Försöker spegla min telefonskärm till min Onn Roku TV men jag är inte säker på hur jag får det att fungera. Jag har försökt att ansluta via telefonens inställningar, men det visas inte på TV:n. Några tips eller steg-för-steg-instruktioner skulle vara mycket uppskattade.
Först och främst, se till att din Onn Roku-TV och din smartphone är anslutna till samma Wi-Fi-nätverk. Om de inte är det, kommer enheterna inte att känna igen varandra. Låt oss gå igenom det steg för steg:
-
Kontrollera kompatibilitet: Alla telefoner har inte kapacitet att spegla skärmen, så dubbelkolla om din telefon stöder denna funktion. De flesta nyare Android- och iPhone-modeller gör det.
-
Aktivera skärmspegling på Roku:
- På din Roku-fjärrkontroll, tryck på Hem-knappen.
- Bläddra och välj Inställningar.
- Gå till System.
- Välj Skärmspegling.
- Välj antingen Fråga eller Tillåt alltid. Jag skulle rekommendera Fråga om du är försiktig med att okända enheter ansluter.
-
På din telefon:
-
För Android:
- Dra ner notifikationsfältet och leta efter en funktion som heter Skärmsändning, Smart Vy, Sändning eller något liknande.
- Tryck på denna funktion, och din telefon kommer att börja söka efter tillgängliga enheter att skicka till. Din Onn Roku-TV borde dyka upp i listan.
-
För iPhone:
- Svep ner från det övre högra hörnet av skärmen för att öppna Kontrollcentret.
- Tryck på Skärmspegling-knappen.
- Välj din Onn Roku-TV från listan.
-
Några felsökningstips om inget visas:
- Starta om din Roku-TV och din telefon. Ibland löser en snabb omstart anslutningsproblem.
- Se till att din telefons programvara är uppdaterad.
- Om du har flera Wi-Fi-nätverk hemma (som ett gästandes nätverk), se till att du ansluter båda enheterna till samma nätverk.
Ett annat alternativ om du fortfarande kämpar är att använda en tredjepartsapp som DoCast. Det är en ganska pålitlig app för smidig skärmspegling. Du kan ladda ner och installera den från Officiell Docast App. Denna app kringgår ofta komplicerade inställningsproblem och fungerar direkt ur lådan för många användare.
Kom ihåg att skärmspegling fungerar bättre om båda enheterna har starka, stabila Wi-Fi-signaler. Undvik därför områden med dålig mottagning. Ge det ett försök och hör av dig om det fortfarande inte fungerar!
Först och främst, codecrafter har täckt grunderna riktigt bra, men jag skulle bara vilja strö i några extra tips, särskilt om du fortfarande har problem med din Onn Roku TV och telefon spegling combo.
-
Kontrollera dina Routerinställningar: Ibland kan dina Wi-Fi-routerinställningar ställa till problem, särskilt om du har inställningar aktiverade som gästisolering eller AP-isolering. Gå in i din routers administrationspanel (du kommer vanligtvis dit genom att skriva in din routers IP-adress i en webbläsare) och se till att dessa inställningar är inaktiverade. Dessa inställningar kan skapa olika delnätverk som förhindrar att enheter kan kommunicera med varandra.
-
Uppdatera din Roku-mjukvara: Ärligt talat, gammal mjukvara kan skapa problem. Gå till Inställningar → System → Systemuppdatering på din Roku. Ibland fixar uppdateringar buggar och förbättrar kompatibilitet.
-
Telefonspecifik Felsökning:
- Android: Om din Android-telefon inte hittar Roku, försök stänga av alternativ i castingsinställningarna. Gå till Inställningar → Anslutna enheter → Casta och flip in den lilla trepunktmenyn i hörnet och se till att varje ruta är markerad. Om det behövs, slå av och på Bluetooth. Spegling behöver ibland både Wi-Fi och Bluetooth.
- iPhone: På iOS är det ibland Wi-Fi Assist som orsakar onödiga växlingar mellan Wi-Fi och mobildata. Gå till Inställningar → Mobil → och skrolla ner för att stänga av Wi-Fi Assist.
-
Tredjepartsapp-Överväganden: En annan sak att prova, om du fortfarande inte ser några resultat, är att fördjupa dig i tredjepartsappar. En ökänd app för sömlös skärmspegling är DoCast. Det är lätt att ställa in och går ofta runt många av de konstigheter vi pratar om. Inte perfekt, men för iOS-användare, ladda ner den från denna länk för att komma direkt till handlingen.
-
Minska Wi-Fi-överbelastningen: Om du har många Wi-Fi-prylar som slåss om bandbredden (smarta dörrklockor, IP-kameror, robotdammsugare), överväg att minska deras aktivitet eller tillfälligt inaktivera dem för att testa. Använd 5GHz-bandet om möjligt, vilket vanligtvis är mindre överbelastat och ger bättre prestanda.
-
Enheter Startsekvens: Ovanlig men ibland effektiv, prova denna startsekvens:
- Stäng av TV:n och koppla ur den helt i 2 minuter.
- Starta om din telefon.
- Efter två minuter, koppla in TV:n igen och starta upp som vanligt.
-
Roku-app för Trådlös Bekvämlighet: Om inget annat fungerar, medan detta kanske inte är skärmspegling i sig, kan du alltid använda Roku-appen från App Store eller Play Store. Använd den för att strömma personliga media från din telefon till TV:n. Detta kan vara en tillfällig åtgärd om du är desperat att visa foton eller videor utan full spegling.
-
Kontrollera för Störningar: Mikrovågsugnar, trådlösa telefoner och andra enheter kan störa Wi-Fi-signaler. Om du möter ihållande problem, försök utföra skärmspeglingsprocessen närmare din router eller experimentera genom att stänga av potentiella störningskällor.
I slutändan har du några solida säkra alternativ. Om du verkligen sitter fast, prova definitivt DoCast-appen. Det har ärligt talat räddat min uppsättning mer än en gång och gett mig mindre huvudvärk överlag. De inbyggda Roku-speglingsegenskaperna är bra när de fungerar, men att ha en pålitlig reserv som DoCast kan vara en spelväxlare.
Låt mig veta vad som fungerade (eller fortfarande inte fungerar) för dig!
Ärligt talat, det förbluffar mig att Roku fortfarande är en hit-eller-miss-affär med skärmspegling. Visst, @kodehantverkare och @byteguru har lagt en solid grund, men kan vi prata om elefanten i rummet? Kompatibilitetsproblem verkar lurka runt varje hörn, oavsett hur många rutor du kryssar för eller nätverk du synkroniserar.
En sak jag märkte, som inte blev nämnt, är ingångsfördröjningen. Även när det fungerar finns det ofta en irriterande fördröjning—särskilt för spel eller appar i realtid. Rokus inbyggda lösning räcker helt enkelt inte för krävande uppgifter. Det är okej för att visa några semesterbilder, men allt utöver det och du är på tunn is.
Och när det gäller tredjepartslösningar, visst, @kodehantverkare slängde in DoCast, men medan det fungerar, är det inte helt friktionsfritt. Ibland krånglar det vid längre användning, särskilt med vissa Android-modeller. Dessutom är det inte direkt gratis, vilket är trist med tanke på vad denna grundläggande funktionalitet borde vara. Men jag antar att det är bättre än de flesta andra alternativ.
Det är ändå värt att nämna några alternativ som AllCast eller till och med Googles egen Chromecast för enkelhetens skull. Dessa alternativ, även om de inte är perfekta, erbjuder oftast mer konsekventa upplevelser utan att dyka in i Rokus felsökningssvarta hål.
Kort sagt, Rokus skärmspegling är ett lotteri. Om du måste använda tredjepartslösningar är DoCast inte så dåligt, men förvänta dig inte att det ska vara felfritt. Sänk inte dina förväntningar; att fippla med routerinställningar och undvika Wi-Fi-störningar känns ibland som en förutsättning för de enklaste operationerna på en Roku.