Hur återställer jag borttagna foton från ett SD-kort?

Jag råkade av misstag radera viktiga foton från mitt SD-kort när jag flyttade filer från min kamera, och nu kan jag inte hitta dem någonstans. De här bilderna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp att lista ut det bästa sättet att återställa raderade foton från ett SD-kort innan något skrivs över.

Jag har varit där. Du raderar en omgång bilder, eller så formateras kortet, och det knyter sig i magen. Första steget, sluta använda SD-kortet direkt. Ta ut det ur kameran eller telefonen och låt det vara.

Raderade bilder brukar vanligtvis inte raderas på en gång. Kortet markerar utrymmet som ledigt, och nya filer skriver över det senare. Om du fortsatte att fotografera efter misstaget blir återställningen snabbt sämre. Om kortet har legat orört sedan det hände är chanserna fortfarande ganska goda.

Innan du installerar något, gör några tråkiga kontroller.

• Om raderingen skedde medan kortet var monterat på en Mac, titta i papperskorgen i macOS.
  • Om det hände på Android, kontrollera papperskorgen i Google Foto och återvinningskorgen i Samsung Gallery. Där sparas objekt ofta i 30 till 60 dagar.
  • Leta efter automatiska säkerhetskopior i den molnsynk du använder.

Om inget av det ger något resultat är den vanliga vägen återställningsprogram.

Ett misstag jag gjorde en gång var att först försöka hämta filer via telefonanslutningen. Dålig idé. En telefon eller kamera över USB döljer ofta det råa filsystemet, så återställningsappar får inte full åtkomst till kortet. Appar för återställning på telefon är också rätt dåliga. Många av dem hämtar bara cachade miniatyrbilder om enheten inte är rootad, och då slutar det med små suddiga förhandsvisningar i stället för originalfilerna.

Använd en USB-kortläsare för SD-kort. Anslut kortet direkt till en Windows-dator eller Mac. Då får återställningsverktyget direkt åtkomst till kortet.

Det finns en hel del återställningsverktyg där ute. Disk Drill är det jag haft minst krångel med. PhotoRec fungerar, och många svär vid det, men att gå igenom högar av omdöpta filer utan mappstruktur blev snabbt tröttsamt när jag provade det. Disk Drill var enklare att hantera, och det klarade kameraformat som RAW, CR2 och NEF utan att jag behövde kämpa med appen.

Det här skulle jag göra:

1. Installera Disk Drill på din dator. På en Mac, ge det Full Disk Access i integritetsinställningarna, annars kanske det inte kan skanna korrekt.

2. Sätt i SD-kortet med en kortläsare. Öppna appen och hitta SD-kortet i listan över enheter.

3. Välj kortet och starta en skanning efter förlorad data. Universal Scan är vanligtvis det säkraste valet. Den letar först efter nyliga raderingar och gör sedan en djupare genomgång efter kända filsignaturer.

4. Vänta. Du kan kika på resultaten medan skanningen pågår, men jag brukar låta hela processen bli klar.

5. Öppna avsnittet Bilder när skanningen är klar. Filtrera efter filtyp om du vill. Använd förhandsvisningsikonen på varje fil.

Den här delen är viktigast. Om förhandsvisningen av bilden öppnas utan problem är filen vanligtvis intakt. Om den inte går att öppna eller ser trasig ut är återställningen för just den filen osäker.

1. Markera de bilder du vill ha och klicka på Recover.

När programmet frågar var de återställda filerna ska sparas, lägg dem inte tillbaka på samma SD-kort. Spara dem på datorns interna disk eller en annan extern disk. Att skriva tillbaka återställd data till samma kort är så folk förstör den sista fungerande kopian. Jag gjorde det här en gång för flera år sedan. Aldrig igen.

Efter återställningen, öppna några filer och kontrollera att de är okej. När du vet att bilderna är säkra, sätt tillbaka kortet i kameran och formatera det där för en ren nystart.

Det är den väg jag skulle ta.

2 Likes

Det stora jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @andarilhonoturno sa: ta reda på hur bilderna raderades, för det ändrar dina chanser ganska mycket.

Om det var en vanlig radering från en dator brukar återställning gå bättre. Om kortet formaterades i kameran är det fortfarande möjligt. Om kortet användes mycket efteråt, då blir det snabbt riktigt illa. Om det dessutom är ett microSD från en telefon och det var krypterat av den telefonen kan vanlig återställning vara ett totalt elände. Folk hoppar över den detaljen och slösar bort timmar.

Jag håller lite inte med om rådet att man alltid ska skapa en avbild först för alla. Det är idealiskt, ja, men om någon inte är teknisk kan de göra fel med det också. Om du känner dig bekväm med att göra det, skapa en byte-för-byte-avbild. Om inte, sätt åtminstone SD-kortets lilla låsknapp i låst läge innan du ansluter det och återställ försiktigt därifrån. Inte perfekt, men bättre än att pilla på det blint.

En annan sak: kontrollera filstorlekarna på allt som återställs. Ibland får man tillbaka ett foto som egentligen bara är en trasig header eller en liten miniatyrbild. Om din kamera normalt skapar JPEG-filer på 8 MB och du återställde filer på 120 KB, ja… då är det inte rätt.

Om Disk Drill ser de ursprungliga filnamnen och mappstrukturen är det ett mycket gott tecken. Om det bara hittar råa signaturer kan återställning fortfarande fungera, men organisationen blir en röra. Det är en av anledningarna till att Disk Drill vanligtvis är enklare för fotoåterställning från SD-kort än mer avskalade verktyg.

Också värt att läsa: bästa sätten att återställa raderade bilder från ett SD-kort

Ett praktiskt tips till: återställ de viktigaste bilderna först, inte alla 4 000 filer på en gång. Prioritera det som inte går att ersätta. Det sparar tid och låter dig kontrollera om de återställda filerna faktiskt går att använda.

En vinkel som inte nämns tillräckligt ofta: kontrollera om SD-kortet håller på att gå sönder, inte bara är raderat. Om Windows ber dig att formatera det, eller om kopieringen gav läsfel, kan återställningsprogram bara få tillbaka en del av innehållet. I så fall ska du göra återställningen först och sedan pensionera kortet. SD-kort dör ofta gradvis.

Jag håller delvis inte med om idén att låsreglaget räcker. Det hjälper, men vissa kortläsare ignorerar det, så jag ser det fortfarande som en trevlig extra funktion, inte som ett skydd. Kortläsare + ingen skrivning + återställning till en annan enhet är den verkliga regeln.

När det gäller verktyg är Disk Drill ett rimligt första försök.

Fördelar

• Enkla förhandsvisningar, vilket spelar större roll än man tror
  • Bättre för vanliga användare än kommandoradsverktyg
  • Kan ibland bevara namn och mappar om filsystemets metadata fortfarande finns kvar

Nackdelar

• Gränserna för gratis återställning beror på plattform/version
  • Djupsökningar kan ge mycket skräp tillsammans med riktiga bilder
  • Om kortet har allvarlig korruption kan det missa filer som grövre verktyg kan plocka fram

Det är där @andarilhonoturno, @nachtdromer och @mikeappsreviewer i princip pekar i rätt riktning: använd en kortläsare, undvik att skriva något och kontrollera återställda filer i full storlek.

Mitt extra tips: sortera resultaten efter fotodatum och kamerans filändelse först. Ignorera PNG-filer, miniatyrbilder, cachefiler och små JPEG-filer tills du har säkrat de faktiska bilderna i DCIM. Om din kamera tog RAW+JPEG, återställ även RAW-filerna även om JPEG-filen ser trasig ut. Ibland överlever RAW-filen när JPEG-filen inte gör det.