Min eksterne exFAT-stasjon ble plutselig uleselig etter at jeg koblet den fra, og Windows ber meg nå om å formatere den. Jeg prøver å gjenopprette bilder og arbeidsfiler uten å gjøre ting verre. For dere som har erfaring med datagjenoppretting fra exFAT, hvilken programvare ga dere best resultat?
Først og fremst: slutt å skrive til exFAT-stasjonen. Ikke kopier nye filer til den, ikke la Windows «reparere» den, ikke kjør CHKDSK, og ikke formater den på nytt hvis du blir bedt om det. Slettede eller formaterte exFAT-data blir ofte ikke slettet med en gang. Plassen blir vanligvis bare merket som gjenbrukbar, så filene kan fortsatt være der til noe overskriver dem.
Hvis dette var en ekstern HDD eller SSD og filene ble slettet gjennom Windows, sjekk Papirkurven før du gjør noe annet. Det er en rask ting å utelukke. USB-minnepinner og SD-kort sender vanligvis ikke slettede filer dit, så en tom Papirkurv betyr ikke nødvendigvis så mye.
Etter det er gjenopprettingsprogramvare sannsynligvis neste praktiske steg. Det finnes en liste over alternativer her: gjenopprettingsprogramvare. Jeg har hatt best resultater med Disk Drill, hovedsakelig fordi det er enkelt nok å bruke og håndterer slettede filer, formaterte stasjoner og ødelagte exFAT-volumer ganske bra.
Den grunnleggende prosessen er:
- Installer Disk Drill et annet sted enn på stasjonen du prøver å gjenopprette fra.
- Koble til exFAT-enheten og vent til den dukker opp i appen.
- Kjør en skanning. Universal Scan er vanligvis det riktige valget.
- La den fullføre, eller begynn å se gjennom funne filer mens den skanner.
- Forhåndsvis alt viktig før du gjenoppretter det.
- Gjenopprett filene til en annen stasjon. Ikke lagre dem tilbake på den samme exFAT-enheten.
Hvis du vil ha en gratis løsning, prøv TestDisk. Det er ikke like brukervennlig, og grensesnittet kan være forvirrende hvis du ikke har brukt det før, men det er veldig bra når problemet er en tapt eller skadet partisjon. Det er annerledes enn enkel filsletting, men for exFAT-partisjoner som plutselig forsvinner eller vises feil, kan det være verdt å prøve før du reformaterer noe.
En utfordring er SSD-er. Hvis exFAT-stasjonen er en SSD, kan TRIM endre alt. TRIM forteller SSD-en hvilke slettede blokker den kan rydde internt. Når det skjer, vil vanlige gjenopprettingsverktøy som regel ikke kunne hente tilbake disse filene. Interne SSD-er bruker ofte TRIM, så gjenoppretting av slettede filer kan være en blindvei. Eksterne SSD-er over USB er mer uforutsigbare fordi TRIM kanskje ikke går riktig gjennom, så gjenoppretting er noen ganger fortsatt mulig. Vanlige harddisker, USB-minnepinner og de fleste SD-kort har som regel ikke den samme TRIM-oppførselen, så sjansene er ofte bedre der.
Hvis stasjonen klikker, mister tilkoblingen, ikke vises på flere datamaskiner, eller ser fysisk skadet ut, ville jeg ikke fortsatt å eksperimentere med programvare. Det er mer sannsynlig et maskinvareproblem, og gjentatte forsøk kan gjøre gjenoppretting vanskeligere. På det tidspunktet er et profesjonelt datagjenopprettingslaboratorium det tryggere valget.
Hvis det bare er et logisk problem, kan exFAT-gjenoppretting gå ganske bra. Det viktigste er å slutte å bruke enheten og gjenopprette filene til en annen stasjon før noe blir overskrevet.
Om stasjonen er mekanisk frisk er viktigere enn hvilken app du velger. Hvis den holder seg tilkoblet normalt, ville jeg prøvd Disk Drill eller R-Studio og gjenopprettet til en annen disk, men hvis den kobler fra eller går veldig tregt, lag et image/en klone først og skann den i stedet for å belaste originalen. At Windows ber om å formatere er ikke en diagnose, så ikke behandle det som om partisjonen er tom ennå.
Ikke skann den via en ustabil USB-kabel eller et kabinett. Et overraskende antall tilfeller av død exFAT skyldes egentlig et dårlig bridge-kort, en løs port eller en eksterndisk med for lite strøm, og da ser alle gjenopprettingsapper dårlige ut fordi enheten hele tiden mister lesetilgang.
Når det gjelder programvare, ville jeg skilt mellom enkel gjenoppretting og beste gjenoppretting. Disk Drill er et greit første forsøk hvis disken forblir montert og du hovedsakelig vil ha bilder og dokumenter med forhåndsvisning før du betaler eller gjenoppretter. Ved en hardt skadet exFAT-katalog ville jeg derimot foretrukket et verktøy som viser den faktiske volumstrukturen og lar deg sammenligne resultater, ikke bare en pen filliste. DMDE er billig og bra til det, men mindre brukervennlig. R-Studio er vanligvis sterkere enn forbrukerverktøyene når mappetreet er ødelagt, men det krever mer tålmodighet.
Det folk glemmer, er at rå bildegjenoppretting kan se vellykket ut og samtidig være irriterende: du kan få tilbake tusenvis av JPG-filer uten originale navn, datoer eller mapper. Så ikke vurder kun ut fra antall filer funnet. Sjekk om programmet gjenoppretter mappestrukturen og om forhåndsvisningene åpnes riktig. Hvis disken er stabil, prøv skrivebeskyttede skanninger fra mer enn ett verktøy og gjenopprett til en annen disk. Hvis den klikker, kobler fra eller skanner i idiotisk lave hastigheter, stopp og lag et image av den først. Denne tråden har også litt diskusjon om arbeidsflyt: anbefalinger for arbeidsflyt ved exFAT-gjenoppretting.
Ikke hurtigformater den bare for at et gjenopprettingsprogram skal kunne se en stasjonsbokstav. Hvis Windows viser den fysiske disken, skann selve enheten, ikke det nye formaterte volumet. Disk Drill er greit for første gjennomgang hvis du vil ha forhåndsvisninger, men jeg ville vurdert det ut fra om de faktisk viktige filene dine kan åpnes, ikke ut fra det høye antallet gjenopprettede filer.