Hvad er den bedste gratis CAD-software?

Jeg arbejder på et projekt, der kræver grundlæggende CAD-design, men jeg har ikke et budget til software. Kan nogen anbefale gratis CAD-værktøjer eller dele deres erfaring med at bruge dem? Jeg leder efter noget brugervenligt og funktionelt for begyndere.

Okay, her er sagen: For gratis CAD-software er TinkerCAD super begynder-venlig, men det er webbaseret, så du bliver måske nødt til at være online. Fantastisk til basale ting, men lad os ikke forvente mirakler her. Hvis du vil have mere funktionalitet, er FreeCAD robust til parametrisk modellering. Det har en læringskurve (jeg lyver ikke), men når du først kommer forbi den initiale forvirring, er det solidt og alsidigt.

Derudover tilbyder Fusion 360 en gratis personlig licens, selvom det teknisk set ikke er “for evigt gratis”, da det er begrænset til ikke-kommercielle projekter. Det er mere professionelt end du ville forvente for en gratis løsning, men igen, den licens har sine begrænsninger. Hvis du prøver noget kunstnerisk, kunne Blender fungere, selvom det ikke er et dedikeret CAD-værktøj – det er mere til 3D-modellering og rendering, men det er gratis og ganske kraftfuldt.

Nu, hvis du sidder med en “kartoffel” af en computer (undskyld, intet ondt ment), er LibreCAD let og fungerer godt til 2D-tegning. Avanceret? Nah. Klarer jobbet? Ja. Eller, Onshape, som er cloudbaseret ligesom TinkerCAD, men langt mere kapabelt. Nogle bliver irriterede over, at alt gemmes online offentligt, medmindre du betaler, men hvis det ikke er et problem for dig, er det en kraftfuld gratis mulighed.

Vælg din løsning, afhængigt af hvor meget indsats og tid du er villig til at lægge i at lære ny software. Og forbered dig på lidt frustration, for selv gratis ting kommer med en pris: din tålmodighed.

Ærligt talt afhænger det af, hvor seriøs du er omkring dette projekt, og din tolerance for finurligheder. Jo, @cacadordeestrelas fremlagde et solidt argument for FreeCAD, Blender og resten, men lad os være realistiske, ikke alle er skabt til det hovedbrud, det kan være at lære dem alle. FreeCAD, for eksempel, kan føles som at lære raketvidenskab—fantastisk hvis du er vild med parametrisk modellering, men hvis du bare vil lave et simpelt design, vil du sandsynligvis smide håndklædet i ringen halvvejs.

Hvis du leder efter noget, der bogstaveligt talt er plug-and-play, vil jeg foreslå SketchUp Free. Ja, ja, det er helt online som TinkerCAD, og det har ikke kræfterne til komplekst mekanisk arbejde, men til basale 3D-designs? Super intuitivt. Du vil hurtigt være i gang med at lave kubiske huse. Lille ulempe: sammenlignet med Fusion 360 er der klart færre funktioner, men i det mindste koger hjernen ikke over undervejs.

Hvis du er klar til at prøve noget lidt anderledes, fortjener SolveSpace en omtale. Er det sexet software? Absolut ikke. Brugergrænsefladen ligner noget fra 90’erne, men det fungerer—letvægts og praktisk, især for nogen, der ikke har brug for en CAD-superkraft. Perfekt til mekaniske samlinger, hvis du kan tolerere det lo-fi look.

Hvad angår Blender, har jeg ÉT råd: lad være. Medmindre du allerede kender det eller er villig til at bruge nætter på at se tutorials. Fantastisk værktøj til 3D-modellering, helt sikkert, men CAD er det ikke. Du vil ende med at modellere en surrealistisk skulptur, mens du glemmer, hvad du faktisk kom for.

TL;DR: Hvis du vil have noget nemt, SketchUp Free. Hvis du kan klare nogle retro-vibes, SolveSpace. Stadig, vælg FreeCAD, hvis du er villig til at lægge arbejdet i det—det er som schweizerkniven blandt gratis CAD-værktøjer, selvom det føles som at hoppe i den dybe ende uden badevinger. Vælg klogt, før din forstand betaler prisen.

Hvis du træder ind i verdenen af gratis CAD-software, lad mig nævne nanoCAD—undervurderet og overraskende anstændig til 2D-tegning. Sammenlignet med LibreCAD er den en smule mere intuitiv og føles mindre retro, plus den efterligner endda nogle funktioner fra AutoCAD, hvis du er vant til den stil. Ulemper? Grænsefladen kan føles lidt forældet, og den er ikke super robust til 3D-modellering som Fusion 360. Men hey, for et gratis værktøj fokuseret på enkelhed, kunne du gøre det værre.

Og lad os tale om FreeCAD. Jo, den er kraftfuld og tilbyder parametriske modelleringsfunktioner, men at kalde den brugervenlig føles som en overdrivelse. Medmindre du har tålmodighed i overskud, kan det at lære dens finurligheder få dig væk fra dit egentlige projekt.

TinkerCAD er fedt, hvis alt du har brug for er det helt basale—det er som entry-level CAD for folk, der bare tester vandene. Men til noget ud over ‘enkel kube og cylinder’-modellering er den for letvægts. SketchUp Free er et andet solidt valg til 3D-entusiaster—den har intuitive kontroller, selvom jeg finder den bedre egnet til arkitektoniske koncepter snarere end mekanisk tegning.

En der ikke er blevet nævnt endnu? DesignSpark Mechanical. Den er gratis, fokuseret på 3D og virkelig kapabel til mekaniske designprojekter. Det er som SolveSpace ved at være ligetil, men rammer en bedre balance mellem brugervenlighed og funktionalitet. Ulempen er, at det ikke er open source, men ærligt, ikke at skulle kæmpe med en kluntet brugergrænseflade føles umagen værd.

Til sidst er Blender blevet nævnt her, og selvom ja, det udmærker sig i 3D-kunst, vil jeg ikke anbefale det til CAD-begyndere. Det er en udfordring—og ikke på den ‘kan tæmmes med nogle tutorials’-måde, hvis CAD-præcision er dit mål. Hold dig til værktøjer, der er specifikt designet til CAD, medmindre du hellere vil modellere en rumdrage frem for et ingeniørprojekt.

Opsummering for klarhed: til det super-basiske, TinkerCAD. Lidt eventyrlysten? SketchUp Free eller DesignSpark Mechanical. Parametrisk modelleringskriger? FreeCAD (forbered dig). Hold dit arbejde let? LibreCAD eller nanoCAD. Og for dem, der er klar til at omfavne det retro æstetiske, har SolveSpace dig dækket.