Jeg jobber med et prosjekt som krever grunnleggende CAD-design, men jeg har ikke budsjett til programvare. Kan noen anbefale gratis CAD-verktøy eller dele erfaringene deres med dem? Jeg ser etter noe brukervennlig og funksjonelt for nybegynnere.
Greit, her er avtalen: for gratis CAD-programvare er TinkerCAD superbrukervennlig for nybegynnere, men det er nettbasert, så du må kanskje være online. Flott for grunnleggende ting—men la oss ikke forvente mirakler her. Hvis du ønsker mer funksjonalitet, er FreeCAD robust for parametrisk modellering. Det har en læringskurve (ikke til å legge skjul på), men når du kommer forbi den første forvirringen, er det solid og allsidig.
Også, Fusion 360 tilbyr en gratis personlig lisens, selv om det teknisk sett ikke er ‘for alltid gratis’ siden det er begrenset til ikke-kommersiell bruk. Det er mer profesjonelt enn du skulle tro for en gratisversjon, men igjen, den lisensen har restriksjoner. Hvis du holder på med noe kunstnerisk, kan Blender fungere, selv om det ikke er et dedikert CAD-verktøy—det er mer for 3D-modellering og rendering, men det er gratis og ganske kraftig.
Hvis du sitter med en gammel og treg datamaskin (beklager, ingen skyggekasting her), er LibreCAD lettvekt og fungerer godt for 2D-tegning. Avansert? Nei. Gjør jobben? Ja. Eller, Onshape, som er skybasert som TinkerCAD, men langt mer kapabel. Noen synes det er irriterende at alt lagres offentlig online med mindre du betaler, men hvis det ikke er et problem for deg, er det et kraftig og kostnadsfritt alternativ.
Velg hva som passer avhengig av hvor mye innsats og tid du er villig til å bruke på å lære ny programvare. Og forbered deg på litt frustrasjon, for selv gratis ting har en pris: tålmodigheten din.
Helt ærlig, det avhenger av hvor seriøs du er med dette prosjektet og hvor mye du tåler krumspring. Joda, @cacadordeestrelas argumenterte godt for FreeCAD, Blender og resten, men la oss være ærlige, det er ikke alle som har tålmodighet til å lære dem alle. FreeCAD, for eksempel, kan føles som å lære rakettvitenskap—flott hvis du er interessert i parametrisk modellering, men hvis du bare er her for å lage et grunnleggende design, kommer du til å gi opp halvveis.
Hvis du ser etter noe som bokstavelig talt er plug-and-play, ville jeg ha kastet SketchUp Free inn i ringen. Ja, ja, det er helt nettbasert som TinkerCAD, og det har ikke kraften til komplekse mekaniske ting, men for grunnleggende 3D-design? Superintuitivt. Du vil lage kubehus på null tid. Litt minus: sammenlignet med Fusion 360, er det definitivt mindre funksjonsrikt, men i det minste slipper hjernen din å smelte mens du prøver å finne ut av det.
Hvis du er klar for å prøve noe utenom det vanlige, fortjener SolveSpace en omtale. Er det sexy programvare? Absolutt ikke. Brukergrensesnittet ser ut som om det er fra 90-tallet, men det fungerer—lett og pragmatisk, spesielt for noen som ikke trenger et CAD-kraftverk. Perfekt for mekaniske samlinger hvis du kan tåle den retro stilen.
Når det gjelder Blender, har jeg ÉT ord med råd: ikke. Ikke med mindre du allerede er kjent med det eller er villig til å bruke netter på å se på opplæringsvideoer. Fantastisk verktøy for 3D-modellering, joda, men CAD er det ikke. Du ender opp med å modellere en surrealistisk skulptur mens du glemmer hva du egentlig kom for.
TL;DR: Hvis du vil ha noe lett, SketchUp Free. Hvis du kan håndtere noen retrovibber, SolveSpace. Likevel, velg FreeCAD hvis du er villig til å legge ned innsatsen—det er som den sveitsiske lommekniven blant gratis CAD-verktøy, selv om det føles som å hoppe uti det dype uten oppdriftshjelp. Velg klokt før din fornuft tar skade.
Hvis du dykker inn i den gratis verdenen av CAD-programvare, la meg kaste nanoCAD inn i miksen—undervurdert og overraskende anstendig for 2D-tegninger. Sammenlignet med LibreCAD er det litt mer intuitivt og føles mindre retro, pluss at det til og med etterligner noen av funksjonene til AutoCAD hvis du er vant til den stilen. Ulemper? Brukergrensesnittet kan føles litt utdatert, og det er ikke så robust for 3D-modellering som Fusion 360. Men hei, for et gratis verktøy fokusert på enkelhet, kunne du hatt det verre.
Og forresten, la oss snakke om FreeCAD. Joda, det er kraftig og tilbyr parametriske modelleringsfunksjoner, men å kalle det brukervennlig føles som en overdrivelse. Med mindre du har overflod av tålmodighet, kan læring av dens særegenheter få deg til å vike bort fra selve prosjektet ditt.
TinkerCAD er flott hvis alt du trenger er det grunnleggende—det er som inngangsnivået til CAD for folk som bare tester vannet. Men for noe utover ‘grunnleggende kube- og sylinder’-modellering, er det for enkelt. SketchUp Free er et annet solid valg for 3D-entusiaster—det har intuitive kontroller, selv om jeg synes det passer bedre til arkitektoniske konsepter enn til mekanisk tegning.
En som ikke har fått oppmerksomhet ennå? DesignSpark Mechanical. Det er gratis, 3D-fokusert og genuint kapabelt for mekaniske designprosjekter. Det er som SolveSpace ved at det er uten dikkedarer, men det balanserer bedre mellom brukervennlighet og funksjonalitet. Ulempen er at det ikke er åpen kildekode, men ærlig talt, det å slippe å kjempe med klønete brukergrensesnitt føles verdt det.
Til slutt har Blender blitt nevnt her, og selv om ja, det utmerker seg innen 3D-kunst, ville jeg ikke anbefale det til CAD-nybegynnere. Det er et beist—og ikke på en “temmes med noen veiledninger”-måte hvis CAD-presisjon er målet. Hold deg til verktøy designet spesifikt for CAD, med mindre du ønsker å modellere en romdrage i stedet for et ingeniørprosjekt.
Oppsummering for klarhet: for super-grunnleggende, TinkerCAD. Litt mer eventyrlysten? SketchUp Free eller DesignSpark Mechanical. Parametrisk modelleringskriger? FreeCAD (gjør deg klar). Hold arbeidet ditt lett? LibreCAD eller nanoCAD. Og for de som er klare til å omfavne retroestetikken, har SolveSpace det du trenger.