Mit eksterne exFAT-drev blev pludselig ulæseligt, efter jeg trak det ud, og Windows beder mig nu om at formatere det. Jeg prøver at gendanne billeder og arbejdsfiler uden at gøre situationen værre. For dem, der har erfaring med datagendannelse fra exFAT, hvilket software gav jer de bedste resultater?
Første ting: stop med at skrive til exFAT-drevet. Kopiér ikke nye filer over på det, lad ikke Windows “rette” det, kør ikke CHKDSK, og formatér det ikke igen, hvis du bliver bedt om det. Slettede eller formaterede exFAT-data bliver ofte ikke slettet med det samme. Pladsen bliver som regel bare markeret som genbrugelig, så filerne kan stadig være der, indtil noget overskriver dem.
Hvis dette var en ekstern HDD eller SSD, og filerne blev slettet via Windows, så tjek Papirkurven, før du gør noget andet. Det er en hurtig ting at udelukke. USB-stik og SD-kort sender dog normalt ikke slettede filer derhen, så en tom Papirkurv betyder ikke nødvendigvis så meget.
Derefter er gendannelsessoftware sandsynligvis det næste praktiske skridt. Der er en liste over muligheder her: gendannelsessoftware. Jeg har haft de bedste resultater med Disk Drill, primært fordi det er enkelt nok at bruge og håndterer slettede filer, formaterede drev og ødelagte exFAT-volumener ret godt.
Den grundlæggende proces er:
- Installer Disk Drill et andet sted end på det drev, du prøver at gendanne fra.
- Tilslut exFAT-enheden, og vent på, at den dukker op i appen.
- Kør en scanning. Universal Scan er normalt den rigtige mulighed.
- Lad den blive færdig, eller begynd at gennemgå fundne filer, mens den scanner.
- Forhåndsvis alt vigtigt, før du gendanner det.
- Gendan filerne til et andet drev. Gem dem ikke tilbage på den samme exFAT-enhed.
Hvis du vil have en gratis løsning, så prøv TestDisk. Det er ikke lige så brugervenligt, og grænsefladen kan være forvirrende, hvis du ikke har brugt det før, men det er meget godt, når problemet er en mistet eller beskadiget partition. Det er noget andet end simpel filsletning, men for exFAT-partitioner, der pludselig forsvinder eller vises forkert, kan det være værd at prøve, før du omformaterer noget.
En udfordring er SSD’er. Hvis exFAT-drevet er en SSD, kan TRIM ændre alt. TRIM fortæller SSD’en, hvilke slettede blokke den kan rydde internt. Når det først sker, vil normale gendannelsesværktøjer som regel ikke kunne få de filer tilbage. Interne SSD’er bruger ofte TRIM, så gendannelse af slettede filer kan være en blindgyde. Eksterne SSD’er over USB er mere hit-or-miss, fordi TRIM måske ikke bliver sendt korrekt videre, så gendannelse er nogle gange stadig mulig. Almindelige harddiske, USB-flashdrev og de fleste SD-kort har normalt ikke den samme TRIM-adfærd, så chancerne er ofte bedre dér.
Hvis drevet klikker, mister forbindelsen, ikke dukker op på flere computere eller ser fysisk beskadiget ud, ville jeg ikke blive ved med at eksperimentere med software. Det er mere sandsynligt et hardwareproblem, og gentagne forsøg kan gøre gendannelsen sværere. På det tidspunkt er et professionelt datagendannelseslaboratorium det sikrere valg.
Hvis det kun er et logisk problem, kan exFAT-gendannelse gå ret godt. Det vigtigste er at stoppe med at bruge enheden og gendanne filerne til et andet drev, før noget bliver overskrevet.
Om drevet er mekanisk sundt betyder mere end hvilken app du vælger. Hvis det forbliver tilsluttet normalt, ville jeg prøve Disk Drill eller R-Studio og gendanne til en anden disk, men hvis det frakobler eller kører meget langsomt, så lav først et image/en klon og scan det i stedet for at belaste originalen. At Windows beder om at formatere er ikke en diagnose, så behandl det ikke som om partitionen allerede er tom.
Scan den ikke via et ustabilt USB-kabel eller kabinet. Et overraskende antal tilfælde med “død exFAT” skyldes i virkeligheden et dårligt bridge-board, en løs port eller en underforsynet ekstern disk, og så ser alle gendannelsesapps elendige ud, fordi enheden hele tiden mister læsninger.
Når det gælder software, ville jeg skelne mellem “nem gendannelse” og “bedste gendannelse”. Disk Drill er et udmærket første forsøg, hvis drevet forbliver monteret, og du primært vil have billeder/dokumenter med forhåndsvisninger før betaling eller gendannelse. Ved en alvorligt beskadiget exFAT-mappestruktur ville jeg dog foretrække et værktøj, der viser den faktiske volumenstruktur og lader dig sammenligne resultater, ikke bare en pæn filliste. DMDE er billigt og godt til det, men mindre brugervenligt. R-Studio er normalt stærkere end forbrugerværktøjerne, når mappetræet er ødelagt, men det kræver mere tålmodighed.
Det folk glemmer er, at rå fotogendannelse kan se vellykket ud og stadig være irriterende: du kan få tusindvis af JPG-filer tilbage uden originale navne, datoer eller mapper. Så bedøm ikke kun ud fra “antal fundne filer”. Tjek, om programmet gendanner mappestrukturen, og om forhåndsvisninger åbner korrekt. Hvis drevet er stabilt, så prøv skrivebeskyttede scanninger med mere end ét værktøj og gendan til en anden disk. Hvis det klikker, frakobler eller scanner med dumt langsomme hastigheder, så stop og lav først et image af det. Denne tråd har også lidt diskussion af arbejdsgangen: anbefalinger til exFAT-gendannelsesworkflow.
Du må ikke “hurtigformatere” den bare for at et gendannelsesprogram kan se et drevbogstav. Hvis Windows viser den fysiske disk, skal du scanne selve enheden, ikke den nye formaterede diskenhed. Disk Drill er fint til den første gennemgang, hvis du vil have forhåndsvisninger, men jeg ville bedømme det ud fra, om dine faktisk vigtige filer kan åbnes, ikke ud fra det store antal gendannede filer.