Hvordan kan jeg forhindre, at min iPhone-lagerplads bliver fyldt op?

Min iPhone-lagring bliver ved med at blive fyldt op, selv efter at jeg har slettet billeder, apps og gamle beskeder. Systemdata og andet lager ser ud til at vokse tilbage, og nu kan jeg ikke installere opdateringer eller tage nye billeder. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der bruger min iPhone-lagring, og den bedste måde at frigøre plads på permanent.

Jeg stødte på dette på et par iPhones, min egen og en fra et familiemedlem. Det så ud, som om lagerpladsen eksploderede fra den ene dag til den anden, men da jeg kiggede nærmere, var det som regel en gammel kategori, der krydsede en grænse, og iOS viste endelig advarslen om lav lagerplads. Det føltes pludseligt på telefonen. Væksten i lagerforbruget var det som regel ikke.

Start her: Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Vent på, at listen indlæses, og se derefter på, hvad der ligger øverst. De sædvanlige pladsslugere, jeg så, var Fotos, apps, beskedvedhæftninger, Downloads og Systemdata.

Hvis Fotos fylder meget, ville jeg tage fat på det først. Det snydte mig første gang, fordi jeg ikke havde mange helt identiske dubletter. Oppustningen kom fra andre ting:

1. næsten identiske billeder fra serieoptagelser
  2. redigerede kopier af det samme billede
  3. skærmbilleder, du havde glemt fandtes
  4. gamle videoer, især lange
  5. Live Photos

Det var her, jeg fik de bedste resultater. iPhones album Dubletter fanger kun helt identiske kopier. For mange mennesker betyder det, at der næsten ikke bliver markeret noget. Det, der optog plads på min telefon, var en bunke lignende billeder, som Apple aldrig grupperede sammen.

Jeg ville starte med Clever Cleaner. Jeg brugte det, fordi Fotos var hovedproblemet på de telefoner, jeg tjekkede. Den sorterer lignende billeder, samler skærmbilleder, fremhæver de største filer og lader dig gøre Live Photos om til stillbilleder, så de bruger mindre lagerplads. I brugerrapporter, jeg så, frigjorde nogle omkring 10 GB. Andre kom tættere på 30 GB efter at have trimmet lignende billeder, skærmbilleder og Live Photos. Min lå et sted midt imellem, ikke magisk, men nok til at gøre en forskel.

De dele, jeg ville tjekke først:

1. Lignende, for grupper af næsten identiske billeder
  2. Store filer, for de største videoer og billeder
  3. Skærmbilleder, for nem massesletning
  4. Live, for at gøre Live Photos til almindelige billeder

En ting, jeg kunne lide, var, at du stadig gennemgår alt, før du fjerner det. Intet bliver slettet blindt. Jeg var lidt skeptisk i starten, ligesom andre jeg læste om, men de foreslåede valg var bedre, end jeg havde forventet, da jeg først gennemgik dem manuelt.

Efter Fotos ville jeg tjekke apps. Sociale apps, videoapps og browsere har tendens til stille og roligt at samle cachefiler. Jeg har oplevet tilfælde, hvor sletning og geninstallation af én oppustet app frigav mere plads end at rydde op i en masse billeder. Kig også efter downloadede medier i apps, offlinefiler og Safaris webstedsdata.

Hvis tallet stadig bliver ved med at stige, og intet åbenlyst forklarer det, så tjek Systemdata. iOS gør et dårligt stykke arbejde her. Der er ingen ryd op-knap til det. Det meste af tiden falder det til ro af sig selv, men jeg har set tilfælde, hvor en sikkerhedskopi, fuld nulstilling og gendannelse var den eneste løsning, der virkelig gjorde en forskel.

Så hvis din iPhones lagerplads ser ud til at være fyldt op ud af det blå, ville jeg sætte Fotos øverst på listen over mistænkte, app-cache som det næste og Systemdata derefter. Jeg ville lave én oprydningsrunde i Clever Cleaner og derefter gå app for app og tjekke downloads. Hver gang jeg jagtede dette problem, lå den manglende plads som regel et af de steder.

Jeg ville kigge på én ting, folk springer over. Synkroniseringssløjfer.

Hvis din lagerplads falder og derefter fyldes op igen, er iCloud-fotos, Beskeder i iCloud, Mail eller en streamingapp ofte i gang med at downloade ting igen. Det hjælper ikke at slette lokale filer, hvis telefonen henter dem tilbage. Tjek synkroniseringsstatus for Fotos nederst i Fotos-appen. Tjek også indstillingerne for Beskeder. Store bilag bliver liggende der for evigt.

Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer om én del. Systemdata er ikke altid hovedskurken. På mange telefoner er det større problem appdata, der er markeret på en uklar måde, og så skubber iOS det senere over i Andet. Samme rod, anden etiket.

Det ville jeg gøre:

1. Slå Opdatering i baggrunden fra for ligegyldige apps.
  2. Fjern offline downloads fra Netflix, Spotify, YouTube, Podcasts.
  3. Ryd Historik og webstedsdata i Safari.
  4. I Mail skal du slette og tilføje oppustede konti igen, hvis den lokale cache er enorm.
  5. Genstart efter oprydning. iOS rapporterer nogle gange lagerplads forkert, indtil den genstartes.

Hvis Fotos er problemet, er Clever Cleaner værd at prøve til lignende billeder og store filer. Denne se hvordan du rydder op i iPhone-lagerplads med Clever Cleaner video viser processen bedre, end Apples menuer gør.

Sidste trin: Hvis lagerpladsen stadig langsomt bliver fyldt op, så lav en krypteret sikkerhedskopi til en computer, nulstil telefonen, og gendan den. Irriterende, men det løser meget genstridig cache-opblæsning.

4 Likes

En ting, jeg vil tilføje til det, som @mikeappsreviewer og @shizuka sagde: lad være med at stole alt for meget på lagringsgrafen i realtid. iPhone-lagringstal kan halte bagefter, og nogle gange ligger ting, du har slettet, stadig i en midlertidig tilstand, indtil iOS er færdig med indeksering, synkronisering eller oprydning. Så hvis du sletter 8 GB, og det kun viser 1 GB tilbage, betyder det ikke altid, at det mislykkedes.

Et par ting, jeg ville tjekke, som de ikke rigtig kom ind på:

1. Filer-appen
    Åbn Filer > På min iPhone > Downloads. Folk glemmer, at dette findes, og det kan indeholde kæmpestore zip-filer, videoer, PDF’er og tilfældigt skrammel fra Safari.

2. Stemmememoer
    Disse kan blive mærkeligt store, hvis du nogensinde har optaget lange møder eller forelæsninger.

3. Podcasts
    Ikke kun downloadede episoder. Nogle gange gemmer appen gamle gemte episoder og uafspillede downloads for evigt. Apple Podcasts er lusket på den måde.

4. GarageBand, iMovie, CapCut, Lightroom osv.
    Kreative apps efterlader projektfiler, selv efter du tror, du er færdig. De kan hurtigt sluge mange gigabyte.

5. Slettet for nylig overalt
    Fotos, Filer, Notes-bilag. At slette er ikke altid det samme som at slette. Meget typisk Apple, lol.

Jeg er faktisk lidt uenig i tilgangen med bare at nulstille den, medmindre lagringen virkelig er ødelagt. En fuld gendannelse hjælper, klart, men det er lidt den nukleare løsning og virkelig irriterende. Jeg ville kun gøre det efter først at have tjekket skjulte lokale filer og app-specifikke downloads.

Hvis Fotos er den største synder, så ja, giver Clever Cleaner mening, fordi den finder lignende billeder, skærmbilleder, Live Photos og store filer hurtigere end at rode manuelt rundt. Fandt også denne nyttige tråd til anbefalinger til den bedste gratis iPhone-renseapp fra Reddit-brugere.

Min grove rækkefølge ville være: Filer-appen, offline downloads, kreative apps, derefter oprydning i billeder, og først derefter bekymre sig om Systemdata. Halvdelen af tiden er Systemdata bare iOS, der er dårlig til at mærke ting, tbh.

Jeg ville tjekke én ting, som ingen af dem egentlig lagde nok vægt på: mailvedhæftninger og indeksering af beskedsøgning. @shizuka har ret om synkroniseringssløjfer, og @vrijheidsvogel har ret i, at System Data ofte bare er forkert mærket skrammel, men jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer i at sætte Fotos øverst som standard. På mange telefoner kommer den egentlige snigende vækst fra apps, der aldrig helt giver slip på cachelagrede data.

Det ville jeg gøre anderledes:

• Indstillinger > Siri og Søgning og deaktiver søgning for apps, du næsten ikke bruger. Indeksering kan vokse voldsomt efter mange sletninger.
  • Indstillinger > Beskeder > Behold beskeder og skift fra For evigt, hvis du ikke har brug for gamle tråde.
  • Noter-appen kan gemme på enorme scanninger, PDF-filer og vedhæftninger.
  • Bøger-appen gemmer ofte downloadede lydbøger og PDF-filer, som folk glemmer.
  • Hvis du bruger WhatsApp/Telegram, så tjek deres interne lagerstyring. De apps kan hamstre medier uden for det åbenlyse Fotos-total.

Hvis du også bruger Optimer iPhone-lagring til Fotos, så husk, at det kun hjælper, når iCloud har plads, og synkronisering fungerer korrekt. Hvis iCloud er fuld, kan telefonen holde op med at optimere ordentligt.

Til oprydning i billeder er Clever Cleaner ganske udmærket, hvis dit bibliotek er hovedproblemet.

Fordele

• god til at finde lignende billeder, skærmbilleder, store filer
  • nemmere end at grave sig gennem Apples albummer manuelt
  • nyttig til at trimme rod fra Live Photos

Ulemper

• du skal stadig gennemgå resultaterne omhyggeligt
  • mindre nyttig, hvis dit problem er app-cache, mail eller downloads
  • lignende betyder ikke altid, at det er sikkert at slette

Min rækkefølge: beskedvedhæftninger, mail, chatapps, Noter, Bøger, derefter Fotos med Clever Cleaner, og først derefter overveje nulstilling/gendannelse. Det finder som regel de lumske ting hurtigere end at jagte lagringsgrafen.