Jeg er for nylig begyndt at bruge Apple CarPlay, og jeg forsøger at finde de mest nyttige apps til at forbedre min køreoplevelse. Hvilke apps anbefaler du til musik, navigation eller værktøjer? Jeg ville elske forslag baseret på dine erfaringer!
Hvis du dykker ned i CarPlay-universet, er det som at åbne Pandoras handskerum med apps. Først og fremmest skal vi nævne Waze til navigation. Det er crowd-sourcet magi! Trafikpropper, skjulte politibetjente, tilfældigt affald på vejen—Waze ved det hele. Men hvis du er mere til det traditionelle, har Apple Maps forbedret sig betydeligt. Google Maps er dog stadig kongen, når det kommer til kortnøjagtighed; bare lige nævnt.
Til musik er Spotify et oplagt valg, hvis du er til kuraterede playlister eller opdage nye hits. Apple Music fungerer problemfrit, men kun hvis du er bundet til Apples økosystem. Og for fans af gammeldags vibes, er Pandora stadig med på vognen. Hvis du ønsker noget med gang i og radiostil under kørslen, er iHeartRadio også solid.
Lad os nu tale om værktøjer. Audible eller Libby er fantastiske til lange køreture, hvis du er til lydbøger. Føler du dig snakkesalig? WhatsApp integrerer flot og læser dine beskeder op—men måske fokusér på vejen og ikke dramaet i gruppechatten. Hvis du er på roadtrip, er Roadtrippers genial til at opdage sjove stop undervejs. Bonus-app: Overcast til podcasts, for vi har vel alle brug for at binge true crime på motorvejen, ikke?
Pro tip: Hvis du er paranoid omkring vejret, der kan ødelægge en køretur, opdaterer Weatherology vejret direkte gennem CarPlay. Til din benzinsluger kan GasBuddy spare dig nogle kroner ved at finde billigere brændstof.
En advarsel dog, overdriv ikke med apps. Ellers bruger du mere tid på at swipe end på at køre—i så fald, lad være.
For CarPlay-apps vil jeg lige give mit besyv. Hvis du er til effektiv navigation, så gå ikke glip af Sygic GPS Navigation. I modsætning til Waze er den ikke afhængig af konstant internet, fordi den har offlinekort, hvilket er en livredder, når du er ude på landet eller står med dårlig forbindelse. Jo, Waze er cool til brugerbaserede advarsler, men nogle gange har du bare brug for et kort, der fungerer uanset hvad.
Til musik – ja ja, Spotify her, Apple Music der – men lad mig foreslå Tidal, hvis du er audiofil og faktisk går op i lydkvalitet. Hi-fi lyd er chef’s kiss, men jeg vil advare om, at appen nogle gange kan være lidt klodset på CarPlay. Og når vi er ved det, så glem ikke YouTube Music – fantastiske playlister og personlige anbefalinger, selvom Google ikke ligefrem skriger ‘musikplatform’ for de fleste.
Værktøjer? Jeg føler, at folk overser PlugShare for elbilsejere. Hvis du kører elbil, er denne app nøglen til at finde ladestationer. GasBuddy er okay og det hele, men for ikke-elbiler er det ikke banebrydende længere. Også, Roadtrippers er allerede nævnt, men helt ærligt, det er mere sjovt i teorien end i praksis. Du planlægger alle disse stop, men ender med at køre forbi dem, fordi du enten er utålmodig eller har tidspres.
Jeg er lidt uenig med den overdrevne ros til ting som Audible. Jeg mener, at lytte til en 45-timer lang lydbog, mens du navigerer i trafikken? Personligt synes jeg, at Pocket Casts er bedre til lettere lydindhold som podcasts, der ikke kræver en stor tidsforpligtelse. Plus, organisering af shows i episoder er meget mere overskueligt end de fleste lydbogsapps.
Til sidst, for de paranoide (ingen dømmelse), Find My Friends på CarPlay er fantastisk, når du vil sikre dig, at nogen ikke er faret vild uden at skulle lave en akavet opringning for at tjekke. Bare lad være med at være den person, der deler sin placering med alle i sine kontakter – yikes.
Alt i alt, lad være med at overfylde din CarPlay. Hold det funktionelt, ikke distraherende.
Ikke for at spille djævelens advokat her, men mens Waze og Google Maps har populariteten på deres side, synes jeg, at Scout GPS Link fortjener en omtale, hvis enkelthed og effektivitet er det, du søger. Den er ikke overfyldt med funktioner som Waze, men får dig fra A til B uden en masse distraktioner. Plus, den fungerer godt med Toyota-køretøjer, hvilket er en unik fordel i forhold til de store spillere, selvom den måske mangler crowd-sourcet realtidsdata.
Når det gælder musikapps, råber alle Spotify, Apple Music, Tidal—og de er solide. Men her er en undervurderet perle: Plexamp. Hvis du har dit eget musikbibliotek og ikke vil være afhængig af streamingtjenester, lader Plexamp dig tilgå det på farten. Ulemper? Det er nichepræget og kræver noget opsætning med Plex. Men hvis du ønsker total kontrol over dine spillelister uden reklamer eller online afhængighed, er det værd at overveje.
Om værktøjer: mens Audible er fedt, hælder jeg til Blinkist for hurtige læringsbidder i stedet for at binde mig til timerlange lydbøger. Du ville blive forbløffet over, hvor meget du kan absorbere på 15 minutter, især hvis din køretur ikke er uendelig. Hvis gruppechats på WhatsApp eller modtagelse af beskeder føles som distraktioner, hvorfor så ikke holde det super minimalistisk og bruge Beskeder i CarPlay? Det er fokuseret, enklere og føles meget mindre påtrængende.
En ting, jeg ikke ser så meget værdsættelse for, er Dark Sky eller nu WeatherKit, da dens teknologi integrerer sig sømløst i CarPlay (især for iOS-brugere). Mens Weatherology er fin, blander Apples løsning sig perfekt med Apple Maps—du har ikke brug for to apps, der hver løser halvdelen af jobbet.
Til sidst, PlugShare for EV-chauffører? Helt enig—den bedste app i dette segment. Konkurrenter som ChargePoint er okay, men PlugShares fællesskabsbaserede detaljer gør den pålidelig. Sagen er, hvis du stadig bruger traditionel benzin, vil jeg faktisk sige, at apps som GasBuddy viser deres alder. Ofte er moderne tankstationsfindere allerede integreret i EV-native køretøjer eller Google Maps.
Så hold det enkelt: funktionel navigation, berigende lyd og minimale men effektive værktøjer. Du behøver ikke hele din telefon på instrumentbrættet; vælg det, der virkelig forbedrer turen uden at få dig til at glemme, at du, ja, kører.