Prøver å speile telefonskjermen min til TV-en min, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg får det til å fungere. Jeg har forsøkt å koble gjennom telefonens innstillinger, men det vises ikke på TV-en. Alle tips eller trinnvise instruksjoner vil bli satt stor pris på.
Først og fremst, sørg for at Onn Roku TV-en din og smarttelefonen din er på samme Wi-Fi-nettverk. Hvis de ikke er det, vil ikke enhetene gjenkjenne hverandre. La oss gå gjennom det trinn for trinn:
-
Sjekk kompatibilitet: Ikke alle telefoner har muligheten til å speile skjermen, så dobbeltsjekk om telefonen din støtter denne funksjonen. De fleste nyere Android- og iPhone-modeller gjør det.
-
Aktiver skjermspeiling på Roku:
- På Roku-fjernkontrollen din, trykk på Hjem-knappen.
- Rull ned og velg Innstillinger.
- Gå til System.
- Velg Skjermspeiling.
- Velg enten Henvisning eller Alltid Tillat. Jeg vil anbefale Henvisning hvis du er forsiktig med uautoriserte enheter som kobler seg til.
-
På telefonen din:
-
For Android:
- Dra ned varslingsfeltet og se etter en funksjon kalt Skjermavstøpning, Smart View, Cast eller noe lignende.
- Trykk på denne funksjonen, og telefonen din vil begynne å lete etter tilgjengelige enheter å caste til. Onn Roku TV-en bør vises i listen.
-
For iPhone:
- Sveip ned fra øverst til høyre på skjermen for å åpne Kontrollsenteret.
- Trykk på Skjermspeiling-knappen.
- Velg din Onn Roku TV fra listen.
-
Noen feilsøkingsråd hvis ingenting vises:
- Start Roku TV-en din og telefonen din på nytt. Noen ganger løser en rask omstart tilkoblingsproblemer.
- Sørg for at telefonens programvare er oppdatert.
- Hvis du har flere Wi-Fi-nettverk i hjemmet ditt (som et gjestenettverk), sørg for at du kobler begge enhetene til samme nettverk.
Et annet alternativ hvis du fortsatt sliter er å bruke en tredjeparts app som DoCast. Det er en ganske pålitelig app for jevn skjermspeiling. Du kan laste ned og installere den fra Offisiell Docast App. Denne appen omgår ofte kompliserte oppsettproblemer og fungerer bare rett ut av boksen for mange brukere.
Husk, skjermspeiling fungerer bedre hvis begge enhetene har sterke, konsistente Wi-Fi-signaler. Så unngå områder med dårlig mottak. Prøv det og gi tilbakemelding hvis det fortsatt ikke fungerer!
Først av alt har codecrafter dekket det grunnleggende veldig bra, men jeg vil bare strø på noen ekstra tips, spesielt hvis du fortsatt opplever problemer med din Onn Roku TV og telefon speiling kombinasjon.
-
Sjekk Ruteren Dine Innstillinger: Noen ganger kan Wi-Fi ruterinnstillingene dine rote med ting, spesielt hvis du har innstillinger aktivert som gjesteisolering eller AP-isolering. Gå inn i ruterenes adminpanel (du kommer vanligvis dit ved å skrive inn ruterens IP-adresse i en nettleser) og sørg for at disse innstillingene er deaktivert. Disse innstillingene kan opprette forskjellige undernettverk som begrenser enhetene fra å snakke med hverandre.
-
Oppdater Roku-Programvaren Din: Ærlig talt, gammel programvare kan skape problemer. Gå inn i Innstillinger → System → Systemoppdatering på din Roku. Noen ganger fikser oppdateringer feil og forbedrer kompatibiliteten.
-
Telefonspesifikk Feilsøking:
- Android: Hvis Android-telefonen din ikke finner Roku, prøv å slå av alternativer i kasteinnstillingene. Gå til Innstillinger → Tilkoblede enheter → Cast og snu den lille menyen med tre prikker i hjørnet, og sørg for at alle bokser er merket. Hvis nødvendig, slå Bluetooth av og på. Speiling trenger noen ganger både Wi-Fi og Bluetooth.
- iPhone: På iOS er det noen ganger Wi-Fi Assist som forårsaker unødvendig bytting mellom Wi-Fi og mobildata. Gå til Innstillinger → Mobilnett → og bla nedover for å slå av Wi-Fi Assist.
-
Tredjeparts Apper: En annen ting å prøve, hvis du fortsatt ikke ser noe, er å dykke ned i tredjepartsapper. En beryktet app for sømløs skjermspeiling er DoCast. Den er enkel å sette opp og omgår ofte mange av de problemene vi snakker om. Ikke perfekt, men for iOS-brukere, last ned den fra denne lenken for å komme rett i gang.
-
Reduser Wi-Fi-Overbelastning: Hvis du har mange Wi-Fi-gadgets som kjemper om båndbredde (smarte dørklokker, IP-kameraer, robotstøvsugere), bør du vurdere å redusere deres aktivitet eller midlertidig deaktivere dem for å teste. Bruk gjerne 5GHz-båndet hvis mulig, som vanligvis er mindre overbelastet og gir bedre ytelse.
-
Enhetsrestart: Ukonvensjonell men noen ganger effektiv, prøv denne omstartsekvensen:
- Slå av TV-en og trekk ut strømmen helt i 2 minutter.
- Start telefonen på nytt.
- Etter to minutter, koble TV-en tilbake til strøm og start den opp igjen som normalt.
-
Roku-App for Trådløs Komfort: Hvis alt annet mislykkes, selv om dette kanskje ikke er skjermspeiling per se, kan du alltid bruke Roku-appen fra App Store eller Play Store. Bruk den til å strømme personlig media fra telefonen til TV-en. Dette kan være et midlertidig halvveis tiltak hvis du er desperat etter å vise bilder eller videoer uten full speiling.
-
Sjekk for Forstyrrelser: Mikrobølgeovner, trådløse telefoner og andre enheter kan forstyrre Wi-Fi-signaler. Hvis du opplever vedvarende problemer, prøv å utføre speilingsprosessen nærmere ruteren eller eksperimenter ved å slå av potensielle forstyrrende enheter.
Til syvende og sist har du noen solide sikkerhetsalternativer. Hvis du virkelig er fast, gi definitivt DoCast-appen en sjanse. Den har ærlig talt reddet oppsettet mitt mer enn en gang og gitt meg mindre hodepine totalt sett. De innebygde Roku-speilingsfunksjonene er flotte når de fungerer, men å ha en pålitelig fallback som DoCast kan være en game-changer.
Gi meg beskjed om hva som fungerte (eller fortsatt ikke gjør det) for deg!
Ærlig talt, det er helt utrolig at Roku fortsatt er så upålitelig med skjermspeiling. Ja, @codecrafter og @byteguru har lagt et solid grunnlag, men kan vi snakke om elefanten i rommet? Kompatibilitetsproblemer virker å luske rundt hvert hjørne, uansett hvor mange bokser du krysser av eller nettverk du synkroniserer.
En ting jeg la merke til, som ikke ble nevnt, er inngangsforsinkelsen. Selv når det fungerer, er det ofte en irriterende forsinkelse—spesielt for gaming eller sanntidsapper. Rokus egen løsning duger bare ikke for høy-ytelsesoppgaver. Det er greit for å vise frem noen feriebilder, men noe utover det og du er på tynn is.
Og når vi snakker om tredjepartsløsninger, jo, @codecrafter la til DoCast, men selv om det fungerer, er det ikke bare solskinn og regnbuer. Av og til svikter det under lengre bruk, spesielt med visse Android-modeller. Pluss, det er ikke akkurat gratis, som er en nedtur med tanke på hva denne grunnleggende funksjonaliteten burde være. Men jeg antar det gjør jobben bedre enn de fleste.
Det er likevel verdt å nevne noen alternativer som AllCast eller til og med Googles egen Chromecast for enkelhetens skyld. Disse alternativene, selv om de ikke er perfekte, tilbyr vanligvis mer konsistente opplevelser uten å dykke inn i Rokis svarte hull av feilsøking.
Kort sagt, Rokus skjermspeiling er et sjansespill. Hvis du må gå for tredjepart, er DoCast ikke så ille, men forvent ikke at det skal være feilfritt. Ikke senk forventningene dine; å fikse med ruterinnstillinger og unngå Wi-Fi-forstyrrelser føles noen ganger som en forutsetning for de enkleste operasjonene på en Roku.