Jeg formaterte USB-stasjonen ved et uhell og mistet viktige bilder og arbeidsdokumenter som ikke var sikkerhetskopiert noe annet sted. Jeg trenger hjelp til å finne den beste metoden eller programvaren for datagjenoppretting fra USB-stasjon for å gjenopprette formaterte filer fra USB før noe blir overskrevet.
Ja. Jeg har hentet ut filer fra en formatert USB før, men vinduet holder seg åpent bare hvis du slutter å bruke stasjonen nå. Hvis du fortsetter å kopiere ting over på den, blir de gamle dataene dine erstattet bit for bit. Når disse blokkene er overskrevet, er gjenoppretting umulig.
Det første jeg ville prøvd å finne ut av, er hvilken type formatering som skjedde.
Hvis formateringen ble ferdig på noen få sekunder, var det nesten sikkert en hurtigformatering. Det er det bedre tilfellet. En hurtigformatering bygger vanligvis opp filsystemet på nytt og tømmer filindeksen, men den sletter ikke alle de gamle fildataene med en gang. En full formatering er tøffere. På de fleste oppsett skriver den over lagringen, så sjansene dine faller kraftig.
Jeg ville hoppet over de tilfeldige Command Prompt-fiksene folk legger ut. Det samme gjelder reparasjonsverktøy folk kaster rundt i tråder. CHKDSK er for filsystemfeil, ikke for å hente tilbake filer fra en formatert USB. Jeg har sett at det gjør en rotete stasjon enda mer rotete.
Det jeg ville gjort:
- Slutt å bruke minnepinnen.
- Installer gjenopprettingsprogramvare på datamaskinens interne disk, ikke på USB-en.
- Koble til den formaterte USB-en.
- Kjør en full skanning.
- Forhåndsvis alt viktig før du gjenoppretter det.
- Gjenopprett filer til en annen disk, aldri tilbake til den samme USB-en.
Jeg hadde ganske god erfaring med Disk Drill. Det er et av de enklere alternativene hvis du ikke har gjort dette før. Jeg valgte USB-en, kjørte Universal Scan, ventet til den var ferdig, og gikk deretter gjennom resultatene. Det grupperer filer etter type, og forhåndsvisningsverktøyet hjalp mye. Hvis et bilde åpnet i forhåndsvisning, eller et dokument viste lesbart innhold, fungerte gjenoppretting vanligvis.
En del jeg likte mer enn jeg hadde forventet, var diskavbildning. Hvis USB-en stadig kobler fra, gir feil, eller virker ustabil, lag et bilde først og skann bildet i stedet for å belaste den originale stasjonen om og om igjen. Jeg lærte dette på den irriterende måten med en gammel minnepinne som stadig falt ut midt i skanningen.
Noen ting endrer sjansene dine:
- Hvis du ikke skrev noe nytt til USB-en etter formateringen, er sjansene dine bedre.
- Hvis filsystemet ble endret, kan gjenoppretting fortsatt fungere, men filnavn og mappestruktur kommer ofte tilbake i dårligere stand.
- Bilder, dokumenter og videofiler blir vanligvis håndtert fint av de fleste gjenopprettingsverktøy.
Hvis skanningen finner filer med ødelagte navn, ikke få panikk. Jeg ser dette ofte etter formatering. Sorter etter type, størrelse eller dato og start der.
La også skanningen bli ferdig. Ikke stopp tidlig bare fordi du så noen få filer dukke opp i tredje minutt. På en skanning jeg gjorde, dukket ikke mappen jeg trengte opp før mye senere.
Hvis USB-en ikke blir oppdaget i det hele tatt, stadig kobler fra, eller Windows rapporterer feil kapasitet, kan dette være mer enn bare et formateringsproblem. Gjentatte skanneforsøk på en sviktende minnepinne er risikabelt. Hvis den holder seg tilkoblet lenge nok, lag et bilde av den først. Hvis dataene betyr mye, ville jeg stoppet der og levert den til et gjenopprettingsverksted.
Så ja, manglende sikkerhetskopi betyr ikke alltid at filene er borte. De store variablene er enkle:
- Var det en hurtigformatering?
- Ble det skrevet noe til stasjonen etterpå?
Hvis det var en hurtigformatering, og du lot USB-en være i fred etter feilen, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Noen ganger bedre enn du skulle tro.
Hvis USB-en fortsatt monteres og viser riktig størrelse, ville jeg fokusert på gjenopprettingsprogramvare først, ikke reparasjonsverktøy. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting, slutt å skrive til den. Etter det ville jeg delt planen etter filverdi.
For bilder og arbeidsdokumenter fungerer filsøk ofte bedre enn folk forventer etter en formatering. Du mister oftere navn og mapper, men JPEG, PNG, PDF, DOCX, XLSX pleier å komme tilbake hvis blokkene ikke ble overskrevet. På minnepinner etterlater en hurtigformatering vanligvis mye. En full formatering senker suksessraten kraftig.
Min vurdering er litt annerledes på ett punkt. Jeg ville prøvd to skannere hvis første gjennomgang ikke finner viktige filer. Gjenopprettingsapper bruker ulike signaturer og parsere. Det er vanlig at ett verktøy finner 2 000 filer og et annet finner 2 600. Start med Disk Drill fordi det håndterer gjenoppretting fra formaterte USB-enheter godt, og forhåndsvisningen sparer tid. Hvis resultatene ser magre ut, kjør en ny skrivebeskyttet skanning med et annet verktøy på bildet, ikke på minnepinnen.
Beste rekkefølge:
- Koble til USB-en én gang.
- Hvis den virker ustabil, lag et bilde av den først.
- Skann bildet.
- Gjenopprett til PC-en eller en annen ekstern disk.
- Åpne de gjenopprettede filene og kontroller dem.
Hopp over CHKDSK. Det fikser strukturen. Det gjenoppretter ikke formaterte filer.
Hvis du vil ha en enkel gjennomgang av gjenoppretting fra minnepinne, er denne videoen grei:
trinnvis veiledning for gjenoppretting av data fra USB-minnepinne
Hvis USB-en kobler fra, rapporterer 0 byte eller viser feil kapasitet, stopp med gjør-det-selv-forsøk. Det er der folk raskt gjør det verre. Denne delen er veldig viktig.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @espritlibre, men jeg vil legge til ett ekstra poeng: ikke anta at full formatering = null sjanse hver gang. På nyere Windows-versjoner kan oppførselen variere avhengig av enhet, OS og hvordan formateringen ble gjort. Det er vanligvis verre enn hurtigformatering, ja, men ikke alltid umiddelbart game over.
Dette ville jeg gjort:
- først, slutt å bruke USB-en helt
- sjekk om stasjonen fortsatt viser riktig kapasitet
- hvis den gjør det, skann den med noe som støtter gjenoppretting fra formaterte USB-er godt, som Disk Drill
- gjenopprett filer til datamaskinen din, ikke tilbake til minnepinnen
Hvorfor Disk Drill? Mest fordi det er enklere å sortere gjennom gjenopprettede bilder/dokumenter uten å få lyst til å kaste PC-en ut av vinduet. Forhåndsvisning betyr mye. Hvis JPG/PDF/DOCX forhåndsvises fint, er det et solid tegn.
En ting folk hopper over: etter gjenoppretting, åpne faktisk de gjenopprettede filene. Ikke bare feir fordi filnavnene dukket opp. Halvparten av de gjenopprettede filene kan være korrupt søppel hvis formateringen ble fulgt av nye skriverunder.
Dessuten, hvis dette er en jobb-USB og filene er veldig viktige, ville jeg unngått å kjøre fem forskjellige verktøy på den originale minnepinnen. Lag ett image hvis mulig, og test deretter programvare mot det. Mindre slitasje, mindre risiko. Minnepinner kan være rare og ustabile.
Hvis du vil ha en ryddigere gjennomgang, er dette nyttig:
hvordan gjenopprette filer fra en formatert USB-stasjon trinn for trinn
Hvis USB-en viser 0 byte, stadig kobler fra, eller ber om å bli formatert igjen og igjen, stopp gjør-det-selv der. Det er der folk gjør en dårlig situasjon til en virkelig dum en.
Jeg ville legge til én ting som de andre bare var så vidt inne på: sjekk de gjenopprettede filene for integritet før du bruker timevis på å sortere dem. @espritlibre, @codecrafter og @mikeappsreviewer har rett om å stoppe skriving og skanne først, men etter en formatering kan du få mye søppel som ser ut som det er gjenopprettet.
Min preferanse er:
- gjenopprett et lite parti først
- åpne 10 til 20 bilder/dokumenter
- hvis de er gyldige, fortsett med den store gjenopprettingen
Det sparer masse tid.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid førstevalg for en formatert USB.
Fordeler:
- enkel forhåndsvisning for bilder og dokumenter
- god til å finne filer etter hurtigformatering
- enkelt grensesnitt
- kan fungere fra et diskbilde
Ulemper:
- dypskanninger kan gi rotete filnavn
- store resultatsett tar tid å gjennomgå
- ikke alle filer som blir funnet, er faktisk brukbare
- de beste funksjonene kan kreve betalt versjon avhengig av hva du trenger
Én liten uenighet: Jeg ville ikke automatisk kjørt flere verktøy med en gang hvis USB-en er frisk. Lag først et bilde av den hvis dataene er viktige, og sammenlign deretter verktøy på bildet, ikke på selve flashstasjonen. Det reduserer slitasje.
Hvis USB-en viser feil størrelse, 0 byte eller mister tilkoblingen, stopp gjør-det-selv og vurder profesjonell gjenoppretting. Da er det som regel ikke lenger bare formaterte filer.