Min eksterne harddisk har begynt å vise feil og noen ganger vil den ikke monteres, men den spinner fortsatt opp. Jeg leter etter pålitelig programvare for harddiskreparasjon eller verktøy for datagjenoppretting som folk faktisk har brukt med hell før jeg risikerer å gjøre disken verre.
Det viktigste er å få filene dine av stasjonen før du begynner å prøve å fikse den. Mange reparasjonsverktøy kan gjøre en dårlig situasjon verre hvis disken allerede er ustabil.
Av den grunn ville jeg sannsynligvis startet med Disk Drill. Det er ikke noe magisk reparasjonsverktøy, og det er helt greit. Den virkelige verdien ligger i gjenoppretting. Disk Drill kan hente data fra korrupte, RAW, formaterte og ikke-oppstartbare stasjoner, og det har også S.M.A.R.T.-overvåking slik at du kan se om selve maskinvaren begynner å svikte. Diskavbildningsfunksjonen er spesielt nyttig. Hvis stasjonen er ustabil, lag et bilde av den først, og gjenopprett deretter fra bildet i stedet for å belaste den opprinnelige stasjonen om og om igjen.
Jeg ville også hatt et par andre verktøy tilgjengelig, avhengig av hva som faktisk er galt:
- TestDisk er flott når problemet er en manglende partisjon, ødelagt partisjonstabell eller skadet oppstartssektor. Det er gratis og svært kapabelt, men det er også tekstbasert og ikke akkurat nybegynnervennlig. Jeg ville ikke gjort det til førstevalget ditt med mindre du er komfortabel med å håndtere partisjoner.
- Hard Disk Sentinel er mer for overvåking enn gjenoppretting. Det leser S.M.A.R.T.-data, overvåker disktemperatur og kan varsle deg når en disk begynner å svikte. Nyttig hvis du vil oppdage problemer før Windows begynner å klage.
Ikke forvent at programvare kan fikse en fysisk døende disk. Noen varselsignaler er ganske åpenbare:
- Klikking, slipelyder, summing eller andre rare mekaniske lyder.
- Stasjonen forsvinner tilfeldig fra Windows.
- Lesehastigheten er smertefullt lav, eller systemet fortsetter å fryse.
- Antallet dårlige sektorer fortsetter å øke, eller S.M.A.R.T.-advarsler dukker opp.
- Windows fortsetter å be om å reparere disken eller gir I/O-feil.
Hvis du ser den typen oppførsel, slutt å kjøre reparasjonsforsøk om og om igjen. Gjenopprett eller sikkerhetskopier det som er viktig, og planlegg deretter å bytte ut stasjonen. Når maskinvaren først begynner å oppføre seg upålitelig, blir det vanligvis ikke bedre.
Hvis stasjonen ikke oppdages i det hele tatt, lager høye mekaniske lyder eller inneholder data du virkelig ikke kan miste, er dette punktet hvor gjør-det-selv blir risikabelt. Et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium er det tryggere alternativet. De kan arbeide med elektronikken, bytte ut skadede deler eller lese data fra platene i et renromsoppsett. Det kan imidlertid bli dyrt. Grunnleggende logiske gjenopprettinger ligger ofte på rundt $300–$700, og alvorlige mekaniske feil kan havne i området $1,000–$2,500+.
Min rekkefølge ville vært ganske enkel:
- Gjenopprett de viktige filene først. Disk Drill ville vært mitt førstevalg.
- Sjekk helsen til stasjonen.
- Prøv bare reparasjoner hvis stasjonen virker stabil.
- Bytt den ut hvis det er tegn på maskinvarefeil.
- Bruk en gjenopprettingstjeneste hvis disken har fysisk skade eller ikke vises i det hele tatt.
Tilkoblingsveien betyr noe her: en dårlig USB-kabel, løs port eller sviktende kabinett kan se helt ut som en døende disk. Før du legger skylden på selve disken, prøv en annen kabel, en annen USB-port, og hvis det er en 3.5’ ekstern disk, sørg for at strømadapteren er stabil. Hvis det er en ren SATA-disk i et USB-kabinett, kan testing i et annet kabinett eller direkte via SATA endre hele diagnosen.
Jeg er enig i rådet om gjenopprett først, reparer senere, men jeg ville vært enda mer sta på å ikke kjøre CHKDSK eller First Aid med en gang. Disse verktøyene er fine for en frisk disk med et rotete filsystem. På en disk som kobler ut eller får tidsavbrudd, kan de bruke timevis på å skrive endringer mens maskinvaren blir verre. Hvis filene betyr noe, lag først et diskbilde eller en klone, og la deretter gjenopprettingsprogramvare jobbe på den kopien. Disk Drill er et fint valg i den enklere enden av dette, spesielt hvis du vil ha et GUI og ikke vil kjempe med kommandolinjeverktøy.
Hvis du er komfortabel med noe mindre pent, men veldig godt til å halte seg gjennom dårlige lesinger, er GNU ddrescue et verktøy folk ofte overser. Det reparerer ikke disken. Det prøver å kopiere så mye som mulig ved å hoppe over problemområder og komme tilbake til dem senere. Det er vanligvis mer nyttig enn en reparasjonsknapp. Etter det bruker du Disk Drill, R-Studio, DMDE, TestDisk eller hvilket som helst gjenopprettingsverktøy du foretrekker på klonen. Den originale disken bør stort sett få være i fred når den først begynner å oppføre seg ustabilt.
Ikke klikk på initialize, format eller repair bare fordi Windows tilbyr det.
Hvis disken spinner opp, men ikke monteres, bør du behandle den som en skrivebeskyttet kilde til du vet mer. Mange mister data som kunne vært gjenopprettet ved å prøve å gjøre disken brukbar igjen før de kopierer noe av den. Hvis du bruker Disk Drill, R-Studio, DMDE osv., må du sørge for at de gjenopprettede filene lagres på en annen disk, ikke tilbake på den sviktende eksterne disken. Det høres åpenbart ut, men gjenopprettingsprogramvare lar deg vanligvis velge en destinasjon, og å velge den syke disken er en skikkelig dårlig dag.
Min litt annerledes vurdering: ikke stol for mye på S.M.A.R.T. via USB. Noen kabinetter videresender det riktig, noen viser delvise data, og noen viser ingenting nyttig. En disk kan fortsatt være i ferd med å svikte selv om helseskjermen ser kjedelig ut. Hvis disken fortsetter å koble fra under skanninger, ville jeg sluttet å bruke GUI-gjenopprettingsverktøy direkte på den og heller klonet/lagde et image av den først, slik @sterrenkijker sa. Det er det kjedelige svaret, men det er svaret som bevarer valgmulighetene dine.
Når det gjelder faktisk programvare, er Disk Drill helt greit hvis du vil ha noe lett tilgjengelig og disken holder seg tilkoblet lenge nok. DMDE er billigere og svært kapabelt, men grensesnittet føles som om det ble laget for å skremme bort vanlige folk. TestDisk er flott for problemer med partisjonstabellen, men jeg ville ikke brukt det på en ustabil disk med mindre du allerede vet hva du endrer. Ingen av disse er egentlig reparasjonsverktøy i den betydningen folk håper på. Gevinsten er å få filene dine ut, slette/bytte ut disken og ikke stole på den eksterne disken igjen.