Ik heb al mijn foto’s verwijderd om ruimte vrij te maken op mijn iPhone, maar mijn opslag wordt nog steeds als bijna vol weergegeven. Ik heb de Foto’s-app al gecontroleerd, maar de gebruikte opslag veranderde niet echt. Wordt dit veroorzaakt door Recent verwijderd, iCloud-foto’s, cachebestanden of iets anders? Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom de opslag van mijn iPhone nog steeds vol is en hoe ik die veilig kan leegmaken.
Het eerste wat ik zou controleren, is het album Recent verwijderd. Veel mensen missen dit onderdeel. Foto's uit je hoofdbibliotheek verwijderen haalt ze niet meteen echt van de telefoon af. Ze worden verplaatst naar Recent verwijderd en kunnen daar 30 tot 40 dagen blijven staan, terwijl ze nog steeds evenveel ruimte innemen.
Open Foto's, ga naar Albums, scrol omlaag naar Recent verwijderd en verwijder daarna alles van daaruit. Tot die map is geleegd, kan je opslagbalk eruitzien alsof er niets is gebeurd.
Ik snap wel waarom dit zo irritant is. Je kunt eindeloos bezig zijn met het opruimen van je filmrol, daarna teruggaan naar Instellingen en dan staat er nog steeds dat je iPhone vol is. Ik heb ook eerder in die cirkel vastgezeten, en toen het echt erg werd, voelde de hele telefoon kapot aan. Apps crashten, typen liep vast en simpele dingen duurden langer dan ze zouden moeten. iOS heeft wat vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden en achtergrondtaken, dus als de opslag helemaal vol zit, kan de prestatie behoorlijk snel instorten.
Als Recent verwijderd al leeg is, start de telefoon dan opnieuw op. Soms ververst iOS de opslagcijfers gewoon niet meteen. De ruimte is technisch gezien misschien vrij, maar Instellingen blijft het oude totaal tonen omdat het opslagrapport in de cache staat. Een normale herstart kan dit oplossen, en in sommige gevallen moesten mensen meer dan één keer opnieuw opstarten voordat de opslagpagina eindelijk werd bijgewerkt.
Controleer ook of iCloud-opslag optimaliseren is ingeschakeld. Als dat zo is, slaat je telefoon mogelijk al kleinere versies van je foto's lokaal op, terwijl de originele bestanden op volledige grootte in iCloud staan. Dus als je 1.000 geoptimaliseerde foto's verwijdert, verwijder je mogelijk alleen miniaturen en geen grote bestanden. Daarom kun je verwachten meerdere GB vrij te maken en uiteindelijk maar een paar honderd MB terug te zien.
Foto's zijn ook niet altijd het echte probleem. Berichten en appcaches kunnen ongemerkt enorm veel ruimte innemen. Oude groepschats kunnen jaren aan video's, GIF's, memes en willekeurige bijlagen bevatten. Dingen uit Foto's verwijderen heeft daar geen effect op. Apps zoals TikTok, WhatsApp en Instagram kunnen ook grote caches opbouwen. TikTok alleen kan uiteindelijk al 5-10GB gebruiken aan tijdelijke bestanden.
Toen ik dit op mijn eigen telefoon probeerde op te lossen, ging het handmatig zoeken naar enorme video's, dubbele schermafbeeldingen en willekeurige rommel gewoon veel te langzaam. De ingebouwde tools in Foto's maken het niet makkelijk om op bestandsgrootte te sorteren of vergelijkbare opnamen te vinden. Ik ben uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken. Ik ben meestal behoorlijk wantrouwig tegenover opschoonapps, omdat veel ervan eigenlijk vooral proefvalkuilen of advertentiemachines zijn, maar deze was voor mij echt gratis, zonder betaalmuur, advertenties of abonnementsgedoe.
Het nuttige onderdeel was het tabblad Heavies, omdat het je fotobibliotheek op bestandsgrootte sorteert. Dat maakt het veel makkelijker om die enorme 4K-video's terug te vinden die je was vergeten. Het tabblad Similars is ook handig als je een reeks bijna identieke foto's maakt, zoals 10 versies van dezelfde zonsondergang, omdat het helpt ze te groeperen en er één uit te kiezen om te bewaren. Het verwerkt de scan ook op het apparaat, dus je foto's worden niet ergens anders naartoe geüpload. Nadat ik ongeveer 40GB aan dingen had verwijderd waarvan ik niet doorhad dat ze er waren, verdween de vertraging op mijn telefoon.
Als de telefoon nog steeds weigert de vrijgemaakte ruimte te tonen, is er ook nog die vreemde datumtruc. Ga naar Datum en tijd, schakel “Stel automatisch in” uit, zet de datum ongeveer twee jaar terug, open Foto's, wacht even en zet daarna de datum weer correct. Voor sommige mensen dwingt dat iOS om oude foto-cachegegevens of vastgelopen “spookbestanden” op te ruimen.
Als niets daarvan werkt en Systeemgegevens, wat vroeger “Overig” heette, boven de 20GB zit en niet kleiner wordt, dan zijn een reservekopie en fabrieksreset misschien het enige dat nog overblijft. Het is vervelend, maar het kan beschadigde cachebestanden wissen die met normaal opruimen niet geraakt worden. Zorg er gewoon voor dat alles eerst is geback-upt naar iCloud of een computer. Ik zou nog steeds eerst Recent verwijderd, herstarts, het opschonen van Berichten, appcaches en een goede foto-opruiming proberen voordat je zo ver gaat.
Verwacht niet dat het opslagcijfer meteen daalt zodra je een enorme fotobibliotheek verwijdert, vooral als iCloud-foto’s betrokken zijn. @mikeappsreviewer heeft gelijk over Onlangs verwijderd, maar ik zou voorzichtig zijn met de iCloud-kant: het verwijderen van foto’s op de telefoon kan ze ook verwijderen uit iCloud en van je andere Apple-apparaten als synchronisatie is ingeschakeld, dus zorg ervoor dat je echt een back-up hebt voordat je iets definitief leegt. Laat de telefoon daarna een tijdje aangesloten op wifi, en controleer vervolgens opnieuw Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Soms is iOS op de achtergrond nog bezig met het verwerken van verwijderingen, miniaturen, synchronisatiewijzigingen en het opschonen van de lokale fotodatabase. Als het aantal bij Foto’s na een dag en een herstart hoog blijft, dan zou ik eerder vermoeden dat het om gecachte Systeemgegevens of bijlagen in Berichten gaat dan om de foto’s zelf.
Begin niet met het verwijderen van iCloud-reservekopieën of willekeurige systeembestanden om de ruimte terug te forceren, want dat kan de situatie verergeren en de waarschuwing voor volle opslag mogelijk nog steeds niet oplossen. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en tik op de regel Foto’s zelf, niet alleen op de gekleurde balk bovenaan. Als Foto’s niet langer het grote getal is, dan is de ruimte al uit Foto’s verdwenen en vult iets anders die nu, vaak Berichten, gedownloade muziek/video, offline kaarten, appdocumenten of een bestand van een wachtende iOS-update. Als Foto’s nog steeds enorm groot is nadat Recent verwijderd leeg is, sluit de telefoon dan aan op de stroom, schakel de energiebesparingsmodus uit, laat hem een paar uur vergrendeld op wifi liggen en start hem daarna opnieuw op. Opruimen door iOS gebeurt niet altijd direct, vooral niet wanneer de telefoon bijna geen ruimte meer heeft en nauwelijks plek heeft om de verwijdering te verwerken.
Of iCloud-foto’s was ingeschakeld voordat je ze verwijderde, maakt hier veel uit. Als het aanstond, wacht de telefoon mogelijk nog op het synchroniseren van de verwijderingen, het bijwerken van de lokale database en het wissen van cachevoorvertoningen. Als het uit stond, is het waarschijnlijker een lokaal opruim-/indexeringsprobleem of opslag die ergens anders wordt gebruikt.
Het vervelende is dat een iPhone met bijna nul vrije ruimte zichzelf soms niet goed kan opruimen, omdat het opruimproces werkruimte nodig heeft. Dus voordat je naar een fabrieksreset grijpt, zou ik op een simpele manier wat tijdelijke ruimte maken: verwijder een grote app die je gemakkelijk opnieuw kunt installeren, verwijder gedownloade Netflix-/Spotify-/YouTube-inhoud, of verwijder een offline kaart. Start daarna de telefoon opnieuw op en laat hem opladen via wifi. Dat kan iOS genoeg ruimte geven om het opschonen van de fotodatabase af te ronden en de opslag opnieuw te berekenen.
Ik zou voorzichtiger zijn met de hierboven genoemde truc met het wijzigen van de datum. Die heeft door de jaren heen voor sommige mensen gewerkt, maar kan er ook voor zorgen dat synchronisatie, berichten, app-aanmeldingen en certificaten zich een tijdje vreemd gedragen. Ik zou dat niet als eerste stap doen, tenzij alles normaals heeft gefaald.
En als je de hele fotobibliotheek al hebt verwijderd, zal een opschoonapp waarschijnlijk het deel opslagcijfer wordt niet bijgewerkt niet vanzelf oplossen. Iets als Clever Cleaner is nuttiger voordat je alles verwijdert, wanneer je enorme video’s, duplicaten en vergelijkbare foto’s probeert te vinden zonder eindeloos handmatig te scrollen. Na het verwijderen is het probleem meestal Recent verwijderd, synchronisatievertraging, verouderde opslagrapportage of Systeemgegevens.
Controleer de daadwerkelijke lijst onder Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, niet alleen de gekleurde balk. Als Foto’s nog steeds enorm groot is, wacht dan na het maken van wat vrije ruimte en het opnieuw opstarten. Als Foto’s is gedaald maar de telefoon nog steeds vol is, dan waren de foto’s niet langer de belangrijkste boosdoener. Op dat moment zou ik kijken naar berichtbijlagen, gedownloade media binnen apps, Downloads in Bestanden en een eventuele wachtende iOS-update die ruimte inneemt. Als Systeemgegevens enorm is en na een dag of twee enorm blijft, dan wordt een reservekopie maken en herstellen logischer.