderen. Ik liep wel tegen de gebruikelijke Windows-vaagheid aan. Soms leek de telefoon onbereikbaar, of beweerde Windows dat het apparaat bezig was. Toen dat gebeurde, hielp het om de iPhone-instelling voor foto-overdracht te wijzigen. Ga naar de Camera-instellingen en zet Zet over naar Mac of pc op Bewaar originelen. Nadat ik dat had gedaan, mislukten overdrachten veel minder vaak.
Als je dingen direct op de telefoon wilt opruimen, kijk dan naar het album Importen in Foto’s. Het staat onder Albums, onderaan in het gedeelte Hulpprogramma’s. Apple verstopt het een beetje. Dat album groepeert onderdelen die je naar het apparaat hebt gebracht, wat opschonen in bulk makkelijker maakt. Er is wel één addertje onder het gras, en dat overkwam me een keer: verwijderen van daaruit maakt niet meteen ruimte vrij. De bestanden gaan naar Recent verwijderd en blijven daar 30 dagen staan. Als je opslag al verstopt zit, ga dan naar Recent verwijderd en wis het daar opnieuw. Anders blijft de ruimte bezet.
Ik begon hier allemaal op te letten toen mijn iPhone 13 traag genoeg werd om elke dag irritant te zijn. Typen haperde. De camera opende laat. Apps namen rustig de tijd. Zodra de opslag bijna vol raakt, begint iOS zich stroef te gedragen. Voor zover ik zag, doen de laatste 1 tot 2 GB er echt veel toe. De telefoon heeft vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden en normaal systeemgedrag. Zonder dat voelt alles stroperig.
Nadat ik mijn belangrijkste fotobibliotheek van de telefoon had gehaald, had ik nog steeds een berg rommel over. Bijna-dubbelen. Schermafbeeldingen. Grote video’s die ik was vergeten. Ik gebruikte Clever Cleaner voor de tweede ronde omdat het met de hand eindeloos duurde.
Wat mij het meest hielp, was het onderdeel dat bestanden op grootte sorteerde. Ik vond oude 4K-clips die enorme happen ruimte opslokten. Er was ook een sectie voor vergelijkbare foto’s, waardoor het makkelijker werd om die reeksen te spotten waarbij ik zes bijna identieke opnamen had gemaakt en ze allemaal zonder reden had bewaard. Het liet de bestandsgrootte zien vóór het verwijderen, wat ik prettig vond omdat ik wilde weten wat ik terugkreeg. Ik bleef het ook gebruiken omdat de verwerking op het apparaat blijft. Ik ben kieskeurig met fotoprivacy, en ik wilde niet dat mijn bibliotheek ergens naartoe werd gestuurd. Na het vrijmaken van ongeveer 15 GB stopte mijn telefoon met haperen. Punt. Het voelde weer normaal.
Dus als je geïmporteerde foto’s van een iPhone probeert te verwijderen, zou mijn ruwe volgorde ongeveer dit zijn:
Controleer eerst of iCloud-foto’s aan staat.
Zorg er vervolgens voor dat je opgeslagen foto’s op een plek staan waar synchronisatie ze niet verwijdert.
Verwijder daarna via Image Capture op Mac, of via DCIM op Windows, als je directe verwijdering wilt.
Maak als vierde het album Importen op de telefoon leeg als dat nodig is.
Leeg als laatste Recent verwijderd, anders verandert het opslagcijfer nauwelijks.
De grootste valkuil blijft synchronisatie. Mis je dat deel, dan ga je de mist in. Al het andere is irritant, maar oplosbaar.
Doe eerst een verificatiecontrole. Dit is het deel dat mensen overslaan.
- Tel de bestanden op je iPhone.
- Tel wat er op je computer is terechtgekomen.
- Open een paar willekeurige foto’s en video’s, vooral de grote.
- Controleer de datums. Controleer Live Photos. Controleer het afspelen van video’s.
Als je extra zekerheid wilt, exporteer je geïmporteerde foto’s naar één gewone map op je computer en kopieer die map daarna ook naar een externe schijf. Eén kopie is geen back-up. Twee kopieën is veiliger.
Ik ben het deels oneens met @mikeappsreviewer over het uitschakelen van iCloud-foto’s als eerste stap. Ik zou de iCloud-instellingen niet aanraken totdat ik bevestig dat de kopie op de computer compleet is. Mensen zetten synchronisatie-instellingen om en raken dan kwijt waar de volledige bibliotheek staat. Snel een rommeltje.
Mijn veiligere volgorde:
- Verifieer de import.
- Maak een tweede back-up.
- Bevestig of iCloud-foto’s aan staat.
- Verwijder in kleine batches, zoals 200 tot 500 items.
- Controleer de opslag opnieuw na elke batch.
Als iCloud-foto’s AAN staat, verwijdert verwijderen vanaf de iPhone ook uit iCloud. Dus je computerkopie moet eerst je bewaarbibliotheek zijn. Als iCloud-foto’s UIT staat, verwijdert verwijderen van de telefoon alleen lokale kopieën.
Beste optie met weinig stress: gebruik de Foto’s-app op je computer en bewaar de geïmporteerde bibliotheek daar een week voordat je van de telefoon verwijdert. Een korte vertraging vangt mislukte imports, corrupte video’s, vreemd ontbrekende bestanden, al dat soort dingen op.
Gebruik na de hoofdopschoning Clever Cleaner als je bibliotheek nog steeds duplicaten, screenshots of enorme video’s heeft die erin verborgen zitten. Deze review legt de app goed uit: zie waarom deze gratis iPhone-opschoonapp helpt dubbele foto’s te verwijderen en opslagruimte vrij te maken.
Nog iets. Als je opslagcijfer niet meteen daalt, liegt je telefoon niet; meestal komt dat door caching en doordat Recent verwijderd nog even ruimte vasthoudt. Dat brengt veel mensen in de war.
Ik zou één ding net iets anders doen dan @mikeappsreviewer en @sonhadordobosque: vergelijk voordat je iets verwijdert eerst de totale opslagruimte die door foto’s op de iPhone wordt gebruikt met die van de geïmporteerde map/bibliotheek op de computer. Alleen het aantal bestanden kan misleidend zijn, omdat Live Photos, bewerkte versies en video’s zich niet altijd netjes laten vergelijken.
Mijn veilige versie:
- Importeer.
- Open verschillende willekeurige foto’s en een paar lange video’s op de computer.
- Controleer of de datums kloppen.
- Maak nog één extra kopie van die geïmporteerde map op een externe schijf.
- Begin pas daarna met verwijderen van de telefoon.
Belangrijk punt: als iCloud-foto’s is ingeschakeld, wordt bij verwijderen op de iPhone ook uit iCloud verwijderd. Daar gaan mensen vaak de mist in. Dus je kopie op de computer moet een echt opgeslagen exemplaar zijn, niet iets dat nog steeds alleen maar aan het synchroniseren is.
Ook zou ik vermijden om je hele bibliotheek in één keer massaal te verwijderen. Doe het in delen. Veel minder gedoe als je later merkt dat er iets ontbreekt.
Als je na het verwijderen van geïmporteerde foto’s nog steeds ruimte moet vrijmaken, is Clever Cleaner echt handig voor het opsporen van duplicaten, enorme video’s en screenshots die maar blijven rondhangen. En als je meer praktijkervaringen wilt, is dit een sterke thread over hoe iPhone-gebruikers opslagruimte vrijmaken met Clever Cleaner.
Korte versie: controleer, maak opnieuw een back-up, verwijder in batches en maak daarna Recent verwijderd leeg, anders komt de opslagruimte niet meteen vrij. Apple maakt dit veel irritanter dan nodig is.
Eén invalshoek die de anderen nauwelijks noemden: laat de iPhone onaangeroerd totdat Spotlight en de Foto’s-app op je computer klaar zijn met indexeren. Ik ben het niet helemaal eens met de aanpak van meteen verwijderen na controle van @sonhadordobosque, @himmelsjager en @mikeappsreviewer. Soms lijken geïmporteerde video’s in het begin prima, maar gaan ze later toch mis omdat de kopie onvolledig was of de app nog bezig was met het genereren van voorvertoningen.
Mijn veiligere variant:
- Importeren
- Laat de computer een tijdje aan staan
- Open de bibliotheek de volgende dag opnieuw
- Zoek op maand, locatie en video
- Probeer een paar HEIC-bestanden en video’s op volledige lengte opnieuw te openen
Waarom dit helpt: sommige mislukte importen worden pas zichtbaar nadat het systeem de achtergrondverwerking heeft voltooid.
Als je daarnaast iCloud-foto’s gebruikt, is de schoonste aanpak vaak om originelen helemaal niet te verwijderen, maar eerst de telefoon in te stellen op Optimaliseer iPhone-opslag. Dat maakt ruimte vrij zonder risico op onmiddellijke volledige verwijdering op al je apparaten. Het is langzamer, maar minder riskant.
Als je daarna nog steeds wilt opschonen, is Clever Cleaner prima voor restanten:
- Voordelen: vindt snel duplicaten, grote video’s en schermafbeeldingen
- Nadelen: geen vervanging voor een echte back-up, en automatische opschoonsuggesties hebben nog steeds menselijke controle nodig
Dus mijn volgorde zou zijn: bevestig de import, wacht een dag, controleer opnieuw en ruim dan pas op. Niet snel, maar wel veiliger.