De opslag van mijn iPhone is bijna vol en ik zie veel cachebestanden, appgegevens en allerlei rommel. Ik wil junk van mijn iPhone opruimen zonder belangrijke foto’s, berichten of instellingen te verwijderen. Wat is de veiligste methode of tool om ruimte vrij te maken?
Ik zou beginnen met Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag voordat je iets verwijdert. Dat scherm maakt meestal vrij duidelijk waar de ruimte naartoe gaat.
Ik heb hetzelfde gehad na een reis. Ik bleef denken dat er wel een stapel junkbestanden moest rondzwerven zoals op een Windows-pc, maar op een iPhone is dat meestal niet het probleem. Bij mij waren het vooral foto’s en video’s die veel meer ruimte innamen dan ik had verwacht.
Een paar dingen die echt de moeite waard zijn om te controleren:
- Foto’s en video’s. De Foto’s-app kan exacte duplicaten vinden, maar doet niet veel met tien bijna identieke opnames van hetzelfde. Ik heb Clever Cleaner gebruikt voor vergelijkbare foto’s, Live Photos, grote video’s en screenshots. Het werkt lokaal, heeft geen advertenties, en de gratis versie is genoeg voor normale opruimtaken. Vergeet na het verwijderen niet Recent verwijderd leeg te maken, anders komt de opslagruimte niet meteen terug.
- Oude apps. Verwijder alles wat je al heel lang niet hebt gebruikt. Als je de appgegevens later misschien nog nodig hebt, gebruik dan in plaats daarvan App offloaden.
- Appcaches en downloads. Wis gegevens van Safari of Chrome en controleer daarna apps zoals Telegram of Spotify op gedownloade bestanden of cache-instellingen.
- Bestanden-app. Kijk in Downloads. Oude pdf’s, ZIP-bestanden en willekeurige bijlagen die daar staan, vergeet je makkelijk.
- Berichtenbijlagen. Als Berichten hoog in de opslaglijst staat, kunnen oude video’s en fotobijlagen daar een groot deel van uitmaken.
Verwacht alleen niet dat een App Store cleaner verborgen iOS-systeembestanden wist of de cache van elke andere app leegt. Apple staat apps dat eigenlijk niet toe. Als iets belooft alle junkbestanden op te ruimen, zou ik daar voorzichtig mee zijn.
De opslagverdeling is de beste plek om te beginnen. Zo hoef je niet te gokken en word je meestal direct naar het grootste probleem geleid.
Een telefoon die vol is omdat je 80 GB aan foto’s hebt, is een ander probleem dan een telefoon die vol is omdat “Systeemgegevens” zich een tijdje vreemd gedraagt. De eerste kun je veilig opruimen. De tweede is meestal niet iets dat een schoonmaakapp kan oplossen, en willekeurige “junk remover”-apps daarvoor proberen is waar mensen in de problemen komen.
Ik ben het ermee eens om eerst iPhone-opslag te gebruiken, maar ik zou de exacte categorie controleren voordat je iets verwijdert. Als Foto’s, Berichten, Muziek, Podcasts, WhatsApp, Telegram of Bestanden bovenaan staan, ruim dan binnen die apps op. Als “Systeemgegevens” enorm is, probeer dan eerst de saaie dingen: herstart de telefoon, werk iOS bij als er een update klaarstaat, laat de telefoon een tijdje aan de lader op Wi-Fi liggen, en controleer of iCloud-foto’s of het synchroniseren van Berichten niet halverwege is vastgelopen. Soms ziet opslag er erger uit terwijl de telefoon indexeert, synchroniseert of tijdelijke updatebestanden vasthoudt.
De veiligste “junk-opruiming” is eigenlijk handmatig opruimen terwijl er al een back-up is gemaakt. Verwijder gedownloade video’s, oude podcastafleveringen, offline kaarten, grote berichtbijlagen en appdownloads die je opnieuw kunt ophalen. Ontlaad apps in plaats van ze te verwijderen als je hun documenten wilt behouden. Gebruik voor foto’s de ingebouwde tool voor duplicaten of iets als Clever Cleaner als je hulp wilt bij het sorteren van vergelijkbare opnamen, maar beschouw elke verwijderknop als definitief totdat je Recent verwijderd hebt gecontroleerd. De hoofdregel is: ruim gebruikersgegevens op die je kunt zien, en ga niet jagen op verborgen iOS-bestanden met apps die beweren dat ze de hele telefoon op magische wijze kunnen schoonmaken.