Hvordan gjenoppretter jeg slettede bilder fra et SD-kort?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet mitt mens jeg flyttet filer fra kameraet mitt, og nå kan jeg ikke finne dem noe sted. Disse bildene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort på før noe blir overskrevet.

Jeg har vært der. Du sletter en bunke bilder, eller kortet blir formatert, og magen synker. Første trekk, slutt å bruke SD-kortet med en gang. Ta det ut av kameraet eller telefonen og la det være i fred.

Slettede bilder blir vanligvis ikke slettet på stedet. Kortet markerer plassen som ledig, og nye filer tar den over senere. Hvis du fortsatte å ta bilder etter feilen, blir sjansen for gjenoppretting raskt dårligere. Hvis kortet har ligget urørt siden det skjedde, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Før du installerer noe, gjør noen kjedelige kontroller.

• Hvis slettingen skjedde mens kortet var montert på en Mac, se i papirkurven i macOS.
  • Hvis det skjedde på Android, sjekk papirkurven i Google Foto og papirkurven i Samsung Galleri. Der blir ting ofte liggende i 30 til 60 dager.
  • Se etter automatiske sikkerhetskopier i den skysynkroniseringen du bruker.

Hvis ingen av de tingene gir noe resultat, er den vanlige veien programvare for gjenoppretting.

En feil jeg gjorde en gang, var at jeg først prøvde å hente ut filer via telefonforbindelsen. Dårlig idé. En telefon eller et kamera over USB skjuler ofte det rå filsystemet, så gjenopprettingsapper får ikke full tilgang til kortet. Gjenopprettingsapper på telefon er også ganske svake. Mange av dem henter bare bufrede miniatyrbilder med mindre enheten er rootet, og da ender du opp med små uklare forhåndsvisninger i stedet for originalfilene.

Bruk en USB-kortleser for SD-kort. Koble kortet direkte til en Windows-PC eller Mac. Det gir gjenopprettingsverktøyet direkte tilgang til kortet.

Det finnes mange gjenopprettingsverktøy der ute. Disk Drill er det jeg hadde minst friksjon med. PhotoRec fungerer, og folk sverger til det, men det ble fort gammelt da jeg prøvde å sortere hauger av omdøpte filer uten mappestruktur. Disk Drill var enklere å håndtere, og det taklet kameraformater som RAW, CR2 og NEF uten at jeg måtte kjempe med appen.

Dette ville jeg gjort:

1. Installer Disk Drill på datamaskinen din. På en Mac må du gi det full disktilgang i personverninnstillingene, ellers skanner det kanskje ikke riktig.

2. Sett inn SD-kortet med en kortleser. Åpne appen og finn SD-kortet i listen over stasjoner.

3. Velg kortet og start en skanning etter tapte data. Universal Scan er vanligvis det tryggeste valget. Den sjekker først etter nylige slettinger, og gjør deretter en dypere gjennomgang etter kjente filsignaturer.

4. Vent. Du kan se på resultatene mens den skanner, men jeg pleier vanligvis å la hele prosessen bli ferdig.

5. Åpne Bilder-delen når skanningen er ferdig. Filtrer etter filtype hvis du vil. Bruk forhåndsvisningsikonet på hver fil.

Denne delen er viktigst. Hvis forhåndsvisningen av bildet åpnes uten problemer, er filen vanligvis intakt. Hvis den ikke vil åpnes eller ser ødelagt ut, er gjenoppretting for akkurat den filen usikker.

1. Velg bildene du vil ha og trykk på Recover.

Når den spør hvor de gjenopprettede filene skal lagres, må du ikke legge dem tilbake på det samme SD-kortet. Lagre dem på datamaskinens interne disk eller en annen ekstern disk. Å skrive gjenopprettede data tilbake til det samme kortet er slik folk ødelegger den siste gode kopien. Jeg gjorde dette en gang for mange år siden. Aldri igjen.

Etter gjenopprettingen åpner du noen filer og sjekker at de er i orden. Når du vet at bildene er trygge, setter du kortet tilbake i kameraet og formaterer det der for en ren start.

Det er veien jeg ville tatt.

En stor ting jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer og @andarilhonoturno sa: finn ut hvordan bildene ble slettet, fordi det endrer sjansene dine mye.

Hvis dette var en vanlig sletting fra en datamaskin, er gjenoppretting som regel bedre. Hvis kortet ble formatert i kameraet, er det fortsatt mulig. Hvis kortet ble brukt mye etterpå, er det der ting blir stygt fort. Også, hvis det er et microSD-kort fra en telefon og det var kryptert av den telefonen, kan standard gjenoppretting være skikkelig vanskelig. Folk hopper over den detaljen og kaster bort timer.

Jeg er litt uenig i rådet om å alltid lage et image først for alle. Det er ideelt, ja, men hvis noen ikke er tekniske, kan de rote det til også. Hvis du er komfortabel med å gjøre det, lag et byte-for-byte-image. Hvis ikke, sett i det minste SD-kortets lille låsebryter før du kobler det til og gjenopprett forsiktig derfra. Ikke perfekt, men bedre enn å rote med det i blinde.

En annen ting, sjekk filstørrelsene på alt som blir gjenopprettet. Noen ganger får du tilbake et bilde som egentlig bare er en ødelagt header eller et lite miniatyrbilde. Hvis kameraet ditt vanligvis lager JPEG-filer på 8 MB og du gjenopprettet filer på 120 KB, ja… det er ikke det.

Hvis Disk Drill ser de opprinnelige filnavnene og mappestrukturen, er det et veldig godt tegn. Hvis det bare finner rå signaturer, kan gjenoppretting fortsatt fungere, men organiseringen vil være et rot. Det er én grunn til at Disk Drill vanligvis er enklere for bildegjenoppretting fra SD-kort enn mer grunnleggende verktøy.

Også verdt å lese: beste måter å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort

Ett praktisk tips til: gjenopprett de viktigste bildene først, ikke alle 4 000 filene i én omgang. Prioriter det som ikke kan erstattes. Det sparer tid og lar deg bekrefte om de gjenopprettede filene faktisk kan brukes.

2 Likes

En vinkel som ikke nevnes nok: sjekk om SD-kortet er i ferd med å feile, ikke bare er slettet. Hvis Windows ber om å formatere det, eller kopieringsprosessen ga lesefeil, kan gjenopprettingsprogramvare kanskje bare få tilbake deler av innholdet. I så fall, gjør gjenopprettingen først, og ta deretter kortet ut av bruk. SD-kort dør ofte gradvis.

Jeg er delvis uenig i ideen om at låsebryteren er nok. Den hjelper, men noen kortlesere ignorerer den, så jeg ser fortsatt på den som en fin ekstra ting, ikke beskyttelse. Kortleser + ingen skriving + gjenopprett til en annen disk er den egentlige regelen.

Når det gjelder verktøy, er Disk Drill et rimelig første forsøk.

Fordeler

• Enkle forhåndsvisninger, noe som betyr mer enn folk tror
  • Bedre for vanlige folk enn kommandolinjeverktøy
  • Kan noen ganger bevare navn/mapper hvis filsystemmetadata fortsatt er der

Ulemper

• Begrensninger for gratis gjenoppretting avhenger av plattform/versjon
  • Dypskanninger kan gi mye skrot sammen med ekte bilder
  • Hvis kortet har alvorlig korrupsjon, kan det gå glipp av filer som grovere verktøy kan hente ut

Det er der @andarilhonoturno, @nachtdromer og @mikeappsreviewer i bunn og grunn peker i riktig retning: bruk en kortleser, unngå å skrive noe som helst, og verifiser gjenopprettede filer i full størrelse.

Mitt ekstra tips: sorter resultatene etter dato tatt og kamerafilendelse først. Ignorer PNG-er, miniatyrbilder, cachefiler og små JPEG-er til du har sikret de faktiske DCIM-bildene. Hvis kameraet ditt tok RAW+JPEG, gjenopprett RAW-filene også selv om JPEG-en ser ødelagt ut. Noen ganger overlever RAW-filen når JPEG-en ikke gjør det.