Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit SD-kort, mens jeg flyttede filer fra mit kamera, og nu kan jeg ikke finde dem nogen steder. Disse billeder er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at finde den bedste måde at gendanne slettede billeder fra et SD-kort, før noget bliver overskrevet.
Jeg har været der. Du sletter en bunke billeder, eller kortet bliver formateret, og maven synker. Første træk, stop med at bruge SD-kortet med det samme. Tag det ud af kameraet eller telefonen, og lad det være.
Slettede billeder bliver som regel ikke slettet med det samme. Kortet markerer pladsen som ledig, og nye filer overtager den senere. Hvis du blev ved med at tage billeder efter fejlen, bliver gendannelse hurtigt meget sværere. Hvis kortet har ligget urørt, siden det skete, er dine chancer stadig ret gode.
Før du installerer noget, så lav et par kedelige tjek.
- Hvis sletningen skete, mens kortet var monteret på en Mac, så kig i macOS-papirkurven.
- Hvis det skete på Android, så tjek papirkurven i Google Fotos og Samsung Gallerys papirkurv. De gemmer ofte elementer i 30 til 60 dage.
- Se efter automatiske backupkopier i den cloudsynkronisering, du bruger.
Hvis ingen af dem giver noget, er den normale vej gendannelsessoftware.
En fejl jeg selv lavede engang, var at jeg først prøvede at hente filer via telefonforbindelsen. Dårlig idé. En telefon eller et kamera via USB skjuler ofte det rå filsystem, så gendannelsesapps ikke får fuld adgang til kortet. Gendannelsesapps til telefoner er også ret begrænsede. Mange af dem henter kun cachelagrede miniaturebilleder, medmindre enheden er rooted, og så ender du med små slørede forhåndsvisninger i stedet for de originale filer.
Brug en USB SD-kortlæser. Sæt kortet direkte i en Windows-pc eller Mac. Det giver gendannelsesværktøjet direkte adgang til kortet.
Der findes en masse gendannelsesværktøjer derude. Disk Drill er det, jeg havde mindst bøvl med. PhotoRec virker, og folk sværger til det, men det blev hurtigt træls at sortere gennem bunker af omdøbte filer uden mappestruktur, da jeg prøvede det. Disk Drill var lettere at arbejde med, og det håndterede kameraformater som RAW, CR2 og NEF uden at jeg skulle kæmpe med appen.
Det, jeg ville gøre:
Installer Disk Drill på din computer. På en Mac skal du give det Fuld diskadgang i indstillingerne for Privatliv, ellers scanner det måske ikke ordentligt.
Indsæt SD-kortet med en kortlæser. Åbn appen, og find SD-kortet på drevlisten.
Vælg kortet, og start en scanning efter mistede data. Universal Scan er som regel det sikreste valg. Den tjekker først for nylige sletninger og laver derefter en dybere scanning efter kendte filsignaturer.
Vent. Du kan kigge på resultaterne, mens den scanner, men jeg plejer at lade hele processen blive færdig.
Åbn sektionen Billeder, når scanningen er færdig. Filtrer efter filtype, hvis du vil. Brug forhåndsvisningsikonet på hver fil.
Denne del er vigtigst. Hvis forhåndsvisningen af billedet åbner uden problemer, er filen som regel intakt. Hvis den ikke vil åbne, eller den ser ødelagt ud, er gendannelse af den et sats.
Vælg de billeder, du vil have, og tryk på Gendan.
Når den spørger, hvor de gendannede filer skal gemmes, så læg dem ikke tilbage på det samme SD-kort. Gem dem på computerens interne drev eller et andet eksternt drev. At skrive gendannede data tilbage til det samme kort er sådan, folk ødelægger den sidste gode kopi. Jeg gjorde det selv engang for mange år siden. Aldrig igen.
Efter gendannelsen skal du åbne en håndfuld filer og sikre dig, at de er i orden. Når du ved, at billederne er sikre, så sæt kortet tilbage i kameraet og formatér det dér for en ren start.
Det er den vej, jeg ville tage.
Det store, jeg ville tilføje til det, som @mikeappsreviewer og @andarilhonoturno sagde: find ud af hvordan billederne blev slettet, for det ændrer dine chancer en hel del.
Hvis det var en almindelig sletning fra en computer, er gendannelse som regel bedre. Hvis kortet blev formateret i kameraet, er det stadig muligt. Hvis kortet blev brugt meget bagefter, er det dér, det hurtigt bliver grimt. Også, hvis det er et microSD fra en telefon, og det var krypteret af den telefon, kan standardgendannelse være en total pine. Folk springer den detalje over og spilder timer.
Jeg er en smule uenig i rådet om altid at lave et image først for alle. Det er ideelt, ja, men hvis nogen ikke er teknisk anlagt, kan de også ødelægge det. Hvis du er tryg ved at gøre det, så lav et byte-for-byte-image. Hvis ikke, så sæt i det mindste SD-kortets lille låsekontakt til før du tilslutter det, og gendan forsigtigt derfra. Ikke perfekt, men bedre end at rode med det i blinde.
En anden ting: tjek filstørrelserne på alt, der bliver gendannet. Nogle gange får du et foto tilbage, som i virkeligheden bare er en ødelagt header eller en lille thumbnail. Hvis dit kamera normalt laver 8MB JPEG-filer, og du gendannede filer på 120KB, ja… så er det ikke dem.
Hvis Disk Drill kan se de oprindelige filnavne og mappestrukturen, er det et meget godt tegn. Hvis det kun finder rå signaturer, kan gendannelse stadig virke, men organiseringen bliver et rod. Det er en af grundene til, at Disk Drill normalt er nemmere til gendannelse af SD-kortbilleder end mere simple værktøjer.
Også værd at læse: bedste måder at gendanne slettede billeder fra et SD-kort på
Et sidste praktisk tip: gendan de vigtigste billeder først, ikke alle 4.000 filer på én gang. Prioritér det, der ikke kan erstattes. Det sparer tid og lader dig verificere, om de gendannede filer faktisk kan bruges.
En vinkel, der ikke nævnes nok: tjek, om SD-kortet er ved at fejle, ikke bare slettet. Hvis Windows beder om at formatere det, eller kopieringsprocessen gav læsefejl, kan gendannelsessoftware måske kun få en del af sættet. I så fald skal du lave gendannelsen først og derefter pensionere kortet. SD-kort dør ofte gradvist.
Jeg er delvist uenig i ideen om, at låsekontakten er nok. Det hjælper, men nogle kortlæsere ignorerer den, så jeg ser det stadig som en rar ekstra ting, ikke som beskyttelse. Kortlæser + ingen skrivning + gendan til et andet drev er den egentlige regel.
Om værktøjer er Disk Drill et rimeligt første forsøg.
Fordele
- Nem forhåndsvisning, hvilket betyder mere, end folk tror
- Bedre for almindelige mennesker end kommandolinjeværktøjer
- Kan nogle gange bevare navne/mapper, hvis filsystemets metadata stadig er der
Ulemper
- Grænserne for gratis gendannelse afhænger af platform/version
- Dybe scanninger kan returnere en masse skrammel sammen med rigtige billeder
- Hvis kortet har alvorlig korruption, kan det overse filer, som grovere værktøjer kan udtrække
Det er her, @andarilhonoturno, @nachtdromer og @mikeappsreviewer alle grundlæggende peger i den rigtige retning: brug en kortlæser, undgå at skrive noget, og bekræft gendannede filer i fuld størrelse.
Mit ekstra tip: sortér først resultater efter optagelsesdato og kameraets filendelse. Ignorér PNG-filer, miniaturebilleder, cachefiler og små JPEG-filer, indtil du har sikret de faktiske DCIM-billeder. Hvis dit kamera optog RAW+JPEG, så gendan også RAW-filerne, selv hvis JPEG-filen ser ødelagt ud. Nogle gange overlever RAW-filen, når JPEG-filen ikke gør.