Min harddisk stoppede pludselig med at åbne, og jeg er bekymret for, at jeg kan miste vigtige billeder, arbejdsdokumenter og andre personlige filer. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af de sikreste første skridt til datagendannelse fra harddisken uden at gøre skaden værre.
Jeg ville ikke gå i panik endnu. Jeg har haft drev, der så tomme ud, og stadig fået meget tilbage, så længe jeg stoppede med at bruge disken med det samme.
Første skridt er at stoppe med at skrive noget som helst til den. Ingen spilinstallationer. Ingen store downloads. Ingen flytning af mapper rundt. Når en fil bliver slettet, markerer filsystemet ofte først pladsen som ledig. De gamle data kan stadig være der, indtil nye data bliver skrevet ovenpå.
Hvad der normalt reagerer godt på gendannelsessoftware
filer slettet ved en fejl
Papirkurven er allerede tømt
en hurtig formatering
en partition er forsvundet
filer forsvundet efter et crash eller en dårlig nedlukning
Det er en anden historie, hvis drevet laver lyde. Klikken, skurren, bippen, tilfældige afbrydelser, den slags. Jeg ville stoppe der. Det er de tilfælde, hvor mere tid med strøm på nogle gange gør det værre.
Hvis jeg skulle starte helt forfra, ville jeg prøve Disk Drill først. Jeg brugte det ved en almindelig rodet situation med utilsigtet sletning, og det var nemt nok at komme igennem uden at skulle overvåge hvert trin. Det håndterer slettede filer, formaterede diske, beskadigede filsystemer og eksterne HDD'er eller SSD'er. Forhåndsvisningsværktøjet hjælper, fordi du kan tjekke, om en fil stadig kan åbnes, før du gendanner den. På Windows giver det dig op til 100 MB gratis gendannelse.
Sådan ville jeg gøre det
Installer Disk Drill på et andet drev. Læg det ikke på det drev, du prøver at redde.
Tilslut det problematiske drev.
Åbn appen og vælg det berørte drev.
Tryk på “Søg efter mistede data.”
Lad scanningen blive færdig, selv hvis den føles langsom.
Brug filtre eller søgning, så du ikke skal rode gennem en masse skrammel.
Forhåndsvis et par filer først. Det gør jeg altid, det sparer tid.
Vælg det, du vil have tilbage.
Gendan det hele til et andet drev.
Det sidste trin betyder mere, end folk tror. Hvis du gendanner til den samme disk, risikerer du at overskrive andre filer, som du endnu ikke har hentet ud. Det lærte jeg på den hårde måde engang.
Tjek de nemme ting, før du bruger en time på at scanne
Kig i Papirkurven. Tjek OneDrive. På Windows skal du se på Filhistorik. På Mac skal du tjekke Time Machine.
Jeg har set folk køre dybe scanninger i en halv dag og så opdage, at den manglende mappe hele tiden lå i en synkroniseret cloud-mappe.
Andre værktøjer folk bruger
PhotoRec, gratis og stærkere, end dets grove brugerflade antyder. Ulempen er, at filnavne ofte kommer tilbage rodet.
UFS Explorer, solidt til eksterne drev og mere komplicerede tilfælde, selvom det føles mere rettet mod folk, der allerede ved, hvad de laver.
Hvis drevet slet ikke vises, eller det har fysiske symptomer, ville jeg springe hjemmegendannelse over. På det tidspunkt giver et gendannelseslaboratorium mere mening. Software reparerer ikke beskadiget hardware.
Først skal du finde ud af, hvilken type fejl du har. Det betyder mere, end folk tror.
Hvis drevet spinner op, vises i BIOS eller Diskhåndtering og forbliver tilsluttet, har du stadig en rimelig chance med softwaregendannelse. Hvis det klikker, bipper, forsvinder, lugter varmt eller får din pc til at fryse, når det tilsluttes, så stop med at tænde det. På det tidspunkt ville jeg ikke blive ved med at teste det. Mere opstartstid kan nogle gange betyde færre data senere. På dette punkt er jeg enig med @mikeappsreviewer.
Hvor jeg er lidt uenig, er at jeg ville lave et byte-for-byte-image af drevet, før jeg kører en masse scanninger, hvis filerne betyder noget. Scan imaget, ikke originalen, når det er muligt. På Linux er ddrescue det sædvanlige valg. På Windows understøtter nogle gendannelsesværktøjer også diskimages. Dette er vigtigst for ustabile drev og drev med dårlige sektorer.
Hurtig vurdering:
- Prøv et nyt kabel, en ny USB-port eller et andet kabinet.
- Tjek Diskhåndtering, ikke kun Stifinder.
- Se, om SMART-oplysninger viser advarsler som omfordelte sektorer eller afventende sektorer.
- Hvis drevet er sundt nok til at læse, så klon det først.
- Gendan filer til et andet drev, aldrig tilbage til det samme.
Når det gælder software, er Disk Drill et solidt første forsøg, hvis disken kan læses. Jeg kan bedre lide det til forhåndsvisning og sortering end til mirakler. Hvis filsystemet er beskadiget, eller filer blev slettet, klarer det sig godt nok til de fleste hjemmebrugsscenarier. Hvis drevet har mange dårlige sektorer, ville jeg stadig lave et image først. Den del bliver alt for ofte sprunget over.
Kør heller ikke CHKDSK endnu, hvis dit mål er filgendannelse. Folk gør dette tidligt og undrer sig så over, hvorfor filnavne bliver til rod, eller mapper forsvinder. Reparationsværktøjer retter strukturen, ikke dine prioriteter.
Hvis du vil have en ren guide til trin for filgendannelse fra harddisk, er denne tråd nyttig:
hvordan man gendanner slettede filer fra en harddisk
Kort sagt: stop med at bruge drevet, test forbindelsen, tjek om det er en logisk eller fysisk fejl, lav et image først, hvis dataene er vigtige, og kør derefter noget som Disk Drill på kopien. Hvis drevet larmer eller bliver ved med at falde ud, så spring gør det selv over. Laboratorier er dyre, men det er også dyrt at gøre det værre. Det er her, folk normalt mister flest data.
Første ting? Bliv ikke ved med at prøve drevet igen og igen, som om Windows pludselig ombestemmer sig ved 12. forsøg.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @jeff, men jeg vil tilføje én ting, før du kaster dig ud i scanninger eller gendannelsesapps: find ud af, om problemet er drevbogstavet / monteringsproblemet og ikke selve filerne. Mange ser kan ikke åbne drev og antager totalt datatab, når det nogle gange bare er en korrupt montering, et dårligt kabinet eller mærkelige tilladelser.
Min rækkefølge ville være:
- Stop med at bruge drevet med det samme
- Prøv de nemmeste hardwaretjek først
- en anden USB-port
- et andet kabel
- et andet kabinet, hvis det er et eksternt drev
- en anden computer
- Se, om drevet registreres af systemet
- Windows: Diskhåndtering
- Mac: Diskværktøj
Hvis det viser den korrekte størrelse der, er det faktisk et ret godt tegn.
Et punkt, hvor jeg er en smule uenig med @jeff: at lave et image først er ideelt, ja, men for almindelige hjemmebrugere kan det hurtigt blive kompliceret. Hvis drevet er stabilt og kan læses, er en ligetil gendannelsesscanning nogle gange det mest realistiske første skridt. Hvis det er ustabilt, så ja, klon/tag et image, før du gør noget tungt.
Og klik heller ikke på formatér, selv hvis computeren foreslår det. Den popup har lokket alt for mange mennesker i fælden lol.
Hvis drevet kan læses nogenlunde, er Disk Drill en ret praktisk mulighed til datagendannelse fra harddiske, fordi det lader dig forhåndsvise filer, før du gendanner dem. Det betyder mere, end folk tror. Du vil gerne vide, at dine fotos eller dokumenter faktisk er intakte, før du bruger tid på at kopiere det hele ud. Bare installer det på en anden disk og gendan også til en anden disk.
For en enkel gennemgang og en solid anmeldelse af Disk Drill er denne video værd at se:
se denne guide og anmeldelse af Disk Drill-gendannelse
En ting mere, som folk springer over: hvis drevet laver klikkende, summende, skrabende eller bippende lyde, så stop. Ingen scanninger, ingen CHKDSK, ingen bare et sidste forsøg. Det er laboratorieområde. Det er med gør det selv, at folk forvandler kan gendannes til nå.
Så ja, det sikreste første skridt er egentlig at lave en triage. Bekræft, om det er et forbindelses-/monteringsproblem, et logisk filproblem eller et faktisk hardwarefejl. Det fortæller dig, hvad du ikke skal gøre som det næste, og det er halvdelen af kampen tbh.
Før noget som helst andet, så tjek om drevet faktisk er ved at fejle eller bare ikke bliver monteret korrekt. Jeg er enig med @jeff, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer i at undgå gentagne forsøg, men jeg ville skubbe til ét ekstra første skridt: hvis drevet er eksternt, så test det uden kabinettet, hvis muligt. Mange døde drev er i virkeligheden bare dårlige USB-SATA-kort.
Et par ting jeg ikke ville gøre lige nu:
- kør ikke CHKDSK
- accepter ikke en formateringsprompt
- kopiér ikke tilfældige filer over på det for at teste
- bliv ikke ved med at afbryde og tilslutte det igen, hvis det klikker eller forsvinder
Det ville jeg gøre først:
- Lyt til det. Normal opstartsspinding er én ting. Klikken, kvidren, bippen eller spin-down-loops betyder stop.
- Tjek om BIOS eller Diskhåndtering kan se drevet og rapporterer nogenlunde korrekt kapacitet.
- Hvis det er synligt, så prøv at hente de vigtigste filer først, ikke alt.
- Hvis gennemsyn fejler, men disken forbliver online, så brug gendannelsessoftware.
Hvad angår software, er Disk Drill rimelig for denne slags situation.
Fordele:
- nem forhåndsvisning af filer, der kan gendannes
- god til slettede filer, beskadigede filsystemer, mistede partitioner
- enklere end nogle professionelle værktøjer
Ulemper:
- er ikke magisk på fysisk beskadigede drev
- dybe scanninger kan tage evigheder
- grænsen for gratis gendannelse på Windows er lille
Hvis Disk Drill finder dine filer, så gendan dem kun til en anden disk. Hvis det ikke finder noget nyttigt, kan konkurrenter som PhotoRec eller UFS Explorer nogle gange se andre ting. Hvis drevet er ustabilt, hælder jeg dog mere til imaging eller et laboratorium end gentagne gør det selv-scanninger. Det er det ene sted, hvor jeg er lidt uenig i tankegangen om bare at scanne det først.