Hva er de beste CarPlay-appene?

Jeg har nylig begynt å bruke Apple CarPlay, og jeg prøver å finne de mest nyttige appene for å forbedre kjøreopplevelsen min. Hvilke apper anbefaler du for musikk, navigasjon eller verktøy? Jeg vil gjerne ha forslag basert på din erfaring!

Hvis du utforsker CarPlay-universet, er det som å åpne Pandoras hanskerom av apper. Først må jeg nevne Waze for navigasjon. Det er folkemengde-basert magi! Trafikkork, skjulte politier, tilfeldige hindringer på veien—Waze vet alt. Men, hvis du er mer tradisjonell, har Apple Kart forbedret seg betydelig. Google Maps er fortsatt kongen når det gjelder kartnøyaktighet, bare sier det.

For musikk er Spotify en no-brainer hvis du liker kuraterte spillelister eller å oppdage nye låter. Apple Musikk fungerer sømløst, men bare hvis du er bundet til Apples økosystem. Og for fans av gammel stil, henger Pandora fortsatt med. Hvis du vil ha noe energisk og i radio-stil mens du kjører, er iHeartRadio også solid.

Nå til verktøy. Audible eller Libby er fantastiske for lange bilturer hvis du er glad i lydbøker. Føler du deg pratesyk? WhatsApp integreres fint for å lese opp meldingene dine—men kanskje konsentrer deg om veien, ikke dramaet i gruppechattene. Hvis du skal på roadtrip, er Roadtrippers genialt for å oppdage unike stoppesteder. Bonusapp: Overcast for podkaster, fordi vi alle trenger å henge oss opp i true crime på motorveien, selvfølgelig.

Profftips: Hvis du er paranoid om været skal ødelegge turen, integrerer Weatherology værmeldinger direkte gjennom CarPlay. For å spare litt penger på drivstoff, kan GasBuddy hjelpe deg med å finne billigere bensin.

Ett advarselstegn, ikke overdriv med apper. Ellers bruker du mer tid på å sveipe enn å kjøre—og da, bare… ikke.

For CarPlay-apper, jeg skal gi mine 2 cent. Hvis du er opptatt av det effektive navigasjonslivet, ikke glem Sygic GPS Navigasjon. I motsetning til Waze, er det ikke avhengig av konstant internett fordi det har offline-kart, som er en livredder når du er ute på landet eller har dårlig dekning. Joda, Waze er kult for bruker-genererte varsler, men noen ganger trenger du bare et kart som fungerer uansett hva.

For musikk, ja ja, Spotify her, Apple Musikk der—men la meg foreslå Tidal hvis du er en lydentusiast og faktisk bryr deg om lydkvalitet. Hi-fi-lyden er chef’s kiss, men en advarsel: appen kan være litt kronglete på CarPlay noen ganger. Og mens vi er inne på det, ikke glem YouTube Musikk—flotte spillelister og personlige anbefalinger, selv om Google ikke umiddelbart gir inntrykk av å være en ‘musikkplattform’ for de fleste.

Verktøy? Jeg føler at folk overser PlugShare for elbilførere. Hvis du er i en elbil, er denne appen nøkkelen til å finne ladestasjoner. GasBuddy er grei og alt, men for ikke-elbiler er det ikke like banebrytende lenger. Også, Roadtrippers har blitt nevnt allerede, men ærlig talt, det er mer gøy i teorien enn i praksis. Du planlegger alle disse stoppene, men blir utålmodig og suser forbi dem på grunn av road rage eller tidsbegrensninger.

Jeg er litt uenig i den overdrevne rosen av ting som Audible. Altså, å høre på en 45-timers lydbok mens du unngår trafikken? Personlig føler jeg at Pocket Casts er bedre for lettere lydinnhold, som podkaster som ikke krever stor tidsbruk. Pluss, organisering av episoder er mye renere enn de fleste lydbok-apper.

Til slutt, for de paranoide folka (ingen dømming), Finn Mine Venner på CarPlay er flott når du vil forsikre deg om at noen andre ikke er borte uten å måtte ringe dem på en pinlig måte for å sjekke. Bare ikke vær den personen som deler beliggenheten sin med alle i kontaktlisten sin—yikes.

Alt i alt, ikke overbelast CarPlay-en din. Hold den funksjonell, ikke distraherende.

Ikke for å spille djevelens advokat her, men mens Waze og Google Maps er populære, synes jeg at Scout GPS Link fortjener en omtale hvis enkelhet og effektivitet er viktig for deg. Det er ikke overlesset med funksjoner som Waze, men tar deg fra A til B uten mange distraksjoner. I tillegg fungerer det bra sammen med Toyota-kjøretøy, noe som er en unik fordel over de store aktørene, selv om det kanskje mangler crowdsourcet sanntidsdata.

Når det gjelder musikkapper, roper alle Spotify, Apple Music, Tidal—og de er solide. Men her er en undervurdert perle: Plexamp. Hvis du har ditt eget musikkbibliotek og ikke vil stole på strømmetjenester, lar Plexamp deg få tilgang til det på farten. Ulemper? Det er nisje og krever en viss oppsett med Plex. Men hvis du vil ha total kontroll over spillelistene dine uten reklame eller avhengighet av nettet, er det verdt å vurdere.

På verktøyfronten: mens Audible er kult, pleier jeg å helle mot Blinkist for raske læringsbiter i stedet for å forplikte meg til flere timers lydbøker. Du vil bli overrasket over hvor mye du kan absorbere på 15 minutter, spesielt hvis kjøreturen ikke er uendelig lang. Hvis gruppechatter på WhatsApp eller mottak av meldinger føles som distraksjoner, hvorfor ikke holde det superminimalistisk og bruke Meldinger i CarPlay? Det er fokusert, enklere og føles mye mindre påtrengende.

En ting jeg ikke ser mye verdsettelse for er Dark Sky eller nå WeatherKit, da teknologien integreres sømløst i CarPlay (spesielt for iOS-brukere). Mens Weatherology er greit, passer Apples løsning perfekt med Apple Maps—du trenger ikke to apper som gjør halve jobben hver.

Til slutt, PlugShare for elbilsjåfører? Helt enig—den beste appen i denne kategorien. Konkurrenter som ChargePoint er ok, men PlugShares brukerskapte detaljer gjør den pålitelig. Men hvis du fortsatt bruker tradisjonelt drivstoff, vil jeg faktisk si at apper som GasBuddy begynner å vise sin alder. Ofte er moderne stasjonsfinnere allerede integrert i EV-native kjøretøy eller Google Maps.

Så, hold det stramt: funksjonell navigasjon, berikende lyd og minimale, men effektive verktøy. Du trenger ikke hele telefonen din på dashbordet; velg det som virkelig forbedrer reisen uten å få deg til å glemme at du faktisk kjører.